Zomerreeks: Campervan brengt Erik De Beule dichter bij sport en natuur

Interview, Mensen
Bart Meyvis
De 4x4 campervan van Erik De Beule
De 4×4 campervan van Erik De Beule © Bart Meyvis

Erik De Beule, al 34 jaar aan de slag bij BASF Antwerpen, is een gepassioneerde buitensporter die er altijd van droomde om zijn eigen campervan te bouwen. In 2023 maakte hij die droom waar en volgende winter wil hij er al mee naar de Alpen trekken om te toerskiën.

Na 20 jaar shiftwerk op de Antwerpse productieafdeling van de Duitse chemiereus BASF is Erik ondertussen voornamelijk bezig met het voorbereiden van deelafstellingen. “Zie het als kleine shutdown-projecten”, zegt De Beule.“Ik zorg ervoor dat een deelafstelling zo efficiënt mogelijk gepland wordt, waardoor die zo weinig mogelijk impact heeft op het totale proces.”

Was u in uw vrije tijd altijd al heel gepassioneerd bezig met buitensporten?

Erik De Beule: “Toen ik veertien was wilde ik absoluut – tegen de zin van mijn ouders – gaan rotsklimmen. Mijn vader had heel wat klimervaring als paracommando en zag me liever niet op de rotsen klimmen. Die passie voor buitensporten en de bergen werd alleen maar groter. Toen ik mijn vrouw leerde kennen zijn we al snel gestart met avontuurlijke reizen, ben ik begonnen met toerskiën (een berg op wandelen en er weer af skiën ver weg van de geprepareerde pistes) en met onze kinderen, vrienden en familie doen we aan canyoning (het volgen van een bergrivier door te klimmen, te wandelen en te zwemmen). Onze dochter is ondertussen erg fanatiek aan het rotsklimmen en samen met mijn zoon heb ik jaren aan downhill mountainbiken gedaan.”

Vanwaar het idee van een campervan?

“Je gaat klimmen in de natuur en blijft er vaak overnachten. Eerst koop je een goede tent, wat later een grotere. Nog wat later een tafel en een stoel erbij. En dan als logische volgende stap koop je een kleine bestelwagen om al dat materiaal te vervoeren. Zo is het idee ontstaan om zelf een avontuurlijke campervan te bouwen. Ik ben zelf erg handig met hout en heb al wat ervaring opgedaan door bestelwagens voor bevriende surfers en duikers in te richten.”

Waarom wilde u die zelf bouwen? Vond u niets binnen het aanbod van reguliere mobilhomes?

“Mobilhomes zijn log, breed, lang, hoog en hebben onderaan weinig bodemspeling. Niet erg handig in de bergen en al zeker niet als je al eens wat dieper het bos intrekt. We hebben twee mobilhomes gehad, maar telkens had ik mijn twijfels bij de inrichting en miste ik zowel power, trekkracht als bodemvrijheid om met zo’n zwaar voertuig een zandweg op te draaien. Twee jaar geleden heb ik mijn oog laten vallen op een gloednieuwe Mercedes Sprinter 4×4. We hebben er 19 maanden op moeten wachten, maar zijn ondertussen al een tijdje bezig met de inrichting en de aanpassing ervan.”

De campervan van Erik De Beule
Erik De Beule in zijn Mercedes Sprinter 4×4 (c) Bart Meyvis

Kosten noch moeite worden gespaard, lijkt me …

“Ik wil geen half werk afleveren, het moet goed zijn. Zo moet de campervan volledig functioneel blijven ook al bevinden we ons volledig offgrid (weg van bestaande aansluitingen op het elektriciteits-, water- of gasnet). De Sprinter krijgt een 540 watt zonnepanelensysteem op het dak, batterijen met een hoge capaciteit en heel wat technologie om bijvoorbeeld de batterijen weer op te laden met de zonnepanelen of de motor. Volgens mijn berekeningen zouden we zonder problemen een kleine week volledig op de eigen systemen offgrid moeten kunnen functioneren.”

Erik werkt aan heel wat technische en bagageruimte achteraan. (c) Bart Meyvis
Erik werkt aan heel wat technische en bagageruimte achteraan. (c) Bart Meyvis

“We willen vooral zo vaak mogelijk de vrije natuur in. Zo kom je soms onverwacht op de meest fantastische plekjes. We hebben ooit oudejaarsavond gevierd in een prachtige baai met zicht op zee. Je mag uiteraard niet overal zomaar vrij kamperen. Scandinavië staat hier al ver in, maar ook in Frankrijk mag je best op veel plaatsen overnachten. Er zijn heel wat apps beschikbaar en er bestaat een heuse community van eigenaars van Mercedes 4×4 campervans.”

Hoe bent u aan het bouwproject begonnen?

“Ik heb eerst een 3D-plan gemaakt op de computer. Vooral het elektrische schema heeft veel tijd in beslag genomen, want je moet een pak bekabeling voorzien voor de zonnepanelen, het sanitair, de stopcontacten, het verwarmingssysteem en de binnen- en buitenverlichting. Ik bouw ook een dampscherm in, iets wat een camperfabrikant normaal niet doet. Het vocht moet vooral in de natte cel blijven. Het mag zich niet verspreiden en condenseren op bijvoorbeeld het metaal van de carrosserie. Vocht moet verdwijnen door natuurlijke verluchting.”

“Vervolgens wil ik veel aandacht besteden aan de isolatie. Om die reden heb ik de bestuurderscabine afgesloten van het woongedeelte. Je wil niet weten hoeveel warmte er via de voorkant, de deuren en bijvoorbeeld de pedalen verdwijnt. We hebben banden gekozen die zowel in de zomer als in de winter kunnen dienen. Op dit moment ben ik begonnen aan de meubels in populierenhout (omdat dit hout erg licht is). Daarna pak ik nog de buitenkant aan met een cargoframe en reservewiel aan de achterzijde, de verlichting aan voor- en achterkant en een zonnetent.”

Waar wilt u zeker met de campervan heen?

“We hebben nog geen concrete plannen gemaakt. Wel willen we komende winter met de campervan gaan toerskiën. Ook de Pyreneeën, Schotland, Montenegro en Albanië staan op ons lijstje. En de gravelwegen in Zuid-Italië.”

Afrika?

“Daar zijn we al vaak geweest, maar onze focus ligt nu vooral op Europa. Er is hier nog zoveel te zien dat we eerst wat dichter bij huis de wereld willen ontdekken.”

Via Instagram kan u het bouwtraject en Erik’s reizen volgen.

Zomerreeks: Campervan brengt Erik De Beule dichter bij sport en natuur – Flows

Zomerreeks: Campervan brengt Erik De Beule dichter bij sport en natuur

Interview, Mensen
Bart Meyvis
De 4x4 campervan van Erik De Beule
De 4×4 campervan van Erik De Beule © Bart Meyvis

Erik De Beule, al 34 jaar aan de slag bij BASF Antwerpen, is een gepassioneerde buitensporter die er altijd van droomde om zijn eigen campervan te bouwen. In 2023 maakte hij die droom waar en volgende winter wil hij er al mee naar de Alpen trekken om te toerskiën.

Na 20 jaar shiftwerk op de Antwerpse productieafdeling van de Duitse chemiereus BASF is Erik ondertussen voornamelijk bezig met het voorbereiden van deelafstellingen. “Zie het als kleine shutdown-projecten”, zegt De Beule.“Ik zorg ervoor dat een deelafstelling zo efficiënt mogelijk gepland wordt, waardoor die zo weinig mogelijk impact heeft op het totale proces.”

Was u in uw vrije tijd altijd al heel gepassioneerd bezig met buitensporten?

Erik De Beule: “Toen ik veertien was wilde ik absoluut – tegen de zin van mijn ouders – gaan rotsklimmen. Mijn vader had heel wat klimervaring als paracommando en zag me liever niet op de rotsen klimmen. Die passie voor buitensporten en de bergen werd alleen maar groter. Toen ik mijn vrouw leerde kennen zijn we al snel gestart met avontuurlijke reizen, ben ik begonnen met toerskiën (een berg op wandelen en er weer af skiën ver weg van de geprepareerde pistes) en met onze kinderen, vrienden en familie doen we aan canyoning (het volgen van een bergrivier door te klimmen, te wandelen en te zwemmen). Onze dochter is ondertussen erg fanatiek aan het rotsklimmen en samen met mijn zoon heb ik jaren aan downhill mountainbiken gedaan.”

Vanwaar het idee van een campervan?

“Je gaat klimmen in de natuur en blijft er vaak overnachten. Eerst koop je een goede tent, wat later een grotere. Nog wat later een tafel en een stoel erbij. En dan als logische volgende stap koop je een kleine bestelwagen om al dat materiaal te vervoeren. Zo is het idee ontstaan om zelf een avontuurlijke campervan te bouwen. Ik ben zelf erg handig met hout en heb al wat ervaring opgedaan door bestelwagens voor bevriende surfers en duikers in te richten.”

Waarom wilde u die zelf bouwen? Vond u niets binnen het aanbod van reguliere mobilhomes?

“Mobilhomes zijn log, breed, lang, hoog en hebben onderaan weinig bodemspeling. Niet erg handig in de bergen en al zeker niet als je al eens wat dieper het bos intrekt. We hebben twee mobilhomes gehad, maar telkens had ik mijn twijfels bij de inrichting en miste ik zowel power, trekkracht als bodemvrijheid om met zo’n zwaar voertuig een zandweg op te draaien. Twee jaar geleden heb ik mijn oog laten vallen op een gloednieuwe Mercedes Sprinter 4×4. We hebben er 19 maanden op moeten wachten, maar zijn ondertussen al een tijdje bezig met de inrichting en de aanpassing ervan.”

De campervan van Erik De Beule
Erik De Beule in zijn Mercedes Sprinter 4×4 (c) Bart Meyvis

Kosten noch moeite worden gespaard, lijkt me …

“Ik wil geen half werk afleveren, het moet goed zijn. Zo moet de campervan volledig functioneel blijven ook al bevinden we ons volledig offgrid (weg van bestaande aansluitingen op het elektriciteits-, water- of gasnet). De Sprinter krijgt een 540 watt zonnepanelensysteem op het dak, batterijen met een hoge capaciteit en heel wat technologie om bijvoorbeeld de batterijen weer op te laden met de zonnepanelen of de motor. Volgens mijn berekeningen zouden we zonder problemen een kleine week volledig op de eigen systemen offgrid moeten kunnen functioneren.”

Erik werkt aan heel wat technische en bagageruimte achteraan. (c) Bart Meyvis
Erik werkt aan heel wat technische en bagageruimte achteraan. (c) Bart Meyvis

“We willen vooral zo vaak mogelijk de vrije natuur in. Zo kom je soms onverwacht op de meest fantastische plekjes. We hebben ooit oudejaarsavond gevierd in een prachtige baai met zicht op zee. Je mag uiteraard niet overal zomaar vrij kamperen. Scandinavië staat hier al ver in, maar ook in Frankrijk mag je best op veel plaatsen overnachten. Er zijn heel wat apps beschikbaar en er bestaat een heuse community van eigenaars van Mercedes 4×4 campervans.”

Hoe bent u aan het bouwproject begonnen?

“Ik heb eerst een 3D-plan gemaakt op de computer. Vooral het elektrische schema heeft veel tijd in beslag genomen, want je moet een pak bekabeling voorzien voor de zonnepanelen, het sanitair, de stopcontacten, het verwarmingssysteem en de binnen- en buitenverlichting. Ik bouw ook een dampscherm in, iets wat een camperfabrikant normaal niet doet. Het vocht moet vooral in de natte cel blijven. Het mag zich niet verspreiden en condenseren op bijvoorbeeld het metaal van de carrosserie. Vocht moet verdwijnen door natuurlijke verluchting.”

“Vervolgens wil ik veel aandacht besteden aan de isolatie. Om die reden heb ik de bestuurderscabine afgesloten van het woongedeelte. Je wil niet weten hoeveel warmte er via de voorkant, de deuren en bijvoorbeeld de pedalen verdwijnt. We hebben banden gekozen die zowel in de zomer als in de winter kunnen dienen. Op dit moment ben ik begonnen aan de meubels in populierenhout (omdat dit hout erg licht is). Daarna pak ik nog de buitenkant aan met een cargoframe en reservewiel aan de achterzijde, de verlichting aan voor- en achterkant en een zonnetent.”

Waar wilt u zeker met de campervan heen?

“We hebben nog geen concrete plannen gemaakt. Wel willen we komende winter met de campervan gaan toerskiën. Ook de Pyreneeën, Schotland, Montenegro en Albanië staan op ons lijstje. En de gravelwegen in Zuid-Italië.”

Afrika?

“Daar zijn we al vaak geweest, maar onze focus ligt nu vooral op Europa. Er is hier nog zoveel te zien dat we eerst wat dichter bij huis de wereld willen ontdekken.”

Via Instagram kan u het bouwtraject en Erik’s reizen volgen.