Wereldspeler in hijskranen Mammoet rijgt de records van hoogste en sterkste kranen aan elkaar. Minder geweten is dat Mammoet dagelijks miniatuurmodellen van zijn kranen de wereld rond stuurt naar duizenden klanten en fans van het merk.
Begin 2024 opende Mammoet zijn nieuwste merchandisestore op enkele meters van de Nieuwe Maas en van het imposante hoofdgebouw van de hijskranengigant in Schiedam.
âZoân twintig jaar geleden zijn we van start gegaan met Mammoet Merchandiseâ, zegt Paul Gregoire van Mammoet Merchandise. âWe hadden toen exact een t-shirt, een petje en een allereerste schaalmodel van een MAN vrachtwagen gekoppeld aan een Golfdhofer trailer voor zwaar transport.â
âNu, twintig jaar later, hebben we net onze nieuwe showroom geopend van waaruit we ook onze webshop runnen. In Schiedam verkopen we heel wat miniatuurmodellen van onze kranen en vrachtwagens, een uitgebreide lijn werkkledij en veiligheidsschoenen, t-shirts, petjes, tassen en Mammoet Toys, onze eigen speelgoedlijn. Eigenlijk zijn we een verlengstuk van de Mammoet marketingafdeling, maar dan als losstaande businessunit met een commerciĂ«le insteek. We moeten dus financieel onze eigen broek kunnen ophoudenâ, lacht Gregoire.
Berging ‘Koersk’
Door heel wat nationale en internationale media-aandacht voor de bergingsoperaties van Mammoet heeft de merchandise-afdeling grote stappen kunnen nemen. âIn 2001 hebben we de Russische atoomduikboot âKoerskâ geborgen in de Barentszzee. De kernonderzeeĂ«r zonk op 12 augustus 2000 na een ongeluk waarbij alle 118 opvarenden omkwamen. Met deze bergingsoperatie liepen we toen wereldwijd in de kijker.”
“Diezelfde week hebben we ons Europees hoofdkantoor met een ponton naar deze locatie in Schiedam gebracht. Het kantoor werd in een offshoreloods gebouwd en kant en klaar naar hier gesleept. Qua concept was dit erg uniek en zo kwamen we binnen een week zowat overal op het nieuws. Toen zagen we ook een gigantische toename in de vraag naar t-shirts en petjesâ, zegt Gregoire.
Mammoet Gold memberclub
âWe zijn meteen op die commerciĂ«le vraag gesprongen, want we kregen echt vraag naar merchandise van over de hele wereldâ, zegt Gregoire. âOndertussen hebben we een eigen Mammoet-fanclub: de Mammoet goldmemberclub. Die club bestaat uit een duizendtal leden, echte die-hardfans, schaalmodelverzamelaars van over de hele wereld en onder hen ook enkele personeelsleden van Mammoet. Daar rond zit nog een grotere groep van liefhebbers van zwaar transport die af en toe iets kopen.â
âVanaf het moment dat een producent een schaalmodel uitbrengt dat wij ook in de vloot hebben, dan laten we die reproduceren in exact dezelfde bedrijfskleuren. Meestal worden deze verkocht in een gelimiteerde oplage van 500 of 1.000 stuks, voorzien van een genummerd certificaatâ, zegt Gregoire. âPer jaar lanceren we om en bij de 10 nieuwe schaalmodellen. We gaan dus nu richting de 200 verschillende schaalmodellen die we verkocht hebben. Van al die modellen hebben we er hier nog eentje in een vitrinekast staan, waardoor je ondertussen een mooi overzicht krijgt van de geschiedenis van onze kranen, opleggers en vrachtwagens.â
Dutch Grand Prix
Sinds enkele jaren is Mammoet ook eventsupplier van de Dutch Grand Prix, de jaarlijkse Formule 1 wedstrijd in Zandvoort. Het bedrijf zet dan diverse kranen op strategische locaties rond het circuit om snel racewagens van het circuit te halen die stilvallen of crashen. âHierdoor mochten we ook erg populaire merchandise laten maken, die we verdelen via de shop”, zegt Gregoire.
De schaalmodellen worden regelmatig ingezet als aandachtstrekker op de verschillende beurzen waaraan het bedrijf wereldwijd deelneemt. Voor deze gelegenheid worden er dan dioramaâs gebouwd (een levensechte driedimensionale opstelling in miniatuur, red) waarop een miniatuurkraan te zien is die bijvoorbeeld een windmolen aan het rechtzetten is. “Deze worden gebouwd door een kraanmachinist van Mammoet in zijn vrije tijd en voorzichtig in grote koffers naar de verschillende beurzen getransporteerd”, zegt Gregoire.
Ook wil Mammoet via zijn speelgoedlijn kinderen al van jongs af aan vertrouwd maken met het merk. âAls we vroeg genoeg starten met mensen aan ons merk te binden, dan komen ze als ze wat ouder zijn misschien ook wel bij ons solliciteren”, zegt Gregoire. âMammoet Toys is een schot in de roos. We zijn er nog niet zo heel lang mee begonnen, maar verkopen ondertussen via retailzaken in zo’n 35 landen, enkele 100.000 stuks per jaar.â
Crane Experience
Onlangs werd er bij kraanfabrikant Liebherr een echt kraancabine opgehaald om deze om te bouwen naar een kraansimulator. âOnze fans dromen er vaak van om eens in een echte cabine te kunnen plaatsnemenâ, zegt Gregoire. âTijdens een opdracht op een werf is dit uiteraard onmogelijk, maar hier kan het dus. Met behulp van virtual reality kunnen ze dan ervaren hoe het is om met een kraan te werken.â
De Mammoet store en de crane experience zijn tijdens de kantooruren te bezoeken.