UECC heeft de nieuwe car carrier vorige donderdag in ontvangst genomen. Het autoschip, met een capaciteit van 3.800 wagens op de tien garagedekken, werd gebouwd door Kawasaki Heavy Industries op de NACKS Shipyard in het Chinese Nantong. Het zet nu koers naar Nagoya om er te laden, waarna de maidentrip naar Zeebrugge zal voeren.
Het schip werd uitgerust met een dualfuelmotor van MAN B&W die zowel op traditionele bunkerolie, marine gas oil of vloeibaar aardgas kan draaien. Voor het bunkeren van LNG (in Zeebrugge) sloot de Noorse rederij alvast een contract met Gas4Sea, een samenwerking van ENGIE, Mitsubishi en NYK. Die laatste is niet toevallig voor de helft eigenaar van UECC. De andere aandeelhouder is Wallenius Lines.
De ‘Auto Eco’ werd gebouwd voor het Baltische netwerk van UECC en heeft daarom een 1A-ijsklasse. Zeebrugge is de belangrijkste hub in het netwerk van de Noorse car carrier. Het is dan ook logisch dat de nieuwbouw daar wordt gedoopt alvorens effectief in dienst te komen. Op 28 november zal UECC ook het zusterschip ‘Auto Energy’ in ontvangst nemen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.