Rederij Maersk trekt naar de rechtbank voor alle schade die zij geleden heeft door het incident met de ‘Ever Given’ in het Suezkanaal. Het zou om enkele miljoenen gaan.
Het incident met de ‘Ever Given’ in het Suezkanaal blijft rederij Evergreen achtervolgen. Rederij Maersk startte vorige week een procedure tegen rederij Evergreen voor de schade die zij geleden heeft ten gevolge van het incident.
Ongeveer 50 Maerskschepen zouden vertraging hebben opgelopen door het incident of zouden extra kosten hebben opgelopen door het incident. Die kosten zouden heel gevarieerd zijn zoals wachtgelden aan Suezkanaal, kosten voor het maken van een omweg om de blokkering te vermijden en contractuele boetes omdat het schip niet tijdig op de afspraak was voor een nieuwe charter.
Het bedrag van de totale vordering is niet bekend maar zou enkele miljoenen betreffen.
Juridische strijd
De juridische strijd tussen partijen zal losbarsten. Een eerste opvallend feit is dat de vordering werd ingediend bij de Deense Handelsrechtbank in Kopenhagen, waar Maersk gevestigd is. De Deense rechtbank zal moeten beginnen met een oordeel of zij wel degelijk de bevoegde rechtbank is om over het geschil te oordelen.
Verder zal de inhoudelijke discussie over de schade geen eenvoudige zaak worden en zal Maersk met harde bewijzen moeten komen dat de gevraagde schadevergoeding wel degelijk het gevolg is van de blokkering van het Suezkanaal. Zo zouden bepaalde kosten evengoed het gevolg kunnen zijn van andere oorzaken (motorproblemen, slecht weer, commerciële beslissing om omweg te nemen …).
Stortvloed aan claims
De claim van Maersk is de eerste in zijn soort. Er waren bij aankomst van het schip in Rotterdam wel enkele ladingclaims voor vertraging, maar die bedragen lagen meestal veel lager.
Door het initiatief van Maersk, dat behoort tot de top 3 van grootste rederijen ter wereld, wordt er verwacht dat kleinere rederijen het voorbeeld zullen volgen in de komende maanden. De totale economische gevolgschade van het hele incident samen, werd destijds ingeschat op een bedrag tussen de 30 en 60 miljard euro.
Suezkanaal
Op 23 maart 2021 blokkeerde het containerschip ‘Ever Given’ het Suezkanaal voor een hele week. Ongeveer vierhonderd schepen moesten wachten of werden omgeleid. Wanneer het scheepvaartverkeer kon worden hervat, werd het schip in beslag genomen door de Egyptische autoriteiten aangezien er een week lang geen inkomsten waren van het Suezkanaal. Evergreen, de rederij het schip uitbaat, sloot toen samen met de Japanse eigenaar van het schip een monsterdeal met de Egyptische overheid om het schip vrij te krijgen.
Over de werkelijke oorzaak van het incident is niet veel bekend. De oorzaak was wellicht een combinatie van te hoge snelheid, niet aangepaste koerscorrecties en discussies aan boord tussen loodsen en kapitein.
Philippe Van Dijck
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.