Damen Shipyard Group won de aanbesteding voor twee moderne, meer milieuvriendelijke sleepboten van Port of Antwerp. In Zeebrugge levert Damen twee extra slepers aan Boluda Towage Europe in het kader van de nieuwe sleepconcessie vanaf nieuwjaar.
De Spaanse groep Boluda presenteert in een video twee nieuwe sleepboten die vanaf nieuwjaar de vloot in Zeebrugge komen versterken. Vanaf dan start de nieuwe vijfjarige concessieperiode van Boluda Towage Europe in opdracht van het havenbestuur.
De Nederlandse Damen Shipyard Group voert momenteel vaartesten op zee uit met de ‘VB Bolero’ en ‘VB Rumba’, twee gelijkaardige schepen van het type ASD Tug 2813. Deze compacte slepers van 27,59 meter lang en 12,93 meter breed zijn zeer wendbaar. Met een vermogen van 5.050 Bkw (Brake kilowatt, oftewel netto rendement vermogen) hebben ze een trekkracht van 85 ton voorwaarts en 80 ton achterwaarts. Ze zijn uitgerust om te voldoen aan de IMO Tier III-norm voor milieuvriendelijkheid.
Eerste levering aan Antwerpen
Damen Shipyards Group won na een intensieve aanbestedingsprocedure de opdracht van Port of Antwerp voor twee nieuwe sleepboten. Er werd gekozen voor het type RSD Tug 2513, dat een trekkracht van 70 ton heeft. Dergelijke sleepboot is met 24,73 meter lengte en 13,13 meter breedte bijzonder compact voor havenoperaties. Dit type bevat innovatieve technieken voor efficiëntie, gebruiksgemak, veiligheid en milieuvriendelijkheid.
“We zijn erg trots om de eerste Damensleepboten – en ook de eerste azimut-aangedreven sleepboten – aan de haven van Antwerpen te mogen leveren”, zegt Vincent Maes, area sales manager Benelux.
Vloot vergroenen
De RSD Tug 2513 produceert aanzienlijk lagere emissies dan gelijkwaardige vaartuigen. Het door Damen ontwikkelde Marine NOX-reductiesysteem is gecertificeerd voor de hoge IMO Tier III-norm. “Deze twee schepen hebben zuinigere motoren en een efficiëntere aandrijving, wat het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagt”, zegt Celine Audenaerdt, technisch manager van Port of Antwerp. “Voor een duurzame haven geven we het goede voorbeeld door onze sleepvloot bij elke vervanging systematisch te vergroenen. Naast deze aanbesteding, ontwikkelen we twee prototypes voor voortstuwing met waterstof en methanol.”
De beide sleepboten zijn uitgerust om branden te blussen. De eerste wordt geleverd in december, de tweede in februari-maart 2021. De prijs werd niet bekendgemaakt.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.