Zomerreeks: B. Geybels hunkert naar iets tastbaar uit het verleden

Fotoalbum, Mensen
Julie Desmet
Ben Geybels
Ben Geybels © Julie Desmet

In onze zomerreeks vertelt Ben Geybels, CEO van de logistieke dienstverlener Group-GTS, over zijn passie voor de auto- en wielersport in de jaren 60 en 70. Vooral de mens achter de sport fascineert hem. “Ik ben een nostalgicus en romantiseer het verleden”, vertelt hij.

Voor de Flows zomerreeks 2024 gaan we op zoek naar verhalen van mensen uit de maritieme en logistieke wereld die er een bijzondere passie of hobby op nahouden. Ben Geybels, CEO van de logistieke dienstverlener Group-GTS, is de tweede generatie aan het hoofd van het bedrijf. Hij verzamelt al een tiental jaren originele objecten rond de auto- en wielersport in de jaren 60 en 70.

Medewerkers van Group-GTS en bezoekers kunnen in de burelen van het familiebedrijf de verschillende collector’s items van Geybels bewonderen. Het kantoorpand van Group-GTS van 7.000 m2 groot, dat is gelegen aan de Bell-Telephonelaan in Geel, was vroeger een autofabriek van Johnson Controls. “Zij maakten autozetels voor onder meer Opel Antwerpen en Ford Genk”, vertelt Ben Geybels. De kantoorruimtes zijn ingericht rond de auto- en wielersport. Alle vergaderruimtes zijn genoemd naar wielermonumenten en iconen zoals Monseré, Gimondi en De Vlaeminck.

Passie

“De moderne auto- en wielersport trekt me niet zo aan. Ik ben een nostalgicus en romantiseer het verleden”, vertelt hij. “In de jaren zestig en zeventig namen coureurs en wielrenners grote risico’s om hun beroep te kunnen uitoefenen. Ze waren enorm gepassioneerd, gedreven en moesten het hoofd koel houden en leiderschap tonen in stressvolle situaties. Ik heb daar alle respect voor”, zegt hij.

Jacky Ickx, Niki Lauda en Jackie Stewart waren halfgoden, bekender dan het automerk zelf.

Elke ’themahoek’ vertelt een moraal verhaal. “Als je weet welke grote risico’s zij namen, leer je zelf ook te relativeren, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak”, zegt hij. Een ‘selfmade man’ die hij enorm bewondert is Niki Lauda, een van de meest invloedrijke figuren in de geschiedenis van de Formule 1. De Oostenrijker won drie wereldtitels en genoot veel succes als lid van de raad van bestuur van het Mercedes F1-team na zijn pensioen. “Lauda is een wereldberoemdheid. Hij had enorm veel zelfrelativering, zelfspot en kon met passie en snelheid leven. Hij heeft zichzelf maar liefst vier keer heruitgevonden”, vertelt hij. “Toen hij was gecrasht op de Nürburgring, raakte hij zwaar verminkt. Hij noemde zichzelf een monster, maar hij bleef vechten en pakte zelfs na zijn crash nog de wereldtitel Formule 1. Nadien opende hij een luchtvaartmaatschappij en werd hij consultant van Lewis Hamilton. Hij was ook de enige die goed kon omgaan met de ‘koppige’ Fransman Alain Prost binnen zijn eigen Formule 1-team. Lauda zijn leuze was: ‘Van succes leer je absoluut niets. De kunst is om met tegenslagen te leren omgaan’.”

Halfgoden

Ook de Brusselse autocoureur Jacky Ickx en ‘The Flying Scot’ Jackie Stewart hebben hun sport overstegen. “Ze werden halfgoden, bekender dan het merk zelf”, zegt hij. “Vandaar dat er 24-uur races werden opgestart om de topperformance van de wagen te kunnen bewijzen, jammer genoeg vaak met crashes en dodelijke slachtoffers tot gevolg”, zegt hij. “Onze problemen vallen in het niets bij wat ‘die jongens’ hebben doorgemaakt.”

Ook zijn vader en grootvader zijn Geybels’ helden. “Ik heb hen altijd sterk bewonderd voor hun ondernemingszin en doorzettingsvermogen en ik ben dankbaar voor de kansen die zij ons hebben gegeven. Ik heb veel levenslessen van hen geleerd en ben trots op mijn afkomst”, zegt hij.

Ford GT40

Zijn allereerste verzamelobject was een emaillbord van de Belgische pils Stella Artois. Zijn favoriete verzamelobject is een 1:8 schaalmodel van de sportwagen Ford GT40, die viermaal achter elkaar winnaar was van de 24 uur van Le Mans, van 1966 tot en met 1969. De auto was gebouwd om langeafstandsraces te winnen van Ferrari, dat Le Mans zesmaal achter elkaar had gewonnen, van 1960 tot 1965. In 1970, op de set van de film Le Mans, gebruikte de Amerikaanse filmacteur Steve McQueen – die een grote passie had voor de autosport – een Ford GT40 om hogesnelheidsscènes te filmen.

Dennis Rodman en Pulp Fiction

Naast verzamelobjecten rond de auto- en wielersport, prijken er op de muren van de cafetaria ‘Kwaremont’ ook andere emaillborden, foto’s en posters die Geybels terugbrengen naar zijn jeugd, zoals een foto van de Britse actrice Audrey Hepburn en een filmposter van Pulp Fiction. “Het leuke aan deze plek is dat onze collega’s altijd wel iemand of iets herkennen die herinneringen oproepen”, zegt hij. Geybels schonk zijn managementteam ook unieke verzamelobjecten die hen na aan het hart liggen. Transport director Ward Eskens is een grote baketbalfan. Op zijn bureau prijkt een basketbal die persoonlijk is gesigneerd door de voormalige NBA-speler Dennis Rodman. Het kantoor van de CFO is gedecoreerd met een gesigneerde pet van de Spaanse tennisspeler Rafael Nadal. Ook prijkt er een ingelijste Manchester City shirt, gesigneerd door voetballer Vincent Kompany, aan de muur.

Welk object zou hij nog graag aan zijn collectie toevoegen? “Een truitje van wielrenner Jean-Pierre Monseré zou geweldig zijn, maar ik denk dat een gesigneerd truitje van Roger De Vlaeminck meer haalbaar is.”

Succes

De boodschap die Geybels vooral met zijn collectie wil meegeven is om altijd volop voor iets te gaan. “Doe zo veel mogelijk en zo snel mogelijk”, zegt hij. “Relativeer, bouw veerkracht op en leef met tegenslagen. Met die mentaliteit kan je alles aan en volgt succes vanzelf”, besluit hij.

Zomerreeks: B. Geybels hunkert naar iets tastbaar uit het verleden – Flows

Zomerreeks: B. Geybels hunkert naar iets tastbaar uit het verleden

Fotoalbum, Mensen
Julie Desmet
Ben Geybels
Ben Geybels © Julie Desmet

In onze zomerreeks vertelt Ben Geybels, CEO van de logistieke dienstverlener Group-GTS, over zijn passie voor de auto- en wielersport in de jaren 60 en 70. Vooral de mens achter de sport fascineert hem. “Ik ben een nostalgicus en romantiseer het verleden”, vertelt hij.

Voor de Flows zomerreeks 2024 gaan we op zoek naar verhalen van mensen uit de maritieme en logistieke wereld die er een bijzondere passie of hobby op nahouden. Ben Geybels, CEO van de logistieke dienstverlener Group-GTS, is de tweede generatie aan het hoofd van het bedrijf. Hij verzamelt al een tiental jaren originele objecten rond de auto- en wielersport in de jaren 60 en 70.

Medewerkers van Group-GTS en bezoekers kunnen in de burelen van het familiebedrijf de verschillende collector’s items van Geybels bewonderen. Het kantoorpand van Group-GTS van 7.000 m2 groot, dat is gelegen aan de Bell-Telephonelaan in Geel, was vroeger een autofabriek van Johnson Controls. “Zij maakten autozetels voor onder meer Opel Antwerpen en Ford Genk”, vertelt Ben Geybels. De kantoorruimtes zijn ingericht rond de auto- en wielersport. Alle vergaderruimtes zijn genoemd naar wielermonumenten en iconen zoals Monseré, Gimondi en De Vlaeminck.

Passie

“De moderne auto- en wielersport trekt me niet zo aan. Ik ben een nostalgicus en romantiseer het verleden”, vertelt hij. “In de jaren zestig en zeventig namen coureurs en wielrenners grote risico’s om hun beroep te kunnen uitoefenen. Ze waren enorm gepassioneerd, gedreven en moesten het hoofd koel houden en leiderschap tonen in stressvolle situaties. Ik heb daar alle respect voor”, zegt hij.

Jacky Ickx, Niki Lauda en Jackie Stewart waren halfgoden, bekender dan het automerk zelf.

Elke ’themahoek’ vertelt een moraal verhaal. “Als je weet welke grote risico’s zij namen, leer je zelf ook te relativeren, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak”, zegt hij. Een ‘selfmade man’ die hij enorm bewondert is Niki Lauda, een van de meest invloedrijke figuren in de geschiedenis van de Formule 1. De Oostenrijker won drie wereldtitels en genoot veel succes als lid van de raad van bestuur van het Mercedes F1-team na zijn pensioen. “Lauda is een wereldberoemdheid. Hij had enorm veel zelfrelativering, zelfspot en kon met passie en snelheid leven. Hij heeft zichzelf maar liefst vier keer heruitgevonden”, vertelt hij. “Toen hij was gecrasht op de Nürburgring, raakte hij zwaar verminkt. Hij noemde zichzelf een monster, maar hij bleef vechten en pakte zelfs na zijn crash nog de wereldtitel Formule 1. Nadien opende hij een luchtvaartmaatschappij en werd hij consultant van Lewis Hamilton. Hij was ook de enige die goed kon omgaan met de ‘koppige’ Fransman Alain Prost binnen zijn eigen Formule 1-team. Lauda zijn leuze was: ‘Van succes leer je absoluut niets. De kunst is om met tegenslagen te leren omgaan’.”

Halfgoden

Ook de Brusselse autocoureur Jacky Ickx en ‘The Flying Scot’ Jackie Stewart hebben hun sport overstegen. “Ze werden halfgoden, bekender dan het merk zelf”, zegt hij. “Vandaar dat er 24-uur races werden opgestart om de topperformance van de wagen te kunnen bewijzen, jammer genoeg vaak met crashes en dodelijke slachtoffers tot gevolg”, zegt hij. “Onze problemen vallen in het niets bij wat ‘die jongens’ hebben doorgemaakt.”

Ook zijn vader en grootvader zijn Geybels’ helden. “Ik heb hen altijd sterk bewonderd voor hun ondernemingszin en doorzettingsvermogen en ik ben dankbaar voor de kansen die zij ons hebben gegeven. Ik heb veel levenslessen van hen geleerd en ben trots op mijn afkomst”, zegt hij.

Ford GT40

Zijn allereerste verzamelobject was een emaillbord van de Belgische pils Stella Artois. Zijn favoriete verzamelobject is een 1:8 schaalmodel van de sportwagen Ford GT40, die viermaal achter elkaar winnaar was van de 24 uur van Le Mans, van 1966 tot en met 1969. De auto was gebouwd om langeafstandsraces te winnen van Ferrari, dat Le Mans zesmaal achter elkaar had gewonnen, van 1960 tot 1965. In 1970, op de set van de film Le Mans, gebruikte de Amerikaanse filmacteur Steve McQueen – die een grote passie had voor de autosport – een Ford GT40 om hogesnelheidsscènes te filmen.

Dennis Rodman en Pulp Fiction

Naast verzamelobjecten rond de auto- en wielersport, prijken er op de muren van de cafetaria ‘Kwaremont’ ook andere emaillborden, foto’s en posters die Geybels terugbrengen naar zijn jeugd, zoals een foto van de Britse actrice Audrey Hepburn en een filmposter van Pulp Fiction. “Het leuke aan deze plek is dat onze collega’s altijd wel iemand of iets herkennen die herinneringen oproepen”, zegt hij. Geybels schonk zijn managementteam ook unieke verzamelobjecten die hen na aan het hart liggen. Transport director Ward Eskens is een grote baketbalfan. Op zijn bureau prijkt een basketbal die persoonlijk is gesigneerd door de voormalige NBA-speler Dennis Rodman. Het kantoor van de CFO is gedecoreerd met een gesigneerde pet van de Spaanse tennisspeler Rafael Nadal. Ook prijkt er een ingelijste Manchester City shirt, gesigneerd door voetballer Vincent Kompany, aan de muur.

Welk object zou hij nog graag aan zijn collectie toevoegen? “Een truitje van wielrenner Jean-Pierre Monseré zou geweldig zijn, maar ik denk dat een gesigneerd truitje van Roger De Vlaeminck meer haalbaar is.”

Succes

De boodschap die Geybels vooral met zijn collectie wil meegeven is om altijd volop voor iets te gaan. “Doe zo veel mogelijk en zo snel mogelijk”, zegt hij. “Relativeer, bouw veerkracht op en leef met tegenslagen. Met die mentaliteit kan je alles aan en volgt succes vanzelf”, besluit hij.