Geerts en de Schelde: vlieten, ruien en pakhuizen in Gouden Eeuw

Video, Mensen
Julie Desmet
Marc Geerts
Marc Geerts © Bart Meyvis

Voor de Flows zomerreeks 2024 gaan we op zoek naar verhalen van mensen uit de maritieme en logistieke wereld die er een bijzondere passie of hobby op nahouden. Ook krijgt u elke week een aflevering te zien van ‘Geerts en de Schelde’, waarin Marc Geerts ons meeneemt doorheen de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Ondernemer Marc Geerts gaf zijn transportbedrijf door aan zijn drie zonen en smijt zich sindsdien op zijn nieuwe carrière als stadsgids in Antwerpen. Van daar uit ontstond het idee om een reportagereeks te maken voor Flows, waarin Marc Geerts ons meeneemt door de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Geerts kon uren luisteren naar de verhalen van zijn overgrootouders over de twee wereldoorlogen. “Mijn overgrootmoeder was geboren in 1896 en zij kende nog verhalen van haar grootouders die nog geleefd hadden voor de onafhankelijkheid van België”, vertelt hij. “Ik was enorm gefascineerd en ging gaandeweg meer en meer informatie hierover opzoeken in geschiedenisboeken. Ik wilde op die manier nakijken of die verhalen wel klopten.”

Samen met Marc Geerts heeft Flows de reportagereeks ‘Geerts & de Schelde’ ingeblikt, die u een inkijk geeft in het ontstaan van de Antwerpse haven. In acht korte afleveringen blikt Geerts in zijn eigen stijl terug op een aantal belangrijke momenten in de geschiedenis van Antwerpen die ervoor hebben gezorgd dat de haven is geëvolueerd naar de wereldhaven die het vandaag is.

Internationale handelsmetropool aan de Schelde

In de tweede aflevering van ‘Geerts & de Schelde’ vertrekt Marc Geerts bij de Oude Beurs. Dit pand uit 1485 werd gebruikt om onder andere specerijen te verhandelen, wat voornamelijk in open lucht gebeurde. Gezien het succes van Antwerpen als handelsmetropool in de 16e eeuw, werd in 1531 een nieuwe beurs gebouwd: de Handelsbeurs. Gedurende een halve eeuw zou de Handelsbeurs het brandpunt van de Europese handel vormen.

Om de bloeiende handel te faciliteren, werden er – door een groot tekort aan laad- en losplaatsen voor grote schepen – drie gedempte havenkanalen of ‘vlieten’ aangelegd: de Brouwersvliet, Middelvliet en Timmervliet. Naast een inkijk in de Gouden Eeuw van Antwerpen, komt u ook in deze nieuwe aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ te weten waarom Antwerpen nu eigenlijk ‘Koekenstad’ wordt genoemd.

Heeft u de eerste aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ gemist? Geen probleem. Die kan u hier bekijken.

Geerts en de Schelde: vlieten, ruien en pakhuizen in Gouden Eeuw – Flows

Geerts en de Schelde: vlieten, ruien en pakhuizen in Gouden Eeuw

Video, Mensen
Julie Desmet
Marc Geerts
Marc Geerts © Bart Meyvis

Voor de Flows zomerreeks 2024 gaan we op zoek naar verhalen van mensen uit de maritieme en logistieke wereld die er een bijzondere passie of hobby op nahouden. Ook krijgt u elke week een aflevering te zien van ‘Geerts en de Schelde’, waarin Marc Geerts ons meeneemt doorheen de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Ondernemer Marc Geerts gaf zijn transportbedrijf door aan zijn drie zonen en smijt zich sindsdien op zijn nieuwe carrière als stadsgids in Antwerpen. Van daar uit ontstond het idee om een reportagereeks te maken voor Flows, waarin Marc Geerts ons meeneemt door de rijke geschiedenis van de Antwerpse haven.

Geerts kon uren luisteren naar de verhalen van zijn overgrootouders over de twee wereldoorlogen. “Mijn overgrootmoeder was geboren in 1896 en zij kende nog verhalen van haar grootouders die nog geleefd hadden voor de onafhankelijkheid van België”, vertelt hij. “Ik was enorm gefascineerd en ging gaandeweg meer en meer informatie hierover opzoeken in geschiedenisboeken. Ik wilde op die manier nakijken of die verhalen wel klopten.”

Samen met Marc Geerts heeft Flows de reportagereeks ‘Geerts & de Schelde’ ingeblikt, die u een inkijk geeft in het ontstaan van de Antwerpse haven. In acht korte afleveringen blikt Geerts in zijn eigen stijl terug op een aantal belangrijke momenten in de geschiedenis van Antwerpen die ervoor hebben gezorgd dat de haven is geëvolueerd naar de wereldhaven die het vandaag is.

Internationale handelsmetropool aan de Schelde

In de tweede aflevering van ‘Geerts & de Schelde’ vertrekt Marc Geerts bij de Oude Beurs. Dit pand uit 1485 werd gebruikt om onder andere specerijen te verhandelen, wat voornamelijk in open lucht gebeurde. Gezien het succes van Antwerpen als handelsmetropool in de 16e eeuw, werd in 1531 een nieuwe beurs gebouwd: de Handelsbeurs. Gedurende een halve eeuw zou de Handelsbeurs het brandpunt van de Europese handel vormen.

Om de bloeiende handel te faciliteren, werden er – door een groot tekort aan laad- en losplaatsen voor grote schepen – drie gedempte havenkanalen of ‘vlieten’ aangelegd: de Brouwersvliet, Middelvliet en Timmervliet. Naast een inkijk in de Gouden Eeuw van Antwerpen, komt u ook in deze nieuwe aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ te weten waarom Antwerpen nu eigenlijk ‘Koekenstad’ wordt genoemd.

Heeft u de eerste aflevering van ‘Geerts en de Schelde’ gemist? Geen probleem. Die kan u hier bekijken.