Jan D’Haeyer (Shipit): “Modale aandeel binnenvaart moet groeien”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Jan D'Haeyer
Jan D’Haeyer © Jan D'Haeyer

De vzw Netwerk De Vlaamse Waterweg heeft met Jan D’Haeyer, oprichter van multimodaal operator Shipit, een nieuwe voorzitter. Een van de belangrijkste uitdagingen binnen de modal shift is volgens hem de nood aan ruimte om te ondernemen.

Met ruimte om te ondernemen bedoelt Jan D’Haeyer niet alleen fysieke ruimte voor kaaien en magazijnen, maar ook bewegingsruimte binnen het kader van wetgeving en publieke dienstverlening.

Het Netwerk De Vlaamse Waterweg vzw groepeert de bedrijven/concessionarissen langs de waterweg, en meer algemeen, alle gebruikers van de waterweg. De organisatie is ontstaan uit de samenvoeging van de netwerkorganisaties Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) vzw en De Scheepvaart vzw. “De vzw telt zo’n 300 leden. Ik was al een tijdje actief in het bestuur en een lang en trouw lid van W&Z. Met Shipit zijn we ook een actief lid, op de waterweg én als concessionaris. De voorzitter wordt gekozen door de bestuurders. De combinatie van het voorzitterschap met Shipit en mijn gezin wordt een hele uitdaging”, zegt Jan D’Haeyer.

D’Haeyer volgt Francis Wanten op, die de voorbije vier jaar de functie als voorzitter bekleedde. “Hij heeft sterk bijgedragen aan de professionalisering van de organisatie, de groei van het ledenaantal, de visie en de missie”, uit hij zijn waardering voor zijn voorganger.

De slagwoorden van het Netwerk De Vlaamse Waterweg zijn connecteren, faciliteren en inspireren

Het netwerk heeft volgens hem een belangrijke maatschappelijke rol. “Het goederenvervoer blijft groeien, maar het modale aandeel van de binnenvaart moet ook groeien als we onze leefbaarheid willen verbeteren en de klimaatdoelstellingen willen bereiken. We willen met onze ondernemingen de uitdagingen voor de sector schouder aan schouder met de overheid aanpakken. We behartigen en verdedigen de belangen van onze leden. We organiseren evenementen met sprekers met een boodschap”, vertelt hij. Het netwerk is opgedeeld in vier deelbekkens die elk op hun beurt instaan voor kleine en grote evenementen en die dicht bij de leden staan. “Zo brengen we in augustus 2024 een bezoek aan de bouwput voor de tunnelelementen voor de Oosterweelverbinding in Zeebrugge. Eerder dit jaar was er een event rond stadsdistributie in Brussel. De drie slagwoorden van het Netwerk De Vlaamse Waterweg zijn connecteren, faciliteren en inspireren”.

Er is veel ruimte op het water, maar er is weinig plaats om te ondernemen naast het water

Naar aanleiding van de verkiezingen heeft het netwerk een memorandum uitgebracht met twaalf thematische vragen. “We willen in eerste instantie ruimte om te ondernemen. Voor de modal shift is er veel ruimte op het water, maar er is weinig plaats om te ondernemen naast het water. De beschikbare ruimte moet worden gedeeld in harmonie met recreatieve activiteiten. Verder zijn er het personeelstekort in de binnenvaart en de technologische ontwikkelingen. Als ondernemers is het moeilijk om het tij te keren, maar als overheid is het nog moeilijker”, beseft hij.

Met het memorandum vraagt het netwerk verder een minimale gegarandeerde dienstverlening in geval van stakingen, ontwikkeling van bijkomende watergebonden ruimte via heroriëntering van bestaande zones, een verbetering van de commerciële dienstverlening ter promotie van verlading via het water en onderhoud van de infrastructuur en nieuwe volumes.

Vergroening

Ook vergroening staat hoog op de agenda. “Als Shipit hadden we tien jaar geleden al toegang tot technologie om schepen op waterstof te laten varen. Het probleem was dat de verladers daarvoor niet wilden betalen. Als Vlaanderen moeten we onze leiderspositie in Smart Inland Shipping behouden dankzij robotisering, afstandsbediening, enzovoort. We moeten de technologie omarmen en de ruimte goed gebruiken. Om ruimte voor ondernemen te creëren moet het vergunningenbeleid vereenvoudigen. Vandaag worden we te vaak geconfronteerd met mensen die de nood niet inzien”, legt hij uit.

Infrastructurele uitdagingen

Verder vraagt het memorandum ook aandacht voor een aantal infrastructurele uitdagingen. “Door de toekomstige nieuwe Scheldebrug dreigt de nautische bereikbaarheid voor de industrie langs het Zeekanaal en de Schelde bemoeilijkt te worden. Een ander groot project, het kanaal Seine-Nord, kan dan weer de modal shift bevorderen en zal ook voor veel werk voor de binnenvaart zorgen. Tot slot vragen we een oplossing voor de binnenvaart vanaf drie lagen containers bij de bouw van de kanaaltunnels voor de Oosterweelverbinding. Vlaanderen moet als logistieke draaischijf vooruit en niet achteruit gaan”, besluit hij.

Jan D’Haeyer (Shipit): “Modale aandeel binnenvaart moet groeien” – Flows

Jan D’Haeyer (Shipit): “Modale aandeel binnenvaart moet groeien”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Jan D'Haeyer
Jan D’Haeyer © Jan D'Haeyer

De vzw Netwerk De Vlaamse Waterweg heeft met Jan D’Haeyer, oprichter van multimodaal operator Shipit, een nieuwe voorzitter. Een van de belangrijkste uitdagingen binnen de modal shift is volgens hem de nood aan ruimte om te ondernemen.

Met ruimte om te ondernemen bedoelt Jan D’Haeyer niet alleen fysieke ruimte voor kaaien en magazijnen, maar ook bewegingsruimte binnen het kader van wetgeving en publieke dienstverlening.

Het Netwerk De Vlaamse Waterweg vzw groepeert de bedrijven/concessionarissen langs de waterweg, en meer algemeen, alle gebruikers van de waterweg. De organisatie is ontstaan uit de samenvoeging van de netwerkorganisaties Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) vzw en De Scheepvaart vzw. “De vzw telt zo’n 300 leden. Ik was al een tijdje actief in het bestuur en een lang en trouw lid van W&Z. Met Shipit zijn we ook een actief lid, op de waterweg én als concessionaris. De voorzitter wordt gekozen door de bestuurders. De combinatie van het voorzitterschap met Shipit en mijn gezin wordt een hele uitdaging”, zegt Jan D’Haeyer.

D’Haeyer volgt Francis Wanten op, die de voorbije vier jaar de functie als voorzitter bekleedde. “Hij heeft sterk bijgedragen aan de professionalisering van de organisatie, de groei van het ledenaantal, de visie en de missie”, uit hij zijn waardering voor zijn voorganger.

De slagwoorden van het Netwerk De Vlaamse Waterweg zijn connecteren, faciliteren en inspireren

Het netwerk heeft volgens hem een belangrijke maatschappelijke rol. “Het goederenvervoer blijft groeien, maar het modale aandeel van de binnenvaart moet ook groeien als we onze leefbaarheid willen verbeteren en de klimaatdoelstellingen willen bereiken. We willen met onze ondernemingen de uitdagingen voor de sector schouder aan schouder met de overheid aanpakken. We behartigen en verdedigen de belangen van onze leden. We organiseren evenementen met sprekers met een boodschap”, vertelt hij. Het netwerk is opgedeeld in vier deelbekkens die elk op hun beurt instaan voor kleine en grote evenementen en die dicht bij de leden staan. “Zo brengen we in augustus 2024 een bezoek aan de bouwput voor de tunnelelementen voor de Oosterweelverbinding in Zeebrugge. Eerder dit jaar was er een event rond stadsdistributie in Brussel. De drie slagwoorden van het Netwerk De Vlaamse Waterweg zijn connecteren, faciliteren en inspireren”.

Er is veel ruimte op het water, maar er is weinig plaats om te ondernemen naast het water

Naar aanleiding van de verkiezingen heeft het netwerk een memorandum uitgebracht met twaalf thematische vragen. “We willen in eerste instantie ruimte om te ondernemen. Voor de modal shift is er veel ruimte op het water, maar er is weinig plaats om te ondernemen naast het water. De beschikbare ruimte moet worden gedeeld in harmonie met recreatieve activiteiten. Verder zijn er het personeelstekort in de binnenvaart en de technologische ontwikkelingen. Als ondernemers is het moeilijk om het tij te keren, maar als overheid is het nog moeilijker”, beseft hij.

Met het memorandum vraagt het netwerk verder een minimale gegarandeerde dienstverlening in geval van stakingen, ontwikkeling van bijkomende watergebonden ruimte via heroriëntering van bestaande zones, een verbetering van de commerciële dienstverlening ter promotie van verlading via het water en onderhoud van de infrastructuur en nieuwe volumes.

Vergroening

Ook vergroening staat hoog op de agenda. “Als Shipit hadden we tien jaar geleden al toegang tot technologie om schepen op waterstof te laten varen. Het probleem was dat de verladers daarvoor niet wilden betalen. Als Vlaanderen moeten we onze leiderspositie in Smart Inland Shipping behouden dankzij robotisering, afstandsbediening, enzovoort. We moeten de technologie omarmen en de ruimte goed gebruiken. Om ruimte voor ondernemen te creëren moet het vergunningenbeleid vereenvoudigen. Vandaag worden we te vaak geconfronteerd met mensen die de nood niet inzien”, legt hij uit.

Infrastructurele uitdagingen

Verder vraagt het memorandum ook aandacht voor een aantal infrastructurele uitdagingen. “Door de toekomstige nieuwe Scheldebrug dreigt de nautische bereikbaarheid voor de industrie langs het Zeekanaal en de Schelde bemoeilijkt te worden. Een ander groot project, het kanaal Seine-Nord, kan dan weer de modal shift bevorderen en zal ook voor veel werk voor de binnenvaart zorgen. Tot slot vragen we een oplossing voor de binnenvaart vanaf drie lagen containers bij de bouw van de kanaaltunnels voor de Oosterweelverbinding. Vlaanderen moet als logistieke draaischijf vooruit en niet achteruit gaan”, besluit hij.