Luc Honsia renoveert 140 jaar oud vrachtschip ‘Ziet op U Zelven’

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Historisch vrachtschip Ziet op u Zelven te bewonderen in Lokeren.
Historisch vrachtschip Ziet op u Zelven te bewonderen in Lokeren. © Yannick De Spiegeleir

In de jachthaven van het Oost-Vlaamse Lokeren kan je dit weekend het zeilschip ‘Ziet Op U Zelven’, kortweg ZOUZ, bewonderen. Eigenaar Luc Honsia uit Mechelen vertelt hoe hij één van de oudste varende zeilschepen van België restaureerde.

De ZOUZ werd in 1884 gebouwd in het Nederlandse Alblasserdam. “Typisch voor dit schip is dat het houten berghout of de stootrand rondom het schip is behouden. Het schip heeft één mast waaraan het vier zeilen kan voeren”, schetst Honsia (rechts op de foto).

Stoelenmakers

In 1912 werd het schip verkocht aan de familie Boender uit het Nederlandse Puttershoek die het zijn huidige naam gaf. Het schip voer geregeld voor het riet- en biezenbedrijf ‘De Geus’. Daar fungeerde het als vaartuig bij het snijden van riet en bies. In het seizoen bestond de lading ook uit suikerbieten en aardappelen. Daarnaast werd het gebruikt voor het transport van gedroogde bies in Nederland én in België. “Want ook in Lokeren en Mechelen werden biezen gelost voor de plaatselijke stoelenfabrikanten”, verduidelijkt Honsia. In 1923 maakten de zeilen plaats voor een motor.

Het schip bleef vracht vervoeren tot 1969, daarna werd het door de kunstenaar Ben Hoezen gered van de sloop en weer voorzien van zeilen, masten en zwaarden. Het begon een nieuw leven in de beginnende chartervaart. In 1985 was het schip te klein geworden voor de standaarden van de chartervaart en werd het verkocht. De nieuwe eigenaar verbouwde het interieur en trok er mee naar de Middellandse Zee.

Restauratie

Honsia kocht het schip in 1996 en restaureerde het volgens de oudste bestaande plannen uit 1912 naar zijn historische staat mét zeilen. Hij kreeg het leven op het water met de paplepel mee met een vader die deelnam aan de Olympische Spelen in de discipline kanovaren.

“Het schip was verwaarloosd en het kostte me maar liefst tien jaar om het te renoveren. Door de vele bruggen in ons land, kan ik hier wel enkel met de motor varen. Om de zeilen te zien wapperen moet ik in Nederland varen.”

De laadruimte is omgevormd tot een gezellige leefruimte voorzien van alle comfort. Sinds 2014 is het schip geklasseerd als ‘Beschermd varend Monument’. Die eer valt slechts enkele tientallen zeilschepen in ons land te beurt.

De ‘ZOUZ’ is nog tot zondag te bewonderen op de Durme ter hoogte van het Josephine Charlottepark.

Luc Honsia renoveert 140 jaar oud vrachtschip ‘Ziet op U Zelven’ – Flows

Luc Honsia renoveert 140 jaar oud vrachtschip ‘Ziet op U Zelven’

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Historisch vrachtschip Ziet op u Zelven te bewonderen in Lokeren.
Historisch vrachtschip Ziet op u Zelven te bewonderen in Lokeren. © Yannick De Spiegeleir

In de jachthaven van het Oost-Vlaamse Lokeren kan je dit weekend het zeilschip ‘Ziet Op U Zelven’, kortweg ZOUZ, bewonderen. Eigenaar Luc Honsia uit Mechelen vertelt hoe hij één van de oudste varende zeilschepen van België restaureerde.

De ZOUZ werd in 1884 gebouwd in het Nederlandse Alblasserdam. “Typisch voor dit schip is dat het houten berghout of de stootrand rondom het schip is behouden. Het schip heeft één mast waaraan het vier zeilen kan voeren”, schetst Honsia (rechts op de foto).

Stoelenmakers

In 1912 werd het schip verkocht aan de familie Boender uit het Nederlandse Puttershoek die het zijn huidige naam gaf. Het schip voer geregeld voor het riet- en biezenbedrijf ‘De Geus’. Daar fungeerde het als vaartuig bij het snijden van riet en bies. In het seizoen bestond de lading ook uit suikerbieten en aardappelen. Daarnaast werd het gebruikt voor het transport van gedroogde bies in Nederland én in België. “Want ook in Lokeren en Mechelen werden biezen gelost voor de plaatselijke stoelenfabrikanten”, verduidelijkt Honsia. In 1923 maakten de zeilen plaats voor een motor.

Het schip bleef vracht vervoeren tot 1969, daarna werd het door de kunstenaar Ben Hoezen gered van de sloop en weer voorzien van zeilen, masten en zwaarden. Het begon een nieuw leven in de beginnende chartervaart. In 1985 was het schip te klein geworden voor de standaarden van de chartervaart en werd het verkocht. De nieuwe eigenaar verbouwde het interieur en trok er mee naar de Middellandse Zee.

Restauratie

Honsia kocht het schip in 1996 en restaureerde het volgens de oudste bestaande plannen uit 1912 naar zijn historische staat mét zeilen. Hij kreeg het leven op het water met de paplepel mee met een vader die deelnam aan de Olympische Spelen in de discipline kanovaren.

“Het schip was verwaarloosd en het kostte me maar liefst tien jaar om het te renoveren. Door de vele bruggen in ons land, kan ik hier wel enkel met de motor varen. Om de zeilen te zien wapperen moet ik in Nederland varen.”

De laadruimte is omgevormd tot een gezellige leefruimte voorzien van alle comfort. Sinds 2014 is het schip geklasseerd als ‘Beschermd varend Monument’. Die eer valt slechts enkele tientallen zeilschepen in ons land te beurt.

De ‘ZOUZ’ is nog tot zondag te bewonderen op de Durme ter hoogte van het Josephine Charlottepark.