Flanders Ship Repair mag iconische generatie mijnenjagers onderhouden

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
20200824 Zeebrugge mijnenjager Crocus
Mijnenjager ‘Crocus’ © Defensie

Flanders Ship Repair uit Zeebrugge kreeg de opdracht toegewezen voor het onderhoud van de tien mijnenjagers van de Belgische en Nederlandse Marine. Tussen 2024 en 2028 worden die iconische schepen door een nieuwe generatie vervangen.

Flanders Ship Repair (FSR) kreeg het contract om in de periode 2022-2028 de resterende vijf Belgische en vijf Nederlandse mijnenjagers te onderhouden. “Het gaat om schepen van de CMT-klasse (Chasseurs de Mine Tripartite) die in de jaren tachtig voor België, Nederland en Frankrijk gebouwd werden”, zegt CEO Johnny Hofman van FSR. “De vijf Belgische schepen zijn de overblijvers van de oorspronkelijke tien die door het voormalige Béliard in Oostende gebouwd werden. Alle schepen werden steeds goed onderhouden en zijn dus in een goede conditie.”

De Belgisch-Nederlandse vloot wordt evenwel vanaf 2024 door twaalf nieuwe schepen vervangen omdat de mijnenbestrijding evolueerde. “Er komt straks veel meer technologie bij kijken met onder meer varende, duikende en vliegende drones. De nieuwe generatie mijnenjagers wordt groter – 83 in plaats van 51,5 meter lang – en in staal gebouwd. Voorheen was de romp van polyester en de opbouw van aluminium omdat veel zeemijnen exploderen door verstoringen van het magnetische veld. Met de nieuwe generatie Mine Counter Measures (MCM) blijven de schepen uit de gevarenzone en sturen ze onbemande tuigen naar het mijnenveld.”

Zeebrugge en Antwerpen

Het contract omvat algemeen onderhoud. “Alles zal gebeuren in Zeebrugge, enerzijds op de Marinebasis en anderzijds in ons drijvend droogdok in de achterhaven. We nemen het complete pakket voor onze rekening: motoren, pompen, elektriciteit, hydrauliek, schilderen, interieur, cleaning enzovoort. De schepen zijn ons niet vreemd omdat we vaak in onderaanneming werkten voor de vorige contractant CNN MCO. Voor het motorische gedeelte hebben we specialisten in eigen huis dankzij de overname van de reparatiewerf Antwerp Marine Technics van Kotug Smit Towage in 2019. We kunnen ook rekenen op ondersteuning van de Franse scheepsbouwer Naval, die heel veel kennis over deze scheepsklasse bezit”, zegt Hofman.

“Vandaag hebben we een vijftigtal mensen in dienst, ondersteund door onderaannemers. Voor deze opdracht kunnen we vijf tot tien bijkomende technische profielen inschakelen. De zaken draaien goed, zowel in Zeebrugge als in Antwerpen boven de verwachtingen.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Flanders Ship Repair mag iconische generatie mijnenjagers onderhouden – Flows

Flanders Ship Repair mag iconische generatie mijnenjagers onderhouden

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
20200824 Zeebrugge mijnenjager Crocus
Mijnenjager ‘Crocus’ © Defensie

Flanders Ship Repair uit Zeebrugge kreeg de opdracht toegewezen voor het onderhoud van de tien mijnenjagers van de Belgische en Nederlandse Marine. Tussen 2024 en 2028 worden die iconische schepen door een nieuwe generatie vervangen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login