Geerts en de Schelde: de Antwerpse haven tijdens de 2 wereldoorlogen

Video, Mensen
Bart Meyvis
Marc Geerts
Marc Geerts © Bart Meyvis

Voor de Flows zomerreeks 2024 gaan we op zoek naar verhalen van mensen uit de maritieme en logistieke wereld die er een bijzondere passie of hobby op nahouden. Ook krijgt u elke week een aflevering te zien van ‘Geerts en de Schelde’, waarin Marc Geerts ons meeneemt doorheen de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Ondernemer Marc Geerts gaf zijn transportbedrijf door aan zijn drie zonen en smijt zich sindsdien op zijn nieuwe carrière als stadsgids in Antwerpen. Van daaruit ontstond het idee om een reportagereeks te maken, waarin hij Flows meeneemt door de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Geerts kon uren luisteren naar de verhalen van zijn overgrootouders over de twee wereldoorlogen. “Mijn overgrootmoeder was geboren in 1896 en zij kende nog verhalen van haar grootouders die nog geleefd hadden voor de onafhankelijkheid van België”, vertelt hij. “Ik was enorm gefascineerd en ging gaandeweg meer en meer informatie hierover opzoeken in geschiedenisboeken. Ik wilde op die manier nakijken of die verhalen wel klopten.”

Samen met Marc Geerts heeft Flows de reportagereeks ‘Geerts en de Schelde’ ingeblikt, die u een inkijk geeft in het ontstaan van de Antwerpse haven. In acht korte afleveringen blikt Geerts in zijn eigen stijl terug op een aantal belangrijke momenten in de geschiedenis van Antwerpen, die ervoor hebben gezorgd dat de haven is geëvolueerd naar de wereldhaven die ze vandaag is.

Wereldoorlogen

In de zesde aflevering van Geerts en de Schelde blikt Marc Geerts terug op de impact die de verschillende wereldoorlogen op de Antwerpse haven hebben gehad. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd er vooral fel gevochten ter hoogte van de forten en schansen rond Antwerpen en de Schelde, maar werd de haven eerder ongemoeid gelaten. Toen Antwerpen uiteindelijk bestookt werd met obussen en zeppelinbommen, namen heel wat Antwerpenaren in paniek de vlucht naar het neutrale Nederland.

Na de Eerste Wereldoorlog in 1930 wordt er gestart met de graafwerken voor het 129 kilometer lange Albertkanaal die de Schelde moest verbinden met de Maas.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde de haven ook na de bevrijding van Antwerpen een cruciale rol voor de bevoorrading van de Britse, Canadese en Amerikaanse troepen die in de Ardennen vochten. Het Amerikaanse leger kreeg de beschikking over de dokken in het noorden van de haven en de Engelsen die in het zuiden.

Bibbergeld

Maar ook na de bevrijding van Antwerpen in september 1944 is de oorlog niet voorbij. De Duitsers probeerden de haven van Antwerpen te vernietigen met V-bommen. Het Amerikaanse leger had immers gemiddeld zo’n 9.000 Belgische havenarbeiders in dienst die moesten zorgen voor de bevoorrading via de haven van de geallieerden die in de Ardennen nog volop slag leverden met de Duitsers.

Omdat deze bommen erg onnauwkeurig waren, mistten ze vaak hun doel en kwamen ze neer op diverse plaatsen in de stad. Tijdens de bombardementen bleef de Antwerpse haven continu in gebruik. De havenarbeiders kregen hiervoor bovenop hun normale loon het zogenaamde ‘bibbergeld’. Dit was een extra bijdrage omdat ze tijdens de bombardementen bleven doorwerken.

Een aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ gemist? Geen probleem. U kunt alle afleveringen hier bekijken.

Geerts en de Schelde: de Antwerpse haven tijdens de 2 wereldoorlogen – Flows

Geerts en de Schelde: de Antwerpse haven tijdens de 2 wereldoorlogen

Video, Mensen
Bart Meyvis
Marc Geerts
Marc Geerts © Bart Meyvis

Voor de Flows zomerreeks 2024 gaan we op zoek naar verhalen van mensen uit de maritieme en logistieke wereld die er een bijzondere passie of hobby op nahouden. Ook krijgt u elke week een aflevering te zien van ‘Geerts en de Schelde’, waarin Marc Geerts ons meeneemt doorheen de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Ondernemer Marc Geerts gaf zijn transportbedrijf door aan zijn drie zonen en smijt zich sindsdien op zijn nieuwe carrière als stadsgids in Antwerpen. Van daaruit ontstond het idee om een reportagereeks te maken, waarin hij Flows meeneemt door de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Geerts kon uren luisteren naar de verhalen van zijn overgrootouders over de twee wereldoorlogen. “Mijn overgrootmoeder was geboren in 1896 en zij kende nog verhalen van haar grootouders die nog geleefd hadden voor de onafhankelijkheid van België”, vertelt hij. “Ik was enorm gefascineerd en ging gaandeweg meer en meer informatie hierover opzoeken in geschiedenisboeken. Ik wilde op die manier nakijken of die verhalen wel klopten.”

Samen met Marc Geerts heeft Flows de reportagereeks ‘Geerts en de Schelde’ ingeblikt, die u een inkijk geeft in het ontstaan van de Antwerpse haven. In acht korte afleveringen blikt Geerts in zijn eigen stijl terug op een aantal belangrijke momenten in de geschiedenis van Antwerpen, die ervoor hebben gezorgd dat de haven is geëvolueerd naar de wereldhaven die ze vandaag is.

Wereldoorlogen

In de zesde aflevering van Geerts en de Schelde blikt Marc Geerts terug op de impact die de verschillende wereldoorlogen op de Antwerpse haven hebben gehad. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd er vooral fel gevochten ter hoogte van de forten en schansen rond Antwerpen en de Schelde, maar werd de haven eerder ongemoeid gelaten. Toen Antwerpen uiteindelijk bestookt werd met obussen en zeppelinbommen, namen heel wat Antwerpenaren in paniek de vlucht naar het neutrale Nederland.

Na de Eerste Wereldoorlog in 1930 wordt er gestart met de graafwerken voor het 129 kilometer lange Albertkanaal die de Schelde moest verbinden met de Maas.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde de haven ook na de bevrijding van Antwerpen een cruciale rol voor de bevoorrading van de Britse, Canadese en Amerikaanse troepen die in de Ardennen vochten. Het Amerikaanse leger kreeg de beschikking over de dokken in het noorden van de haven en de Engelsen die in het zuiden.

Bibbergeld

Maar ook na de bevrijding van Antwerpen in september 1944 is de oorlog niet voorbij. De Duitsers probeerden de haven van Antwerpen te vernietigen met V-bommen. Het Amerikaanse leger had immers gemiddeld zo’n 9.000 Belgische havenarbeiders in dienst die moesten zorgen voor de bevoorrading via de haven van de geallieerden die in de Ardennen nog volop slag leverden met de Duitsers.

Omdat deze bommen erg onnauwkeurig waren, mistten ze vaak hun doel en kwamen ze neer op diverse plaatsen in de stad. Tijdens de bombardementen bleef de Antwerpse haven continu in gebruik. De havenarbeiders kregen hiervoor bovenop hun normale loon het zogenaamde ‘bibbergeld’. Dit was een extra bijdrage omdat ze tijdens de bombardementen bleven doorwerken.

Een aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ gemist? Geen probleem. U kunt alle afleveringen hier bekijken.