Grote schepen moeten zuidroute Waddeneilanden mijden bij hoge golfslag

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer

Boven de Waddeneilanden lopen twee scheepvaartroutes: de zuidelijke en de noordelijke. De zuidelijke route (Terschelling – Duitse Bocht) kent een lagere diepgang dan de noordelijke. De ‘MSC Zoe’ koos op 1 januari de zuidelijke route, terwijl vanwege de weersomstandigheden de noordelijke route beter zou zijn geweest. Grotere schepen lopen namelijk het risico dat ze bij zwaar weer en een golfhoogte vanaf vijf meter in de zuidelijke route de zeebodem raken. De Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van het ongeluk met de ‘MSC Zoë’ bepaald welke schepen onder welke weersomstandigheden beter voor de noordelijke route kiezen. De Kustwacht heeft die conclusie vorig weekend in een mededeling op Twitter gezet.  

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login

 
 
Grote schepen moeten zuidroute Waddeneilanden mijden bij hoge golfslag – Flows

Grote schepen moeten zuidroute Waddeneilanden mijden bij hoge golfslag

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer

Boven de Waddeneilanden lopen twee scheepvaartroutes: de zuidelijke en de noordelijke. De zuidelijke route (Terschelling – Duitse Bocht) kent een lagere diepgang dan de noordelijke. De ‘MSC Zoe’ koos op 1 januari de zuidelijke route, terwijl vanwege de weersomstandigheden de noordelijke route beter zou zijn geweest. Grotere schepen lopen namelijk het risico dat ze bij zwaar weer en een golfhoogte vanaf vijf meter in de zuidelijke route de zeebodem raken. De Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van het ongeluk met de ‘MSC Zoë’ bepaald welke schepen onder welke weersomstandigheden beter voor de noordelijke route kiezen. De Kustwacht heeft die conclusie vorig weekend in een mededeling op Twitter gezet.  

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login