In mei lanceerde P&O Ferries een specifieke ‘lift freight service’ tussen Zeebrugge en Hull. De 14 hectare grote Westerhoofdterminal, die de logistieke rederij sinds een jaar ter beschikking heeft, omvat veel ruimte en (spoor)infrastructuur voor load-on/load-offactiviteiten. P&O Ferries meldt dat lolo-lijn in haar eerste zes maanden 14.804 eenheden vervoerde, met een piek van 2.771 eenheden in oktober.
“We zijn verheugd dat zoveel klanten hun oog lieten vallen op deze extra transportmogelijkheid, die complementair is aan onze dagelijkse roro-lijn op deze route. Wij horen van hen dat de bedrijfszekerheid en de spooraansluitingen in Zeebrugge van vitaal belang zijn voor hun business”, zegt Nick Pank, head of freight – North Sea, van P&O Ferries. “Op de nieuwe lijn vervoeren we alle types van lading zoals containers en ‘swap bodies’ (wissellaadbak, red.). Tot de populaire vrachten behoren huishoudartikelen, wijn, chemicaliĂ«n en voedingsproducten.”
Nederlandse vlag
Sinds zes maanden chartert P&O rederij voor deze route het containerschip ‘Elisabeth’ van Holwerda Ship Management uit Heerenveen. Dit werd in 2000 gebouwd, is 118 meter lang en heeft een capaciteit van 5.000 ton. Het vaart onder Nederlandse vlag drie keer per week de trip Zeebrugge-Hull heen en terug.
Zijderoute
Zeebrugge is voor P&O Ferries de belangrijkste hub op het Europese vasteland. Vanuit Zeebrugge worden goederen gedistribueerd naar Tilbury, Teesport en Hull langs de Engelse oostkust. De uitgebreide spoorinfrastructuur geeft mogelijkheden voor de toenemende aanvoer van vracht per spoor vanuit Centraal- en Oost-Europa. In omgekeerde richting vinden Britse exporteurs in Zeebrugge gemakkelijk aansluiting op shortseaverbindingen naar Spanje en Zweden. Opmerkelijk is dat Zeebrugge een draaischijf vormt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Zijderoute per spoor naar Oost-Azië.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.