Brexitcongestie DFDS-terminal Immingham verlamt trafiek uit Zeebrugge
De DFDS-terminal in Immingham dreigt dit weekend stil te vallen door de opstapeling van lading veroorzaakt door vertraging omwille van postbrexitadministratie. Van Zeebrugge naar die Britse haven loopt een wekelijkse dienst.
Het gaat van kwaad naar erger met het vollopen van Britse terminals met import- en exportladingen. Nadat DFDS vorige week zijn klanten in Immingham vriendelijk vroeg om vrachten zo snel mogelijk te komen ophalen, verscherpt de roro-operator zijn maatregelen. DFDS bedient de Humberhaven met diverse shortseadiensten. Daarbij is een wekelijkse rotatie van de ‘Transporter’ langs Zeebrugge en de Noorse havens Halden en Fredrikstad.
“De opstoppingen zijn helaas niet verbeterd, waardoor onze terminal in Immingham ver boven zijn capaciteit werkt”, luidt een mededeling van DFDS op het boekingsplatform Freightlink. “De situatie blijft verslechteren doordat importladingen langer op de terminal blijven staan, en exportladingen niet worden vrijgegeven en hun geboekte schepen missen. Onze operaties staan bijna stil. Zonder onmiddellijke verbetering is er reële dreiging dat we geen schepen kunnen lossen en de terminal dit weekend moet sluiten.”
Ladingen blokkeren
Naast woorden komen er ook daden: “Vanaf maandag 1 februari moeten we strengere maatregelen nemen om het functioneren van de terminal te beschermen. Importladingen die meer dan 48 uren op de kade staan, zullen we geblokkeerd opslaan. Voor het opbergen en vrijgeven geldt een vergoeding van 25 pond/28,2 euro. Specifieke eenheden kunnen niet vrijgegeven worden, alleen ladingen aan de voorkant van de opslag. We geven ook alleen nog toegang aan exportladingen die al door douane ingeklaard zijn en meteen verzonden kunnen worden.”
“Mocht de terminal door een gebrek aan ruimte de importladingen niet kunnen lossen, dan wordt het behandelen van schepen verminderd tot er weer voldoende plaats is”, besluit DFDS. De maatregelen om na 48 uren tot blokopslag over te gaan, is nog een pak urgenter dan de zeven dagen respijt van concullega’s C.RO Ports (CLdN) in Zeebrugge, Rotterdam, Killingholme en Purfleet.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.