Dieter Coussée (Voka) geeft West-Vlaamse havens door aan Thomas Buys

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Thomas Buys en Dieter Coussée
Thomas Buys en Dieter Coussée © Roel Jacobus

Regioverantwoordelijke Noord-West-Vlaanderen Dieter Coussée verlaat na acht jaar Voka en wordt senior advisor bij Whyte Corporate Affairs. Thomas Buys is de nieuwe belangenbehartiger van Voka voor de private havenbedrijven in Zeebrugge en Oostende.

Vanaf 1 oktober wordt Thomas Buys de nieuwe regioverantwoordelijke Brugge en Oostende bij Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. Hij is de opvolger van Dieter Coussée, die de voorbije acht jaar de belangen van de bedrijven in de streek behartigde. Hij gaat vanaf eind september aan de slag als senior advisor bij Whyte Corporate Affairs.

“Ik kijk met een warm gevoel en trots naar de voorbije acht jaar bij Voka”, zegt Bruggeling Dieter Coussée (40). “Binnen mijn takenpakket leerde ik de havens kennen als een speciale, boeiende wereld waar elke dag iets anders gebeurt. Never a dull day at the office. Onbewust veroverde de havengemeenschap een stukje van mijn hart en daar zal ze altijd blijven zitten. Ook in mijn nieuwe functie hoop ik ongetwijfeld nog havenbedrijven te kunnen bijstaan. Whyte Corporate Affairs helpt ondernemingen met public affairs, strategische communicatie en changemanagement. Voor deze groep, met kantoren in Brussel en Antwerpen, word ik eind september het aanspreekpunt in West- en Oost-Vlaanderen.”

Schot in vastgelopen sluisdossier

De voorbije acht jaar zag Coussée vanop de eerste rij het economisch-maritieme landschap aan de kust sterk evolueren. “We konden in die periode mooie dingen realiseren. Zo mocht ik mee mijn schouders zetten onder de allianties met de verenigingen van private havenbedrijven Association of Zeebrugge Port Interests (Apzi) en Ostend Port Users Association (OPUA). Nadat wij aan de alarmbel trokken, kwam er weer schot in het vastgelopen dossier van de Nieuwe Sluis Zeebrugge. Toen het VTI Zeebrugge bij ons kwam aankloppen met de ambitie om een echte havenschool te worden, sprongen een vijftiental bedrijven meteen mee op de kar. Bij de start van het Strategisch Beleidsplan Kustvisie konden we ook de zeewaartse uitbreiding van de havens van Zeebrugge en Oostende op de agenda zetten”, blikt Coussée terug.

“Anderzijds zal er blijvend aandacht nodig zijn voor de belangen van de Zeebrugse bedrijven binnen de fusiehaven Port of Antwerp-Bruges. Ook dossiers zoals de havenspoorlijn naar Antwerpen en de binnenvaartontsluiting van Zeebrugge en Oostende lopen verder. En één van mijn laatste vergaderingen betrof een overleg met het stadsbestuur over het opfrissen van de Transportzone in Zeebrugge.”

Intern examen

Er wacht Thomas Buys (26) een stevige uitdaging om dit takenpakket over te nemen. Hij is sinds de zomer van 2022 bij Voka West-Vlaanderen aan de slag als adviseur belangenbehartiging. “Mijn job startte nog vóór mijn thesis van master in de politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent klaar was. Gelukkig lukte het om beiden te combineren en slaagde ik met onderscheiding. Ook nu moest ik voor de nieuwe functie een intern ‘examen’ afleggen.”

De inwoner van Harelbeke, in het diepe hart van West-Vlaanderen, werkte de afgelopen twee jaar op dossiers rond ruimtelijke ordening en energie. “We hebben onder meer de eerste stappen gezet voor een correcte vergoeding voor ondernemers die een impact ondervinden door de komst van de hoogspanningslijn Ventilus. We plaatsten ook de nood aan bijkomende bedrijventerreinen hoog op de politieke agenda.”

Blauwe economie

Buys zal voortaan de West-Vlaamse Kamer van Koophandel vertegenwoordigen in de werking van Apzi-Voka en OPUA-Voka. “In de kustregio liggen heel wat belangrijke dossiers op tafel. Denk maar aan het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge, de onshore en offshore ontwikkelingen in de blauwe economie, de toekomst van de havens in het Strategisch Beleidsplan Kustvisie, de toekomst van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge en de ontsluiting via de weg, het spoor en de binnenvaart.”

“Ik kijk er naar uit om hiervoor samen te werken met onze (regio)voorzitters Xavier Vanneste (Brugge), Tom Bulcke (Oostende), Marc Adriansens (Apzi-Voka) en Patrick Reyntjens en Mathias Verkest (OPUA-Voka).”

Dieter Coussée (Voka) geeft West-Vlaamse havens door aan Thomas Buys – Flows

Dieter Coussée (Voka) geeft West-Vlaamse havens door aan Thomas Buys

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Thomas Buys en Dieter Coussée
Thomas Buys en Dieter Coussée © Roel Jacobus

Regioverantwoordelijke Noord-West-Vlaanderen Dieter Coussée verlaat na acht jaar Voka en wordt senior advisor bij Whyte Corporate Affairs. Thomas Buys is de nieuwe belangenbehartiger van Voka voor de private havenbedrijven in Zeebrugge en Oostende.

Vanaf 1 oktober wordt Thomas Buys de nieuwe regioverantwoordelijke Brugge en Oostende bij Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. Hij is de opvolger van Dieter Coussée, die de voorbije acht jaar de belangen van de bedrijven in de streek behartigde. Hij gaat vanaf eind september aan de slag als senior advisor bij Whyte Corporate Affairs.

“Ik kijk met een warm gevoel en trots naar de voorbije acht jaar bij Voka”, zegt Bruggeling Dieter Coussée (40). “Binnen mijn takenpakket leerde ik de havens kennen als een speciale, boeiende wereld waar elke dag iets anders gebeurt. Never a dull day at the office. Onbewust veroverde de havengemeenschap een stukje van mijn hart en daar zal ze altijd blijven zitten. Ook in mijn nieuwe functie hoop ik ongetwijfeld nog havenbedrijven te kunnen bijstaan. Whyte Corporate Affairs helpt ondernemingen met public affairs, strategische communicatie en changemanagement. Voor deze groep, met kantoren in Brussel en Antwerpen, word ik eind september het aanspreekpunt in West- en Oost-Vlaanderen.”

Schot in vastgelopen sluisdossier

De voorbije acht jaar zag Coussée vanop de eerste rij het economisch-maritieme landschap aan de kust sterk evolueren. “We konden in die periode mooie dingen realiseren. Zo mocht ik mee mijn schouders zetten onder de allianties met de verenigingen van private havenbedrijven Association of Zeebrugge Port Interests (Apzi) en Ostend Port Users Association (OPUA). Nadat wij aan de alarmbel trokken, kwam er weer schot in het vastgelopen dossier van de Nieuwe Sluis Zeebrugge. Toen het VTI Zeebrugge bij ons kwam aankloppen met de ambitie om een echte havenschool te worden, sprongen een vijftiental bedrijven meteen mee op de kar. Bij de start van het Strategisch Beleidsplan Kustvisie konden we ook de zeewaartse uitbreiding van de havens van Zeebrugge en Oostende op de agenda zetten”, blikt Coussée terug.

“Anderzijds zal er blijvend aandacht nodig zijn voor de belangen van de Zeebrugse bedrijven binnen de fusiehaven Port of Antwerp-Bruges. Ook dossiers zoals de havenspoorlijn naar Antwerpen en de binnenvaartontsluiting van Zeebrugge en Oostende lopen verder. En één van mijn laatste vergaderingen betrof een overleg met het stadsbestuur over het opfrissen van de Transportzone in Zeebrugge.”

Intern examen

Er wacht Thomas Buys (26) een stevige uitdaging om dit takenpakket over te nemen. Hij is sinds de zomer van 2022 bij Voka West-Vlaanderen aan de slag als adviseur belangenbehartiging. “Mijn job startte nog vóór mijn thesis van master in de politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent klaar was. Gelukkig lukte het om beiden te combineren en slaagde ik met onderscheiding. Ook nu moest ik voor de nieuwe functie een intern ‘examen’ afleggen.”

De inwoner van Harelbeke, in het diepe hart van West-Vlaanderen, werkte de afgelopen twee jaar op dossiers rond ruimtelijke ordening en energie. “We hebben onder meer de eerste stappen gezet voor een correcte vergoeding voor ondernemers die een impact ondervinden door de komst van de hoogspanningslijn Ventilus. We plaatsten ook de nood aan bijkomende bedrijventerreinen hoog op de politieke agenda.”

Blauwe economie

Buys zal voortaan de West-Vlaamse Kamer van Koophandel vertegenwoordigen in de werking van Apzi-Voka en OPUA-Voka. “In de kustregio liggen heel wat belangrijke dossiers op tafel. Denk maar aan het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge, de onshore en offshore ontwikkelingen in de blauwe economie, de toekomst van de havens in het Strategisch Beleidsplan Kustvisie, de toekomst van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge en de ontsluiting via de weg, het spoor en de binnenvaart.”

“Ik kijk er naar uit om hiervoor samen te werken met onze (regio)voorzitters Xavier Vanneste (Brugge), Tom Bulcke (Oostende), Marc Adriansens (Apzi-Voka) en Patrick Reyntjens en Mathias Verkest (OPUA-Voka).”