“Dit jaar gaan we tien nieuwe trekkers kopen. Hiervoor zoeken we tien Belgische chauffeurs, liefst met een ADR-opleiding. Vandaag hebben wij 35 trekkers in onze vloot. Hoe groot de uitbreiding zal zijn, hangt van het aantal chauffeurs die we kunnen aanwerven. Ik vermoed dat wij fifty-fifty gaan uitbreiden en vernieuwen”, zegt Kurt Van Gijsel, eigenaar en zaakvoerder van KVG Trans.
Van Gijsel startte zijn bedrijf in 2011 als eigen rijder met twee vrachtwagens. Amper vijf jaar later werd hij derde laureaat van de ‘Transporteur van het Jaar’-verkiezing. De jury loofde de combinatie van groei en solide financiële resultaten, het openstaan voor externe expertise en het zoeken naar niches in de markt. “Ik ben nog altijd zeer fier dat ik als ex-chauffeur op het podium mocht staan, te midden van al die gevestigde en gekostumeerde ondernemers”, zegt hij.
KVG is hoofdzakelijk actief in de niche van de tankcontainers (vooral ADR), de flexitanks en de reefercontainers. Het bedrijf is ook erkend als wapenvervoerder. “Vandaag vertegenwoordigen de tankcontainers ongeveer 70% van de activiteit. Conventionele boxcontainers vervoer ik bijna niet meer. Alleen voor klanten van het eerste uur doe ik het nog. Het heeft geen zin om chauffeurs uren te laten wachten op een terminal en daar niet betaald voor te worden. In het vervoer van tankcontainers zijn de ritprijzen veel beter geregeld”, klinkt het.
Capaciteitstekort
“In de Benelux is door de forse groei van de vraag de capaciteit in het ADR-tankcontainervervoer krap aan het worden. Je hebt niet zoveel spelers – in België slechts een zestal – en het faillissement van Koops Transport uit Rotterdam begin dit jaar heeft honderd wagens van de markt gehaald. Wij moeten regelmatig werk weigeren”, zegt Van Gijsel.
Toch zal de omzet dit jaarniet fors groeien. “Vorig jaar haalden wij 10 miljoen omzet en dit jaar zal dat ongeveer evenveel zijn. Dat komt door verschillende factoren, waaronder het chauffeurstekort en de congestie rond Antwerpen, wat het aantal ritten per dag beperkt. De groei wordt ook belemmerd door het feit dat onze parking aan de Rostockweg te klein is geworden”, legt hij uit. Zijn trailervloot telt vandaag tachtig chassis.
Luithagen
“Daarom gaan we hopelijk binnenkort een nieuwe site van 15.000 m² in gebruik kunnen nemen aan de Romeynsweel in de zone Luithagen-Haven. Wij hebben de concessie verkregen, maar nu moeten de plannen uitgetekend worden, moeten wij de vergunningen in orde krijgen, enzovoort”, zegt Van Gijsel. Wanneer de site opengaat, weet hij niet. “Liefst zo snel mogelijk, natuurlijk, maar we willen ook niet overhaast tewerk gaan. De procedures voor de vergunningen en dergelijke willen wij vanaf de eerste keer goed.”
Op het terrein wil Van Gijsel niet alleen een parking hebben, maar ook een containerdepot, een stacker, elektrische plugs en verwarmingsfaciliteiten. “Met die installatie zullen wij ook meer flexibiliteit krijgen en bijvoorbeeld de containers ’s nachts kunnen afhalen als er geen congestie op de terminals is”, zegt hij tot slot.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.