Philippe Holthof ontfermt zich bij AXSMarine over nieuw roroproject

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Philippe Holthof
Philippe Holthof © Philippe Holthof

Na een eerdere carrière bij de scheepvaartcontrole is Philippe Holthof een tijdje geleden een nieuwe uitdaging aangegaan bij de Franse dataspecialist AXSMarine. Vanuit zijn jarenlange ervaring in de maritieme sector, staat hij er aan het roer van een gloednieuw roro-project.

Philippe Holthof is geen onbekende in havenmiddens; gedurende lange tijd was hij actief als inspecteur bij de scheepvaartcontrole van de FOD Mobiliteit en Vervoer waar hij onder meer toezicht deed op het naleven van de regelgeving omtrent het transport van gevaarlijke goederen. In combinatie met zijn journalistieke achtergrond, bouwde Holthof zo een sterke reputatie uit in de maritieme sector. Nu hij via zijn eigen vennootschap aan de slag is bij AXSMarine om er een gloednieuw project uit de grond te stampen, zal deze kennis van pas komen.

“Mijn job als inspecteur bij de scheepvaartcontrole heb ik met zeer veel toewijding gedaan”, vertelt Philippe, “maar omdat ik buiten m’n uren bij de Scheepvaartcontrole ook voor het Zweedse mediabedrijf Shippax schreef, werkte ik dag en nacht. Dat deed me besluiten om me weer op andere zaken te richten. Shippax is in de eerste plaats gespecialiseerd in berichtgeving over de ferry- en cruisemarkt. In 2016 werd ik door hen gevraagd om aan boord te komen als hoofdredacteur en moderator van hun jaarlijkse B2B ferry/roro conferentie, zodat ik de deur bij de Scheepvaartcontole achter me dichttrok”.

Nog tijdens zijn periode bij Shippax werd Holthof door AXSMarine gevraagd voor een nieuw project rond ferry en roro. Hij hield eerst de boot af, maar na COVID-19 besloot hij niet meer terug te gaan naar Zweden en ging hij in zee met AXSMarine. “Naar analogie van andere diensten bij AXSMarine, zoals Alphaliner, is het de bedoeling om specifiek voor de rorosector maandelijks een nieuwsbrief te schrijven en om een database op te zetten”, licht Philippe zijn nieuwe stap toe. “Zoals destijds bij Shippax, ben ik nog steeds zelfstandig actief en heb dus nog andere opdrachtgevers, maar dit is tot nu toe wel het grootste project waar ik van bij het begin mee aan de wieg sta”.

Kapitein ter lang omvaart

De wieg van Philippe Holthof zelf stond in een drukkersfamilie uit het Antwerpse. “Mijn vader groeide op in een kroostrijk gezin en was de achtste van in totaal 16 kinderen. Onze familie bezat een drukkerij in hartje Antwerpen, maar mijn vader koos een ander pad: hij begon in de jaren vijftig te studeren aan de Hogere Zeevaartschool en werd zo kapitein ter lange omvaart”, vertelt Philippe Holthof.

“Wat later verhuisden we met ons gezin naar Oostende, van waaruit mijn vader als kapitein op ferry’s begon te varen”, gaat Philippe voort. “De ‘Prins Filip’ was overigens het laatste schip waar hij mee voer.” Dat schip vaart nog steeds maar onder een andere naam: ‘Isle of Innisfree’.

'Isle Of Innisfree'
‘Isle Of Innisfree’ (c) Philippe Holthof

Het mag dus duidelijk zijn waar Philippe de microbe voor de scheepvaart heeft opgedaan. “Als kleine jongen mocht ik vaak met mijn vader meevaren. In Dover zag ik dan al die ferry’s en als kind begon ik daar tekeningen van te maken, die ik dan bundelde”, herinnert Philippe zich.

“Begin de jaren ’80 ging mijn vader naar Zweden om er ferry’s van Stena Line te inspecteren. Dat was de periode dat ik steeds meer geïnteresseerd en gepassioneerd begon te raken in de ferrysector. Ik begon onder meer brochures met vaarschema’s te verzamelen en te analyseren. Tijdens mijn tienerjaren begon ik met het uitgeven van een maritieme nieuwsbrief, maar dan vooral voor mezelf want niemand van mijn vrienden deelde dezelfde interesse”, blikt Philippe met een glimlach terug. “Ik vond dat ik al redelijk wat kennis had en relevante informatie, en wilde dat graag verspreiden… Zo heb ik ook ooit eens een handgeschreven ferryboek gemaakt, dat heb ik thuis nog wel ergens liggen.”

Journalist

Zo werd in zijn jeugd ook de kiem voor het schrijven en analyseren gelegd. Na zijn studies logistiek management verwierf Philippe Holthof ook naam als gespecialiseerd maritiem journalist. Hij begon als freelance journalist voor diverse gespecialiseerde uitgaven. “In de jaren ’90 was ik onder meer freelancer voor het kwartaalblad ‘Maritiem Gezien’, het latere ‘Maritiem Nederland’, ‘Sirene’ en ‘Nieuwsblad Transport’ (dat net zoals Flows wordt uitgegeven door ProMedia Groep, red). Vandaag schrijf ik nog steeds, maar leg ik me toe op berichtgeving voor buitenlandse magazines zoals ‘The Naval Architect’ en ‘Cruise and Ferry Review’. Vorig jaar schreef ik nog een boek in opdracht van P&O Ferries n.a.v. hun nieuwe Dover-Calais ferry’s. Nu komt daar dus nog de maandelijkse AXSRoRo nieuwsbrief bij”.

Daarnaast blijft Holthof ook actief als associate senior advisor bij Ehrenberg Sørensen Kommunikation, een gespecialiseerd public relations en public affairs bureau dat onder meer actief is in de transportsector en diverse kantoren heeft in Duitsland en Scandinavië.

Philippe Holthof ontfermt zich bij AXSMarine over nieuw roroproject – Flows

Philippe Holthof ontfermt zich bij AXSMarine over nieuw roroproject

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Philippe Holthof
Philippe Holthof © Philippe Holthof

Na een eerdere carrière bij de scheepvaartcontrole is Philippe Holthof een tijdje geleden een nieuwe uitdaging aangegaan bij de Franse dataspecialist AXSMarine. Vanuit zijn jarenlange ervaring in de maritieme sector, staat hij er aan het roer van een gloednieuw roro-project.

Philippe Holthof is geen onbekende in havenmiddens; gedurende lange tijd was hij actief als inspecteur bij de scheepvaartcontrole van de FOD Mobiliteit en Vervoer waar hij onder meer toezicht deed op het naleven van de regelgeving omtrent het transport van gevaarlijke goederen. In combinatie met zijn journalistieke achtergrond, bouwde Holthof zo een sterke reputatie uit in de maritieme sector. Nu hij via zijn eigen vennootschap aan de slag is bij AXSMarine om er een gloednieuw project uit de grond te stampen, zal deze kennis van pas komen.

“Mijn job als inspecteur bij de scheepvaartcontrole heb ik met zeer veel toewijding gedaan”, vertelt Philippe, “maar omdat ik buiten m’n uren bij de Scheepvaartcontrole ook voor het Zweedse mediabedrijf Shippax schreef, werkte ik dag en nacht. Dat deed me besluiten om me weer op andere zaken te richten. Shippax is in de eerste plaats gespecialiseerd in berichtgeving over de ferry- en cruisemarkt. In 2016 werd ik door hen gevraagd om aan boord te komen als hoofdredacteur en moderator van hun jaarlijkse B2B ferry/roro conferentie, zodat ik de deur bij de Scheepvaartcontole achter me dichttrok”.

Nog tijdens zijn periode bij Shippax werd Holthof door AXSMarine gevraagd voor een nieuw project rond ferry en roro. Hij hield eerst de boot af, maar na COVID-19 besloot hij niet meer terug te gaan naar Zweden en ging hij in zee met AXSMarine. “Naar analogie van andere diensten bij AXSMarine, zoals Alphaliner, is het de bedoeling om specifiek voor de rorosector maandelijks een nieuwsbrief te schrijven en om een database op te zetten”, licht Philippe zijn nieuwe stap toe. “Zoals destijds bij Shippax, ben ik nog steeds zelfstandig actief en heb dus nog andere opdrachtgevers, maar dit is tot nu toe wel het grootste project waar ik van bij het begin mee aan de wieg sta”.

Kapitein ter lang omvaart

De wieg van Philippe Holthof zelf stond in een drukkersfamilie uit het Antwerpse. “Mijn vader groeide op in een kroostrijk gezin en was de achtste van in totaal 16 kinderen. Onze familie bezat een drukkerij in hartje Antwerpen, maar mijn vader koos een ander pad: hij begon in de jaren vijftig te studeren aan de Hogere Zeevaartschool en werd zo kapitein ter lange omvaart”, vertelt Philippe Holthof.

“Wat later verhuisden we met ons gezin naar Oostende, van waaruit mijn vader als kapitein op ferry’s begon te varen”, gaat Philippe voort. “De ‘Prins Filip’ was overigens het laatste schip waar hij mee voer.” Dat schip vaart nog steeds maar onder een andere naam: ‘Isle of Innisfree’.

'Isle Of Innisfree'
‘Isle Of Innisfree’ (c) Philippe Holthof

Het mag dus duidelijk zijn waar Philippe de microbe voor de scheepvaart heeft opgedaan. “Als kleine jongen mocht ik vaak met mijn vader meevaren. In Dover zag ik dan al die ferry’s en als kind begon ik daar tekeningen van te maken, die ik dan bundelde”, herinnert Philippe zich.

“Begin de jaren ’80 ging mijn vader naar Zweden om er ferry’s van Stena Line te inspecteren. Dat was de periode dat ik steeds meer geïnteresseerd en gepassioneerd begon te raken in de ferrysector. Ik begon onder meer brochures met vaarschema’s te verzamelen en te analyseren. Tijdens mijn tienerjaren begon ik met het uitgeven van een maritieme nieuwsbrief, maar dan vooral voor mezelf want niemand van mijn vrienden deelde dezelfde interesse”, blikt Philippe met een glimlach terug. “Ik vond dat ik al redelijk wat kennis had en relevante informatie, en wilde dat graag verspreiden… Zo heb ik ook ooit eens een handgeschreven ferryboek gemaakt, dat heb ik thuis nog wel ergens liggen.”

Journalist

Zo werd in zijn jeugd ook de kiem voor het schrijven en analyseren gelegd. Na zijn studies logistiek management verwierf Philippe Holthof ook naam als gespecialiseerd maritiem journalist. Hij begon als freelance journalist voor diverse gespecialiseerde uitgaven. “In de jaren ’90 was ik onder meer freelancer voor het kwartaalblad ‘Maritiem Gezien’, het latere ‘Maritiem Nederland’, ‘Sirene’ en ‘Nieuwsblad Transport’ (dat net zoals Flows wordt uitgegeven door ProMedia Groep, red). Vandaag schrijf ik nog steeds, maar leg ik me toe op berichtgeving voor buitenlandse magazines zoals ‘The Naval Architect’ en ‘Cruise and Ferry Review’. Vorig jaar schreef ik nog een boek in opdracht van P&O Ferries n.a.v. hun nieuwe Dover-Calais ferry’s. Nu komt daar dus nog de maandelijkse AXSRoRo nieuwsbrief bij”.

Daarnaast blijft Holthof ook actief als associate senior advisor bij Ehrenberg Sørensen Kommunikation, een gespecialiseerd public relations en public affairs bureau dat onder meer actief is in de transportsector en diverse kantoren heeft in Duitsland en Scandinavië.