Indien de rederij de kosten voor het inslaan van duurdere zwavelarme bunkers zou doorrekenen aan de klanten met trailers, zou ongeveer de helft daarvan afhaken omdat wegvervoer over de volledige afstand dan weer goedkoper zou worden. De raad van bestuur van de Spliethoff Group waartoe Transfennica behoort, moest tot de conclusie komen dat er geen perspectief is om de verbinding in de toekomst winstgevend te maken.
De Trans Iberia Service van Transfennica ging van start op 26 september 2007. Er werden in eerste instantie drie rechtstreekse afvaarten per week tussen Zeebrugge en Bilbao geboden met een transittijd van 38 uren. Begin dit jaar zette de rederij nog twee grotere schepen in, de ‘Stena Forecaster’ en ‘Stena Forerunner’ met een capaciteit van elk 2.700 lijnmeter, die twee afvaarten per week en per richting verzorgen. Vanaf 13 mei werd ook Portsmouth aangelopen. De dienst wordt nog tot het einde van het jaar voortgezet met de ‘Stena Forecaster’ en een ingehuurd Turks roro-schip.
“Motorway of the Sea”
De roro-dienst genoot Europese steun als “Motoway of the Sea”. De subsidies waren bedoeld om lading van de weg naar het schip te halen. Nu shortsea nog milieuvriendelijker wordt omdat de zwaveluitstoot aan banden worden gelegd, gaat zich een omgekeerde modal shift voordoen.
Voor Transfennica betekent het stopzetten van de roro-dienst niet het einde van de bediening van Spanje en Portugal. Transfennica Logistics dat deur/deur-vervoer met palletwide containers van 40′ en 45′ aanbiedt, blijft het Iberisch Schiereiland bedienen. De containers worden in Rotterdam en Tilbury geladen op shortsea diensten van andere carriers naar Bilbao.
Transfennica Logistics wil ook zijn spooractiviteiten naar Barcelona en Madrid uitbreiden. Daarom wordt begin volgend jaar een tweede Spaans magazijn geopend in Barcelona. Het bedrijf heeft al eigen opslagruimte in Bilbao.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.