Chinese havens rukken op in top 10 van containerhavens

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De lijst van ‘s werelds grootste containerhavens, die het Franse Alphaliner deze week heeft gepubliceerd op basis van hun halfjaarcijfers, laat een aantal verschuivingen zien. De prestaties van de grootste havens lopen sterk uiteen.

Singapore is met afstand de snelste groeier (+11,6%) in de rangschikking, maar blijft met ruim 18 miljoen teu in de eerste zes maanden van dit jaar wel de nummer twee na Shanghai. Met een overslag van 20,5 miljoen teu (+4,6%) lijkt deze Chinese haven goed op weg om dit jaar over de lat van 40 miljoen teu te springen.

Nieuwe nummer drie

Het Zuid-Chinese Shenzhen waar onder andere de terminals van Yantian (foto), Chiwan en Shekou gelegen zijn, is omwille van een matige groei van 1,9% naar 12,1 miljoen teu de derde plaats kwijtgespeeld. De nieuwe nummer drie is Ningbo, waar de containertrafiek met 7,5% steeg naar 13,31 miljoen teu.

Hongkong is de enige haven uit de top 10 die in het eerste semester minder containers behandelde dan vorig jaar. Een daling van 3,8% naar 9,86 miljoen teu zorgt ervoor dat Hongkong nu Busan en Guangzhou moet laten voorgaan en van de vijfde naar de zevende plaats zakt.

De top 10 wordt vervolledigd met Qingdao op de achtste plaats, het havencomplex Los Angeles/Long Beach op negen en Tianjin als nieuwkomer in de top 10. Zeven van de tien grootste containerhavens ter wereld zijn dus Chinees.

Antwerpen

Dubai bleef als gevolg van de strengere sancties tegen Iran ter plaatse trappelen met een minieme groei van 0,2% naar 7,74 miljoen teu. Rotterdam blijft de grootste Europese containerhaven op plaats twaalf. Antwerpen blijft de tweede grootste in Europa en de nummer veertien van de wereld, maar zit de nummer dertien steeds dichter op de hielen.

Het nummer dertien bracht blijkbaar ongeluk voor Port Kelang, waar de containertrafiek met 5,7% daalde naar 5,87 miljoen teu. Die daling is vooral het gevolg van de overname van APL door CMA CGM en de fusie van UASC met Hapag-Lloyd. Die consolidatie heeft ertoe geleid dat er transhipmentverkeer van CMA CGM en UASC naar Singapore is verhuisd.

Antwerpen zal voorlopig niet ingehaald worden door de nummer vijftien, Koahsiung waar de containeroverslag stagneerde (+0,1%). Na Kaohsiung volgen in de tweede helft van de top 20 nog Xiamen (+7,6%), Dalian, Tanjung Pelepas, Hamburg en Laem Chabang.

Stefan Verberckmoes

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Chinese havens rukken op in top 10 van containerhavens – Flows

Chinese havens rukken op in top 10 van containerhavens

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De lijst van ‘s werelds grootste containerhavens, die het Franse Alphaliner deze week heeft gepubliceerd op basis van hun halfjaarcijfers, laat een aantal verschuivingen zien. De prestaties van de grootste havens lopen sterk uiteen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login