Philippe Deckers, deputy general manager sales bij Cosco Shipping Lines Belgium, zegt de Antwerpse maritieme sector na 34 jaar vaarwel en verhuist naar Lima in Peru. Hij volgt zijn echtgenote, die daar een werkopdracht voor vier jaar heeft toegewezen gekregen.
Philippe Deckers vertrekt op 15 oktober 2024 voor minstens een periode van vier jaar naar Lima. “Het is nu of nooit”, zegt hij. “Ik ben recent zestig jaar oud geworden en wil samen met mijn vrouw een nieuw avontuur aangaan. Ik heb me al een beetje geïnformeerd over de jobopportuniteiten, maar ik zal vooral ter plaatse solliciteren. Vanop afstand is dat heel moeilijk.”
Haven van Chancay
Lima is de hoofdstad en grootste stad van Peru. De stad is gelegen aan de westkust in het midden van het land. De provincie Callao is een enclave in de provincie Lima en omvat de belangrijkste haven van Peru. “Cosco Shipping Ports bouwt een nieuwe haven in Chancay, gelegen op zo’n 65 km van Lima. Chancay wordt steeds belangrijker voor de kustlijn van de Stille Oceaan in Zuid-Amerika. Op termijn moet Chancay Port Terminal uitgroeien tot de regionale hub en het Zuid-Amerikaans maritiem knooppunt naar Azië en Oceanië”, zegt hij.
Cosco plant de nieuwe haven van Chancay in november 2024 te openen tijdens de APEC-top in Lima. “Het zou een mooie opportuniteit zijn om in Chancay, in een sales- of operationele functie aan de slag te gaan”, zegt hij. “Maar, ik sluit niet uit dat ik het roer omgooi en voor een job in een nieuwe sector ga. Ik denk er bijvoorbeeld aan om Belgische of internationale bedrijven in Peru te begeleiden bij hun import en export. Ik ken de transportwereld op mijn duimpje. Mijn kennis van diverse talen, inclusief het Spaans, zal daarbij zeker van pas komen.”
Ceviche
Op zijn verlanglijstje staat een bezoek aan Machu Picchu en de Galapagos Eilanden van Peru. Ook lekker uit eten staat hoog op de agenda. “Peru is een culinair land. De World Travel Awards bekroonde Peru meermaals tot beste culinaire bestemming ter wereld. De basis van de gerechten zijn Peruviaanse ingrediënten zoals lokale vissen, quinoa, aji en pepers, die met Japanse technieken zijn bereid”, vertelt hij. “Het nationale gerecht is Ceviche. En, niet onbelangrijk, ze serveren er ook de bekende cocktail Pisco Sour”, lacht hij.
Het glazen kot
Deckers werkte maar liefst 34 jaar in de maritieme sector in Antwerpen, waarvan 24 jaar in dienst bij China Shipping en Cosco, vandaag bekend als ‘Cosco Shipping Lines’. Na het beëindigen van zijn studies expeditie-scheepvaart bij het Hoger Instituut Sint Lodewijk en studies vertalen (licentiaat Frans & Spaans), begon hij zijn carrière in 1990 bij Van Ommeren Agencies in ‘het glazen kot’, op de hoek van de Sint-Paulusstraat en de Lange Koepoortstraat. In die tijd was Van Ommeren nog scheepsagent van de Japanse rederij NYK.
Na de nodige praktische ervaring te hebben opgedaan (scheepsmanifest, boekingen en inside sales), ging hij als outside sales aan de slag bij respectievelijk Muller Thomsen, Mitsui OSK Lines, PSAL (export VS) en RKE (binnenscheepvaart op de Rijn). Vervolgens ging hij aan de slag bij China Shipping in 2000. Die rederij was een jaar eerder opgestart met een kantoor in Antwerpen.
24 jaar Cosco
Als sales manager hielp Deckers mee aan de snelle opmars van China Shipping. Nieuwe containerschepen werden ingezet, met onder andere de ‘CSCL Europe’, het grootste containerschip (8.500 teu) dat in 2004 Antwerpen aanliep. Tien jaar later was de scheepscapaciteit meer dan verdubbeld, met schepen van 19.000 teu. “Dankzij een sterk team en een klantgerichte cultuur werd China Shipping een succes”, zegt hij. In 2016 fuseerde China Shipping met Cosco wat resulteerde in Cosco Shipping Lines.
Ongedwongen sfeer
Deckers zal nog tot half oktober 2024 bij Cosco Shipping Lines Belgium aan het Kempisch Dok actief blijven. Hij kijkt met veel plezier terug op al die jaren in de scheepvaart. “Het is een boeiende wereld met interessante nationale en internationale contacten, met onder andere fascinerende zakenreizen naar China, Zuid-Oost Azië en Zuid-Amerika”, zegt hij. “Ik heb de ongedwongen sfeer in de ‘maritiem’, met bootbezoeken, evenementen en besprekingen – die ook weleens werden verder gezet in een Antwerps café – altijd enorm geapprecieerd.”
“Hoewel het IT-gebeuren nu domineert in de containerscheepvaart, is het persoonlijk contact tussen de diverse partijen nog altijd van groot belang waardoor het nog aantrekkelijk werken is in deze sector”, gaat hij verder. “Ik wil iedereen van harte bedanken voor de prettige samenwerking al die jaren.”