Kobe Verheyen zet communicatielijnen uit bij chemiebedrijf DOMO

Interview, Chemie
Koen Dejaeger
Communicatiedirecteur DOMO Chemicals, Kobe Verheyen
Communicatiedirecteur DOMO Chemicals, Kobe Verheyen © DOMO Chemicals

Kobe Verheyen is in maart 2024 gestart als de nieuwe communicatiedirecteur van het Belgische chemiebedrijf DOMO Chemicals. In een sector in volle transformatie wil Verheyen vooral het belang van een sterke chemische industrie in Europa en de initiatieven rond duurzaamheid in de kijker stellen.

De Turnhoutenaar begon zijn loopbaan als reporter voor Gazet van Antwerpen, waar hij tot zijn dertigste het nationale en internationale nieuws opvolgde. Zijn brede interesse in economie leidde hem naar de wereld van corporate communications, waar hij de communicatie verzorgde voor diverse bedrijven zoals Graydon, Vanbreda Risk & Benefits en Philip Morris.

“Bij deze bedrijven heb ik de unieke kans gehad om ervaring op te doen in een internationale context”, geeft Kobe Verheyen aan. “Het waren telkens bedrijven in transformatie, waarbij ook de communicatiestrategie opnieuw moest worden vormgegeven. Ook de chemische sector is in volle transformatie; daarbij is het cruciaal om het belang van de sector en de duurzame initiatieven in de kijker te stellen.”

Verankering

Met een omzet van 1,38 miljard euro en 2.070 medewerkers wereldwijd is DOMO Chemicals nog steeds een familiebedrijf, in handen van de familie Jan De Clerck. Het chemiebedrijf is gespecialiseerd in de productie van polyamide, of Nylon in de volksmond, en telt 10 productievestigingen wereldwijd. Het hoofdkantoor bevindt zich in Gent met 50 medewerkers.

“We zijn heel sterk Vlaams en Europees verankerd, maar uiteraard met een wereldwijde blik”, geeft Verheyen aan. “De ruggengraat van onze productie bevindt zich in Europa, met vestigingen in Frankrijk (Lyon en Valence), Duitsland (Premnitz en Leuna, vlakbij Leipzig), Polen (Gorzow), ItaliĂ« (Arco) en Spanje (Blanes). Maar ook in China, India en de Verenigde Staten hebben we productievestigingen, omdat we ook in deze groeimarkten producten voor onze klanten willen voorzien.”

De core-business van DOMO is polyamide, dat in vele toepassingen wordt gebruikt. “Het is een zogenaamde ‘intelligente plastic’, die heel sterk is, weinig weegt en bovendien met isolerende en vlamvertragende eigenschappen kan getuned worden. Polyamide kun je dan ook terugvinden in zeer uiteenlopende toepassingen, gaande van kledij over huishoudapparaten tot behuizingen allerhande. Omdat het tegen sterke chemicaliĂ«n bestand is, wordt het bijvoorbeeld ook gebruikt in koelsystemen van auto’s”, licht Verheyen toe.

Transport

Ook in de transportsector wordt steeds vaker naar polyamide gekeken. “Polyamide is in die zin een goed alternatief voor metaal, omdat het bijvoorbeeld onderdelen voor elektrische personenwagens en vrachtwagens lichter kan maken om zo het rijbereik te optimaliseren.”

Als chemiebedrijf zet DOMO in op duurzaamheid en recyclage. “Zo hebben we binnen ons productportfolio de brand ‘TECHNYL¼4EARTH¼’, dat is polyamide op basis van gerecycleerd materiaal. Op die manier maken we van gebruikte airbags en oude visnetten opnieuw polyamide. In die zin dragen we bij tot de circulaire economie.”

Vanuit de bedrijven krijgt DOMO naar eigen zeggen reeds heel wat vraag naar deze duurzame oplossing. “We zien dat de meeste bedrijven heel actief bezig zijn om hun CO2 voetafdruk naar beneden te krijgen”, zegt Verheyen. “Wij kunnen hen daarbij helpen, doordat we onze oplossingen ook duurzamer maken. Vandaag is reeds 13% van onze TECHNYL-productie afkomstig uit circulaire of bio-gebaseerde materialen, tegen 2030 willen we naar 20% gaan.”

Europa

“Daarnaast is het voor ons van primordiaal belang dat de maakindustrie hier in Europa blijft”, zegt Verheyen. “We willen met DOMO een actieve rol spelen om daar mee voor te zorgen. In lijn met de ‘Antwerp Declaration’ – die onze CEO Yves Bonte mee heeft ondertekend – vragen we dan ook aan Europa om werk te maken van een coherent beleid voor de industrie. Voornamelijk inzake energie, infrastructuur en regelgeving zijn er inspanningen nodig, maar ook op het gebied van verduurzaming en het ondersteunen van eigen talent.”

Kobe Verheyen is getrouwd en vader van 2 kindjes. “In mijn vrije tijd hou ik ervan korte tripjes te maken met de familie, in het bijzonder naar de Ardennen en de Noordzee”, geeft Kobe Verheyen mee. “Ik hou er ook van om lekker te gaan eten of een frisse pint te gaan drinken – en als voormalig journalist kan ik ook genieten van het lezen van goede, kwaliteitsvolle journalistiek.”

Kobe Verheyen zet communicatielijnen uit bij chemiebedrijf DOMO – Flows

Kobe Verheyen zet communicatielijnen uit bij chemiebedrijf DOMO

Interview, Chemie
Koen Dejaeger
Communicatiedirecteur DOMO Chemicals, Kobe Verheyen
Communicatiedirecteur DOMO Chemicals, Kobe Verheyen © DOMO Chemicals

Kobe Verheyen is in maart 2024 gestart als de nieuwe communicatiedirecteur van het Belgische chemiebedrijf DOMO Chemicals. In een sector in volle transformatie wil Verheyen vooral het belang van een sterke chemische industrie in Europa en de initiatieven rond duurzaamheid in de kijker stellen.

De Turnhoutenaar begon zijn loopbaan als reporter voor Gazet van Antwerpen, waar hij tot zijn dertigste het nationale en internationale nieuws opvolgde. Zijn brede interesse in economie leidde hem naar de wereld van corporate communications, waar hij de communicatie verzorgde voor diverse bedrijven zoals Graydon, Vanbreda Risk & Benefits en Philip Morris.

“Bij deze bedrijven heb ik de unieke kans gehad om ervaring op te doen in een internationale context”, geeft Kobe Verheyen aan. “Het waren telkens bedrijven in transformatie, waarbij ook de communicatiestrategie opnieuw moest worden vormgegeven. Ook de chemische sector is in volle transformatie; daarbij is het cruciaal om het belang van de sector en de duurzame initiatieven in de kijker te stellen.”

Verankering

Met een omzet van 1,38 miljard euro en 2.070 medewerkers wereldwijd is DOMO Chemicals nog steeds een familiebedrijf, in handen van de familie Jan De Clerck. Het chemiebedrijf is gespecialiseerd in de productie van polyamide, of Nylon in de volksmond, en telt 10 productievestigingen wereldwijd. Het hoofdkantoor bevindt zich in Gent met 50 medewerkers.

“We zijn heel sterk Vlaams en Europees verankerd, maar uiteraard met een wereldwijde blik”, geeft Verheyen aan. “De ruggengraat van onze productie bevindt zich in Europa, met vestigingen in Frankrijk (Lyon en Valence), Duitsland (Premnitz en Leuna, vlakbij Leipzig), Polen (Gorzow), ItaliĂ« (Arco) en Spanje (Blanes). Maar ook in China, India en de Verenigde Staten hebben we productievestigingen, omdat we ook in deze groeimarkten producten voor onze klanten willen voorzien.”

De core-business van DOMO is polyamide, dat in vele toepassingen wordt gebruikt. “Het is een zogenaamde ‘intelligente plastic’, die heel sterk is, weinig weegt en bovendien met isolerende en vlamvertragende eigenschappen kan getuned worden. Polyamide kun je dan ook terugvinden in zeer uiteenlopende toepassingen, gaande van kledij over huishoudapparaten tot behuizingen allerhande. Omdat het tegen sterke chemicaliĂ«n bestand is, wordt het bijvoorbeeld ook gebruikt in koelsystemen van auto’s”, licht Verheyen toe.

Transport

Ook in de transportsector wordt steeds vaker naar polyamide gekeken. “Polyamide is in die zin een goed alternatief voor metaal, omdat het bijvoorbeeld onderdelen voor elektrische personenwagens en vrachtwagens lichter kan maken om zo het rijbereik te optimaliseren.”

Als chemiebedrijf zet DOMO in op duurzaamheid en recyclage. “Zo hebben we binnen ons productportfolio de brand ‘TECHNYL¼4EARTH¼’, dat is polyamide op basis van gerecycleerd materiaal. Op die manier maken we van gebruikte airbags en oude visnetten opnieuw polyamide. In die zin dragen we bij tot de circulaire economie.”

Vanuit de bedrijven krijgt DOMO naar eigen zeggen reeds heel wat vraag naar deze duurzame oplossing. “We zien dat de meeste bedrijven heel actief bezig zijn om hun CO2 voetafdruk naar beneden te krijgen”, zegt Verheyen. “Wij kunnen hen daarbij helpen, doordat we onze oplossingen ook duurzamer maken. Vandaag is reeds 13% van onze TECHNYL-productie afkomstig uit circulaire of bio-gebaseerde materialen, tegen 2030 willen we naar 20% gaan.”

Europa

“Daarnaast is het voor ons van primordiaal belang dat de maakindustrie hier in Europa blijft”, zegt Verheyen. “We willen met DOMO een actieve rol spelen om daar mee voor te zorgen. In lijn met de ‘Antwerp Declaration’ – die onze CEO Yves Bonte mee heeft ondertekend – vragen we dan ook aan Europa om werk te maken van een coherent beleid voor de industrie. Voornamelijk inzake energie, infrastructuur en regelgeving zijn er inspanningen nodig, maar ook op het gebied van verduurzaming en het ondersteunen van eigen talent.”

Kobe Verheyen is getrouwd en vader van 2 kindjes. “In mijn vrije tijd hou ik ervan korte tripjes te maken met de familie, in het bijzonder naar de Ardennen en de Noordzee”, geeft Kobe Verheyen mee. “Ik hou er ook van om lekker te gaan eten of een frisse pint te gaan drinken – en als voormalig journalist kan ik ook genieten van het lezen van goede, kwaliteitsvolle journalistiek.”