Mathias Somers (HLAG) nieuwe voorzitter ASV – The Next Generation

Fotoalbum, Mensen
Koen Dejaeger
Het team van ASV - The Next Generation
Het team van ASV – The Next Generation © ASV

Mathias Somers (33) van Hapag-Lloyd is de nieuwe voorzitter van ASV – The Next Generation. “Ik wil de meerwaarde van jong-ASV breder bekend maken, zodat we met onze vereniging kunnen groeien”, aldus de kersvers voorzitter.

In de Antwerpse eventlocatie Plein Publiek werd donderdagavond 20 juni de nieuwe voorzitter van ASV – The Next Generation voorgesteld. Na een verkiezing met diverse kandidaten kwam Mathias Somers, manager key accounts BCO bij de Duitse rederij Hapag-Lloyd, als winnaar uit de bus.

Als derde generatie in de familie is Mathias Somers actief in de maritieme wereld. “Mijn grootvader was eerst kapitein ter lange omvaart en nadat hij aan de wal was gekomen, werd hij natiebaas. Ook mijn moeder Martine Hiel (Hutchison) werkt al bijna 40 jaar in de sector”, vertelt Somers. “Ik ben dus opgegroeid met schepen en containers en zo kreeg ik de microbe te pakken.”

Na een studie Logistiek Management aan de KDG Hogeschool, is Mathias Somers intussen al een tiental jaar aan de slag bij diverse rederijen, de laatste drie jaar onder de vlag van Hapag-Lloyd.

Netwerken

“Nadat ik zes jaar als secretaris actief ben geweest bij jong-ASV, heb ik me kandidaat gesteld als voorzitter. Ik vond dat de tijd rijp was om de sprong te wagen en ik had ook al enkele ideeën”, aldus Somers.

Die ideeën kan hij nu in de praktijk omzetten gedurende zijn mandaat als voorzitter de komende twee jaar. “Ik wil vooral inspelen op groei”, zegt Somers. “We zijn een middelgrote vereniging, maar door de bovengrens van de leeftijd van 40 jaar, is er altijd wel wat uitstroom. Dat zorgt ervoor dat groeien een uitdaging is; daar willen we nu werk van maken. Onbekend maakt onbemind, en daarom zou ik graag met de managing directors van bepaalde bedrijven in gesprek gaan zodat ze hun young potentials afvaardigen.”

Daar hebben ook de bedrijven erg veel baat bij. “Onze vereniging dient ertoe om kennis uit te breiden en mensen te leren kennen. Via ASV raak je aan contacten van een zeer hoog niveau. We zetten in op kwalitatieve events, met interessante onderwerpen en dito keynote speakers. Persoonlijk heeft mijn lidmaatschap bij ASV – The Next Generation mij ook geholpen in mijn carrière, en mijn kennis en netwerk kan ik nu ten dienste stellen van Hapag-Lloyd. Maar we willen onze sector ook actief promoten bij studenten uit het secundair en hoger onderwijs”, besluit Mathias Somers.

Engagement

“Om onze jongerenwerking te kunnen verderzetten, zijn we steeds op zoek naar jongeren die zich actief willen inzetten”, vult Kristel Van Hecken, beleidsadviseur bij de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV), verder aan. “De jongeren moeten uiteraard zelf geëngageerd zijn, maar ook de bedrijven moeten hun mensen toelaten om bij ons actief te zijn.”

“Donderdag (20 juni, red) was het natuurlijk een leuk feestje, maar we organiseren voornamelijk kennisevents. Zo hebben we deelgenomen aan Young Anchorage, diverse bedrijfsbezoeken, laten we sprekers komen, enzovoort. Kortom we bieden een ruim pallet aan van activiteiten die iets bijbrengen en het netwerk vergroten.”

“Via initiatieven zoals de Supply Chain Experience Day proberen we ook studenten warm te maken, zowel van middelbare scholen als van hogescholen”, besluit Kristel Van Hecken.

Mathias Somers (HLAG) nieuwe voorzitter ASV – The Next Generation – Flows

Mathias Somers (HLAG) nieuwe voorzitter ASV – The Next Generation

Fotoalbum, Mensen
Koen Dejaeger
Het team van ASV - The Next Generation
Het team van ASV – The Next Generation © ASV

Mathias Somers (33) van Hapag-Lloyd is de nieuwe voorzitter van ASV – The Next Generation. “Ik wil de meerwaarde van jong-ASV breder bekend maken, zodat we met onze vereniging kunnen groeien”, aldus de kersvers voorzitter.

In de Antwerpse eventlocatie Plein Publiek werd donderdagavond 20 juni de nieuwe voorzitter van ASV – The Next Generation voorgesteld. Na een verkiezing met diverse kandidaten kwam Mathias Somers, manager key accounts BCO bij de Duitse rederij Hapag-Lloyd, als winnaar uit de bus.

Als derde generatie in de familie is Mathias Somers actief in de maritieme wereld. “Mijn grootvader was eerst kapitein ter lange omvaart en nadat hij aan de wal was gekomen, werd hij natiebaas. Ook mijn moeder Martine Hiel (Hutchison) werkt al bijna 40 jaar in de sector”, vertelt Somers. “Ik ben dus opgegroeid met schepen en containers en zo kreeg ik de microbe te pakken.”

Na een studie Logistiek Management aan de KDG Hogeschool, is Mathias Somers intussen al een tiental jaar aan de slag bij diverse rederijen, de laatste drie jaar onder de vlag van Hapag-Lloyd.

Netwerken

“Nadat ik zes jaar als secretaris actief ben geweest bij jong-ASV, heb ik me kandidaat gesteld als voorzitter. Ik vond dat de tijd rijp was om de sprong te wagen en ik had ook al enkele ideeën”, aldus Somers.

Die ideeën kan hij nu in de praktijk omzetten gedurende zijn mandaat als voorzitter de komende twee jaar. “Ik wil vooral inspelen op groei”, zegt Somers. “We zijn een middelgrote vereniging, maar door de bovengrens van de leeftijd van 40 jaar, is er altijd wel wat uitstroom. Dat zorgt ervoor dat groeien een uitdaging is; daar willen we nu werk van maken. Onbekend maakt onbemind, en daarom zou ik graag met de managing directors van bepaalde bedrijven in gesprek gaan zodat ze hun young potentials afvaardigen.”

Daar hebben ook de bedrijven erg veel baat bij. “Onze vereniging dient ertoe om kennis uit te breiden en mensen te leren kennen. Via ASV raak je aan contacten van een zeer hoog niveau. We zetten in op kwalitatieve events, met interessante onderwerpen en dito keynote speakers. Persoonlijk heeft mijn lidmaatschap bij ASV – The Next Generation mij ook geholpen in mijn carrière, en mijn kennis en netwerk kan ik nu ten dienste stellen van Hapag-Lloyd. Maar we willen onze sector ook actief promoten bij studenten uit het secundair en hoger onderwijs”, besluit Mathias Somers.

Engagement

“Om onze jongerenwerking te kunnen verderzetten, zijn we steeds op zoek naar jongeren die zich actief willen inzetten”, vult Kristel Van Hecken, beleidsadviseur bij de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV), verder aan. “De jongeren moeten uiteraard zelf geëngageerd zijn, maar ook de bedrijven moeten hun mensen toelaten om bij ons actief te zijn.”

“Donderdag (20 juni, red) was het natuurlijk een leuk feestje, maar we organiseren voornamelijk kennisevents. Zo hebben we deelgenomen aan Young Anchorage, diverse bedrijfsbezoeken, laten we sprekers komen, enzovoort. Kortom we bieden een ruim pallet aan van activiteiten die iets bijbrengen en het netwerk vergroten.”

“Via initiatieven zoals de Supply Chain Experience Day proberen we ook studenten warm te maken, zowel van middelbare scholen als van hogescholen”, besluit Kristel Van Hecken.