Rob Smeets (PoAB) aan de slag op hospitaalschip van Mercy Ships

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Rob Smeets als vrijwilliger bij Mercy Ships
Rob Smeets als vrijwilliger bij Mercy Ships © Rob Smeets

Operationeel directeur van Port of Antwerp-Bruges Rob Smeets ging als vrijwilliger mee aan boord van hospitaalschip ‘Global Mercy’. Naast een analyse van de supplychain, cruciaal voor het brengen van ‘hoop en genezing’, maakte hij onuitwisbare ervaringen mee die hij graag met ons deelt.

Mercy Ships is een internationale liefdadigheidsorganisatie die hoop en genezing brengt voor de allerarmsten in Afrika. Veelal hebben zij geen toegang tot gezondheidszorg. Vanuit de uitvalsbasis in Tenerife zet Mercy Ships ziekenhuisschepen in als platform voor hulpverlening. De schepen ‘Africa Mercy’ en ‘Global Mercy’ doen diverse locaties aan in Afrika om de hoogste nood te lenigen.

“Port of Antwerp-Bruges steunt Mercy Ships al flink wat jaren, met fundraising en charity dinners. Van een paar tafels is dat uitgegroeid naar de hele Handelsbeurs in Antwerpen of het ABC-gebouw in Zeebrugge”, vertelt Rob Smeets, operationeel directeur van Port of Antwerp-Bruges.

“Tijdens de Corona crisis kwam rederij MSC naar ons toe met de vraag of we konden helpen met de uitrusting van het nieuwe schip ‘Global Mercy’. Het schip was opgeleverd in China en het plan was om in de Filipijnen het schip als hospitaalschip te gaan inrichten, maar Covid gooide roet in het eten en men moest op zoek naar een andere locatie … en dat werd Antwerpen.”

Kaai 602 Antwerpen

Het schip werd feestelijk onthaald in Antwerpen op zondag 12 september 2021. Na een parade langsheen de Scheldekaaien kreeg het een plekje aan Kaai 602, aan het Nautisch Operationele Centrum (NOC), waar het gedurende zes maanden werd afgewerkt. “Het mooie was dat de hele havengemeenschap eraan heeft meegeholpen, allemaal vrijwillig”, herinnert Smeets zich. “Dat gaf de hele community een gevoel van samenhorigheid.”

“Het schip lag daar dus goed een half jaar recht voor mijn neus en ik wilde het graag eens in operatie zien, maar ik wilde dat niet doen zonder doel. Samen met Bert Van Dijk, CEO van Mercy Ships Belgium, kwamen we op het idee dat ik tijdens een verblijf aan boord de supplychain van en naar het schip zou onderzoeken. Mijn vrouw is actief in het onderwijs en zij kon dus vanuit haar expertise een steentje bijdragen.”

Supply Chain

De ‘Global Mercy’ is wat betreft capaciteit bijna 2 keer zo groot als het oude schip. “Dat betekent dan ook dat je twee keer zoveel materiaal moet voorzien, niet alleen medisch materiaal voor het hospitaal zelf, maar ook allerhande zaken voor het verblijf van de patiënten en vrijwilligers aan boord. Naast de 250 patiënten en zo’n 450 vrijwilligers zijn er ook nog eens 250 lokale mensen die worden aangeworven voor dienstverlening allerhande”, licht Rob Smeets toe.

Lees verder onder de foto.

Operatiekwartier Mercy Ships
Medische infrastructuur Mercy Ships (c) Rob Smeets

“Een dergelijk schip moet je zien als een groot bedrijf dat je operationeel moet zien te houden, en daar heb je heel veel spullen voor nodig”, vertelt Smeets. “Voor mijn analyse van de supplychain, moest ik met enkele zaken rekening houden. Zo’n schip heeft wel wat ruimte aan boord, maar die is niet oneindig. Bovendien is ook niet alles houdbaar. Je moet dus zorgen dat je enerzijds goed weet wat je hebt en dat je anderzijds een goede inschatting maakt van wat je nodig gaat hebben. Bovendien zijn bestellingen via een container vaak 3 maanden onderweg, dus is het belangrijk om vooruit te plannen als je je spullen tijdig wil hebben.”

Sierra Leone

Tijdens het verblijf van Rob en zijn vrouw aan boord lag de ‘Global Mercy’ in Freetown, de hoofdstad van Sierra Leone. “Een bijzondere ervaring, want het klimaat is er heel warm en vochtig. Ondanks de moeilijke omstandigheden waarin de lokale bevolking er leeft, blijven ze toch positief, dat heeft me echt geraakt.” Vrijwilligers aan boord van het schip hielpen er de lokale stichting ter bevordering van het onderwijs (The We Yone Foundation).

Mercy Ships maakt afspraken met landen op basis van periodes van 5 jaar. “Er gebeuren heel wat voorbereidingen voor er een hospitaalschip aanmeert, want van zodra het schip toekomt, moet het zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Er gaat een uitgebreide voorbereidingsperiode aan vooraf, waarbij experten van Mercy Ships het land in trekken en patiënten selecteren en voorbereiden voor een ingreep op het schip. Er wordt aan de wal ook een ‘hope center’ opgericht, waar de voor- en nazorg gebeurt. Op die manier kunnen er per jaar zo’n 2.000 patiënten worden behandeld aan boord van het schip gedurende de field service periode van bijna een jaar.”

Lees verder onder de foto.

Ondersteuning onderwijs in Sierra Leone
Ondersteuning onderwijs in Sierra Leone (c) Rob Smeets

De lokale mensen die aan het werk zijn op het schip, krijgen er ook opleiding. “Op die manier zorgt Mercy Ships ervoor dat het geen eenmalig verhaal is, maar dat de zorg en de kennis ook verankerd worden en verder in het land worden geïmplementeerd.”

Blijvend engagement

Ook na hun terugkeer, blijven Smeets en zijn vrouw geëngageerd om te helpen. Vanuit zijn analyse formuleerde Rob Smeets enkele aanbevelingen om de supply chain te verbeteren. “Ik heb een rapport gemaakt en gepresenteerd aan het senior management, en ik help hen ook om het verder te implementeren. Supplychain is een belangrijk proces om hoop een genezing te brengen.”

“Ook mijn vrouw helpt van hier uit een stichting die bezig is met een schoolgebouw in Freetown. Begin juli hebben we hier in België een vrachtwagen ingeladen met schoolbanken, stoelen, potloden, pennen, enzovoort. Allemaal spullen met bestemming Freetown.” Ook hier helpt de havengemeenschap weer mee. Met de hulp van EDR, MSC en Sealiner worden de spullen verscheept.

Zijn vrijwilligerswerk op het schip is een ervaring die Smeets aan iedereen wil aanbevelen. “Het is bijzonder leuk om te doen, maar het is hard werken want je wil wel iets opleveren waar anderen iets aan hebben in een relatief korte periode van 2 weken. Het doet deugd om te zien dat je bijdrage geapprecieerd wordt en dat er volgende stappen kunnen worden gezet. Iedereen zou eens in zijn leven een dergelijke ervaring moeten doen, want nadien heb je minder problemen hoor”, besluit Rob Smeets.

Spullen voor het onderwijs in Sierra Leone
Spullen voor het onderwijs in Sierra Leone (c) Rob Smeets
Rob Smeets (PoAB) aan de slag op hospitaalschip van Mercy Ships – Flows

Rob Smeets (PoAB) aan de slag op hospitaalschip van Mercy Ships

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Rob Smeets als vrijwilliger bij Mercy Ships
Rob Smeets als vrijwilliger bij Mercy Ships © Rob Smeets

Operationeel directeur van Port of Antwerp-Bruges Rob Smeets ging als vrijwilliger mee aan boord van hospitaalschip ‘Global Mercy’. Naast een analyse van de supplychain, cruciaal voor het brengen van ‘hoop en genezing’, maakte hij onuitwisbare ervaringen mee die hij graag met ons deelt.

Mercy Ships is een internationale liefdadigheidsorganisatie die hoop en genezing brengt voor de allerarmsten in Afrika. Veelal hebben zij geen toegang tot gezondheidszorg. Vanuit de uitvalsbasis in Tenerife zet Mercy Ships ziekenhuisschepen in als platform voor hulpverlening. De schepen ‘Africa Mercy’ en ‘Global Mercy’ doen diverse locaties aan in Afrika om de hoogste nood te lenigen.

“Port of Antwerp-Bruges steunt Mercy Ships al flink wat jaren, met fundraising en charity dinners. Van een paar tafels is dat uitgegroeid naar de hele Handelsbeurs in Antwerpen of het ABC-gebouw in Zeebrugge”, vertelt Rob Smeets, operationeel directeur van Port of Antwerp-Bruges.

“Tijdens de Corona crisis kwam rederij MSC naar ons toe met de vraag of we konden helpen met de uitrusting van het nieuwe schip ‘Global Mercy’. Het schip was opgeleverd in China en het plan was om in de Filipijnen het schip als hospitaalschip te gaan inrichten, maar Covid gooide roet in het eten en men moest op zoek naar een andere locatie … en dat werd Antwerpen.”

Kaai 602 Antwerpen

Het schip werd feestelijk onthaald in Antwerpen op zondag 12 september 2021. Na een parade langsheen de Scheldekaaien kreeg het een plekje aan Kaai 602, aan het Nautisch Operationele Centrum (NOC), waar het gedurende zes maanden werd afgewerkt. “Het mooie was dat de hele havengemeenschap eraan heeft meegeholpen, allemaal vrijwillig”, herinnert Smeets zich. “Dat gaf de hele community een gevoel van samenhorigheid.”

“Het schip lag daar dus goed een half jaar recht voor mijn neus en ik wilde het graag eens in operatie zien, maar ik wilde dat niet doen zonder doel. Samen met Bert Van Dijk, CEO van Mercy Ships Belgium, kwamen we op het idee dat ik tijdens een verblijf aan boord de supplychain van en naar het schip zou onderzoeken. Mijn vrouw is actief in het onderwijs en zij kon dus vanuit haar expertise een steentje bijdragen.”

Supply Chain

De ‘Global Mercy’ is wat betreft capaciteit bijna 2 keer zo groot als het oude schip. “Dat betekent dan ook dat je twee keer zoveel materiaal moet voorzien, niet alleen medisch materiaal voor het hospitaal zelf, maar ook allerhande zaken voor het verblijf van de patiënten en vrijwilligers aan boord. Naast de 250 patiënten en zo’n 450 vrijwilligers zijn er ook nog eens 250 lokale mensen die worden aangeworven voor dienstverlening allerhande”, licht Rob Smeets toe.

Lees verder onder de foto.

Operatiekwartier Mercy Ships
Medische infrastructuur Mercy Ships (c) Rob Smeets

“Een dergelijk schip moet je zien als een groot bedrijf dat je operationeel moet zien te houden, en daar heb je heel veel spullen voor nodig”, vertelt Smeets. “Voor mijn analyse van de supplychain, moest ik met enkele zaken rekening houden. Zo’n schip heeft wel wat ruimte aan boord, maar die is niet oneindig. Bovendien is ook niet alles houdbaar. Je moet dus zorgen dat je enerzijds goed weet wat je hebt en dat je anderzijds een goede inschatting maakt van wat je nodig gaat hebben. Bovendien zijn bestellingen via een container vaak 3 maanden onderweg, dus is het belangrijk om vooruit te plannen als je je spullen tijdig wil hebben.”

Sierra Leone

Tijdens het verblijf van Rob en zijn vrouw aan boord lag de ‘Global Mercy’ in Freetown, de hoofdstad van Sierra Leone. “Een bijzondere ervaring, want het klimaat is er heel warm en vochtig. Ondanks de moeilijke omstandigheden waarin de lokale bevolking er leeft, blijven ze toch positief, dat heeft me echt geraakt.” Vrijwilligers aan boord van het schip hielpen er de lokale stichting ter bevordering van het onderwijs (The We Yone Foundation).

Mercy Ships maakt afspraken met landen op basis van periodes van 5 jaar. “Er gebeuren heel wat voorbereidingen voor er een hospitaalschip aanmeert, want van zodra het schip toekomt, moet het zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Er gaat een uitgebreide voorbereidingsperiode aan vooraf, waarbij experten van Mercy Ships het land in trekken en patiënten selecteren en voorbereiden voor een ingreep op het schip. Er wordt aan de wal ook een ‘hope center’ opgericht, waar de voor- en nazorg gebeurt. Op die manier kunnen er per jaar zo’n 2.000 patiënten worden behandeld aan boord van het schip gedurende de field service periode van bijna een jaar.”

Lees verder onder de foto.

Ondersteuning onderwijs in Sierra Leone
Ondersteuning onderwijs in Sierra Leone (c) Rob Smeets

De lokale mensen die aan het werk zijn op het schip, krijgen er ook opleiding. “Op die manier zorgt Mercy Ships ervoor dat het geen eenmalig verhaal is, maar dat de zorg en de kennis ook verankerd worden en verder in het land worden geïmplementeerd.”

Blijvend engagement

Ook na hun terugkeer, blijven Smeets en zijn vrouw geëngageerd om te helpen. Vanuit zijn analyse formuleerde Rob Smeets enkele aanbevelingen om de supply chain te verbeteren. “Ik heb een rapport gemaakt en gepresenteerd aan het senior management, en ik help hen ook om het verder te implementeren. Supplychain is een belangrijk proces om hoop een genezing te brengen.”

“Ook mijn vrouw helpt van hier uit een stichting die bezig is met een schoolgebouw in Freetown. Begin juli hebben we hier in België een vrachtwagen ingeladen met schoolbanken, stoelen, potloden, pennen, enzovoort. Allemaal spullen met bestemming Freetown.” Ook hier helpt de havengemeenschap weer mee. Met de hulp van EDR, MSC en Sealiner worden de spullen verscheept.

Zijn vrijwilligerswerk op het schip is een ervaring die Smeets aan iedereen wil aanbevelen. “Het is bijzonder leuk om te doen, maar het is hard werken want je wil wel iets opleveren waar anderen iets aan hebben in een relatief korte periode van 2 weken. Het doet deugd om te zien dat je bijdrage geapprecieerd wordt en dat er volgende stappen kunnen worden gezet. Iedereen zou eens in zijn leven een dergelijke ervaring moeten doen, want nadien heb je minder problemen hoor”, besluit Rob Smeets.

Spullen voor het onderwijs in Sierra Leone
Spullen voor het onderwijs in Sierra Leone (c) Rob Smeets