De Noorse scheepvaartgroep en diens Zweedse partner werken al sinds 1999 nauw samen, maar hebben nu een intentieverklaring getekend om hun gezamenlijke dochters in het deepsea auto- en rorovervoer Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL), Eukor Car Carriers en American Roll-on Roll-off Carriers (ARC) samen te voegen in een vernieuwd WWL, dat verder genoteerd zal blijven op de beurs van Oslo.
Niet UECC
In WWL en ARC zijn de twee moedermaatschappijen samen goed voor het hele kapitaal. In Eukor hebben ze elk een aandeel van 40% en behoort de resterende 20% toe aan de Zuid-Koreaanse autobouwers Hyundai en Kia. Eukor wordt dan ook niet volledig geĂŻntegreerd in de nieuwe entiteit, die wel het gezamenlijk belang van 80% in die rederij zal beheren.
Omdat de transactie enkel betrekking heeft op de joint ventures waarin Wilhelmsen en Wallenius samenwerken, blijft UECC met zijn twintigtal PCTC’s (pure car and truck carriers) buiten de perimeter van het nieuwe WWL. UECC is een samenwerkingsverband tussen Wallenius en NYK waarbij Wilhelmsen niet betrokken is.
Synergieën
Wilhelmsen en Wallenius willen de fusie in het eerste kwartaal van volgend jaar afgerond hebben. In het nieuwe WWL zullen ze elk 40% van het kapitaal behouden. De overige 20% wordt in de markt gezet.
Doel is tot een “meer efficiënt managementmodel” te komen en “bijkomende administratieve, commerciële en operationele synergieën tussen de joint ventures mogelijk te maken”. De beoogde synergieën zouden 50 tot 100 miljoen dollar per jaar waard zijn. Zij moeten onder meer voortvloeien uit een beter beheer van de scheepscapaciteit.
In totaal gaat het naar verluidt om zo’n 135 carcarriers waarvan de capaciteit schommelt tussen de 5.000 en 8.000 ceu’s (car equivalent units).
Het nieuwe WWL komt onder leiding te staan van Craig Jasienski, die reeds CEO van Eukor was, maar nu ook het petje van ceo van WWL bijkrijgt. “De markt voor het auto- en rorovervoer heeft de jongste jaren een gevoelige evolutie ondergaan. We worden vandaag geconfronteerd met een gefragmenteerde en volatiele markt, die om meer complexe en dure oplossingen vraagt, maar tegelijkertijd een neerwaartse druk op prijzen ondergaat”, zegt Jasienski.
Terminals
Wallenius en Wilhelmsen kijken ook landinwaarts, waar hun activiteiten op het stuk van logistiek, terminals en transport de jongste jaren uitgegroeid zijn tot een miljardenomzet. Voor de verdere expansie van dat globaal netwerk moet Christopher Connor in zijn nieuwe hoedanigheid van chairman Wallenius Wilhelmsen Land Based Holdings een strategie uittekenen. Connor was sinds 2013 voorzitter en CEO van WWL.
In dat netwerk zitten onder meer de autoterminals die WWL uitbaat in de havens van Zeebrugge, Southampton en Bremerhaven. In Zeebrugge is de installatie in de achterhaven zo’n 55 hectare groot, met een kaailengte van 690 meter. Ze kan volgens de website van WWL tot 22.000 auto’s en high & heavies stallen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.