100 jaar Karel Geybels, 40 jaar Group-GTS

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Karel Geybels en Ben Geybels (rechts)
Karel Geybels en Ben Geybels (rechts) © GTS

Karel Geybels zou op 22 juni zijn honderdste verjaardag hebben gevierd. Hij was oprichter van Geybels & Zonen, van waaruit Group-GTS ontstond: van een aardappelboer met één vrachtwagen tot een logistieke speler met 700 vrachtwagens en 360.000 m2 logistieke ruimte. “Het is een verhaal van sterker worden ondanks tegenslagen”, zegt huidig CEO Ben Geybels, de derde generatie aan het hoofd van het bedrijf.

“Van successen leer je niks, van nederlagen wel”, begint Ben Geybels zijn verhaal. “Het is de manier waarop je met tegenslagen omgaat, die uiteindelijk zal bepalen hoe succesvol je bent.” Het is een levensles die Ben Geybels heeft geleerd van zijn grootvader, Karel Geybels. Op 22 juni 2024 zou hij zijn honderdste verjaardag hebben gevierd.

Kleinzoon en huidig CEO Van Group-GTS Ben Geybels grijpt dit moment aan om even stil te staan bij het leven van een man die, ondanks zijn eenvoud, een grote impact heeft gehad. Als boerenzoon die had leren werken op de akkers tussen Eindhout en Veerle, startte Karel Geybels in de jaren vijftig samen met zijn vrouw Maria Van Genechten een handel in kolen en aardappelen. Het koppel kreeg twee kinderen: Vital en Jef. Ondanks een ernstige ziekte, bouwde hij eigenhandig een magazijntje en kocht hij een vrachtwagen om zijn waren af te leveren bij de mensen.

De eerste vrachtwagen van Karel Geybels
De eerste vrachtwagen van Karel Geybels (c) GTS

“Mijn grootvader Karel was een volksmens en een ondernemer in hart en nieren”, vertelt Ben Geybels. “Hij werd zwaar ziek en moest verder met één long, maar ondanks die tegenslag bleef hij knokken. Zijn verhaal is er een van doorzettingsvermogen en liefde voor het vak.”

Fakkel doorgeven

Oudste zoon Vital hielp vanaf zijn veertiende mee in de zaak en nadat hij tijdens zijn legerdienst zijn rijbewijs had gehaald, werd het wagenpark uitgebreid. Helaas sloeg het noodlot opnieuw toe en stierf Maria plots op 49-jarige leeftijd. Karel kon het bedrijf nog enkele jaren volhouden, maar moest uiteindelijk stoppen vanwege rugklachten. Hij gaf de fakkel door aan zijn zonen, die elk hun eigen pad vonden: Vital ging verder in de transportsector en Jef in de aardappelhandel.

Vital Geybels richtte in 1983 transport Geybels Transport Service (GTS) op. Hij bouwde het bedrijf verder uit en eind jaren ’90 reden er al een tachtigtal vrachtwagens voor GTS. Ook zoon Ben Geybels was voorbestemd om in het bedrijf te stappen. “Ik was geen fenomeen op school”, lacht Ben Geybels, “en dus ben ik rechtstreeks na school gaan werken.”

Dat was in het familiebedrijf. “In 2001 ben ik begonnen als mecanicien en achtereenvolgens deed ik diverse jobs, als bediende en op de dienst dispatching. Mijn vader zei ‘ik gooi hem in de vijver, ofwel leert hij zwemmen ofwel gaat hij kopje onder’. Ik verdiende die harde aanpak ook wel, en ik ben blij dat ik dat heb meegemaakt want het heeft me weerbaar gemaakt.”

Leergeld

“Op heel jonge leeftijd heb ik dan een kleine overname mogen doen en mogen reorganiseren, en daar heb ik toen wel veel leergeld voor betaald”, vertelt Ben Geybels. “Ik heb heel wat moeilijke momenten moeten doorworstelen, maar die periode heeft me gevormd. Ik heb moeten leren om een goede manager te worden.”

“In 2019 hebben we zwaar geïnvesteerd in structuur en hebben we een managementteam aangesteld. Dankzij hen ben ik kunnen evolueren van manager naar ondernemer en ben ik meer bezig met richting geven, de strategie uitzetten en opportuniteiten zien. Als je je omringt met mensen die in je geloven en je zelf ook vertrouwen kunt geven, dan maak je er echt een team van met een topsport-cultuur.”

700 trucks

Intussen is Group-GTS een bundeling van diverse firma’s en gaan er dagelijks 700 trucks de baan op. De structuur is opgedeeld in 5 business units: Containers, Conventional, Logistics (360.000 m2 greenfield en brownfield), Pharma & Food en Solutions & Sustainability (data- en projectmanagement).

“Als mid-sized company kunnen we een heel brede waaier aan oplossingen aanbieden, maar willen we toch de KMO mentaliteit erin houden: snelheid en kwaliteit. We willen ook niet de grootste zijn, maar we streven ernaar om in Europa de best mogelijke partner te zijn op het gebied van transport en logistiek. Ik ben ook heel trots op het feit dat we zeer weinig personeelsverloop hebben. Onze mensen moeten hard werken, maar we zorgen heel goed voor hen. Ze krijgen opleiding via onze GTS-Academy en we zorgen ervoor dat ze zich kunnen ontwikkelen. We willen als bedrijf ook heel toegankelijk zijn: als er iets is, bekijken we het samen en lossen we het samen op.”

De wind van achter

Tot slot deelt Ben Geybels nog een heel persoonlijk verhaal. “Toen mijn grootvader in 2005 op zijn sterfbed lag, heb ik hem voor alles bedankt. Hij antwoordde toen heel nederig: ‘het was mijn plicht om goed voor jullie te zorgen en kansen te geven’. Bij het naar buiten gaan zei hij nog ‘salut en de wind van achter’, wat Kempisch is voor ‘het ga je goed jongen’.”

De ondernemingszin en het doorzettingsvermogen werden doorgegeven aan de kinderen en kleinkinderen. “Ondernemerschap en kansen zien, zit al drie generaties in ons bloed,” vertelt Ben Geybels. “Gesterkt door een mentaliteit van gezond boerenverstand, hard werken, durf en respect voor onze roots. Wees maar zeker dat er ooit tegenslagen zullen komen, maar stroop de mouwen omhoog en los het op.”

Zoals Karel Geybels in eenvoud leefde om de volgende generaties kansen te geven, wil ook Ben Geybels zijn bedrijf nog beter kunnen doorgeven. “Zelf wil ik onze firma elke dag nog beter maken om ze te kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Zo bouwen we aan de toekomst mét respect voor het verleden en wie weet zet zich dat voort in de vierde generatie.”

100 jaar Karel Geybels, 40 jaar Group-GTS – Flows

100 jaar Karel Geybels, 40 jaar Group-GTS

Interview, Mensen
Koen Dejaeger
Karel Geybels en Ben Geybels (rechts)
Karel Geybels en Ben Geybels (rechts) © GTS

Karel Geybels zou op 22 juni zijn honderdste verjaardag hebben gevierd. Hij was oprichter van Geybels & Zonen, van waaruit Group-GTS ontstond: van een aardappelboer met één vrachtwagen tot een logistieke speler met 700 vrachtwagens en 360.000 m2 logistieke ruimte. “Het is een verhaal van sterker worden ondanks tegenslagen”, zegt huidig CEO Ben Geybels, de derde generatie aan het hoofd van het bedrijf.

“Van successen leer je niks, van nederlagen wel”, begint Ben Geybels zijn verhaal. “Het is de manier waarop je met tegenslagen omgaat, die uiteindelijk zal bepalen hoe succesvol je bent.” Het is een levensles die Ben Geybels heeft geleerd van zijn grootvader, Karel Geybels. Op 22 juni 2024 zou hij zijn honderdste verjaardag hebben gevierd.

Kleinzoon en huidig CEO Van Group-GTS Ben Geybels grijpt dit moment aan om even stil te staan bij het leven van een man die, ondanks zijn eenvoud, een grote impact heeft gehad. Als boerenzoon die had leren werken op de akkers tussen Eindhout en Veerle, startte Karel Geybels in de jaren vijftig samen met zijn vrouw Maria Van Genechten een handel in kolen en aardappelen. Het koppel kreeg twee kinderen: Vital en Jef. Ondanks een ernstige ziekte, bouwde hij eigenhandig een magazijntje en kocht hij een vrachtwagen om zijn waren af te leveren bij de mensen.

De eerste vrachtwagen van Karel Geybels
De eerste vrachtwagen van Karel Geybels (c) GTS

“Mijn grootvader Karel was een volksmens en een ondernemer in hart en nieren”, vertelt Ben Geybels. “Hij werd zwaar ziek en moest verder met één long, maar ondanks die tegenslag bleef hij knokken. Zijn verhaal is er een van doorzettingsvermogen en liefde voor het vak.”

Fakkel doorgeven

Oudste zoon Vital hielp vanaf zijn veertiende mee in de zaak en nadat hij tijdens zijn legerdienst zijn rijbewijs had gehaald, werd het wagenpark uitgebreid. Helaas sloeg het noodlot opnieuw toe en stierf Maria plots op 49-jarige leeftijd. Karel kon het bedrijf nog enkele jaren volhouden, maar moest uiteindelijk stoppen vanwege rugklachten. Hij gaf de fakkel door aan zijn zonen, die elk hun eigen pad vonden: Vital ging verder in de transportsector en Jef in de aardappelhandel.

Vital Geybels richtte in 1983 transport Geybels Transport Service (GTS) op. Hij bouwde het bedrijf verder uit en eind jaren ’90 reden er al een tachtigtal vrachtwagens voor GTS. Ook zoon Ben Geybels was voorbestemd om in het bedrijf te stappen. “Ik was geen fenomeen op school”, lacht Ben Geybels, “en dus ben ik rechtstreeks na school gaan werken.”

Dat was in het familiebedrijf. “In 2001 ben ik begonnen als mecanicien en achtereenvolgens deed ik diverse jobs, als bediende en op de dienst dispatching. Mijn vader zei ‘ik gooi hem in de vijver, ofwel leert hij zwemmen ofwel gaat hij kopje onder’. Ik verdiende die harde aanpak ook wel, en ik ben blij dat ik dat heb meegemaakt want het heeft me weerbaar gemaakt.”

Leergeld

“Op heel jonge leeftijd heb ik dan een kleine overname mogen doen en mogen reorganiseren, en daar heb ik toen wel veel leergeld voor betaald”, vertelt Ben Geybels. “Ik heb heel wat moeilijke momenten moeten doorworstelen, maar die periode heeft me gevormd. Ik heb moeten leren om een goede manager te worden.”

“In 2019 hebben we zwaar geïnvesteerd in structuur en hebben we een managementteam aangesteld. Dankzij hen ben ik kunnen evolueren van manager naar ondernemer en ben ik meer bezig met richting geven, de strategie uitzetten en opportuniteiten zien. Als je je omringt met mensen die in je geloven en je zelf ook vertrouwen kunt geven, dan maak je er echt een team van met een topsport-cultuur.”

700 trucks

Intussen is Group-GTS een bundeling van diverse firma’s en gaan er dagelijks 700 trucks de baan op. De structuur is opgedeeld in 5 business units: Containers, Conventional, Logistics (360.000 m2 greenfield en brownfield), Pharma & Food en Solutions & Sustainability (data- en projectmanagement).

“Als mid-sized company kunnen we een heel brede waaier aan oplossingen aanbieden, maar willen we toch de KMO mentaliteit erin houden: snelheid en kwaliteit. We willen ook niet de grootste zijn, maar we streven ernaar om in Europa de best mogelijke partner te zijn op het gebied van transport en logistiek. Ik ben ook heel trots op het feit dat we zeer weinig personeelsverloop hebben. Onze mensen moeten hard werken, maar we zorgen heel goed voor hen. Ze krijgen opleiding via onze GTS-Academy en we zorgen ervoor dat ze zich kunnen ontwikkelen. We willen als bedrijf ook heel toegankelijk zijn: als er iets is, bekijken we het samen en lossen we het samen op.”

De wind van achter

Tot slot deelt Ben Geybels nog een heel persoonlijk verhaal. “Toen mijn grootvader in 2005 op zijn sterfbed lag, heb ik hem voor alles bedankt. Hij antwoordde toen heel nederig: ‘het was mijn plicht om goed voor jullie te zorgen en kansen te geven’. Bij het naar buiten gaan zei hij nog ‘salut en de wind van achter’, wat Kempisch is voor ‘het ga je goed jongen’.”

De ondernemingszin en het doorzettingsvermogen werden doorgegeven aan de kinderen en kleinkinderen. “Ondernemerschap en kansen zien, zit al drie generaties in ons bloed,” vertelt Ben Geybels. “Gesterkt door een mentaliteit van gezond boerenverstand, hard werken, durf en respect voor onze roots. Wees maar zeker dat er ooit tegenslagen zullen komen, maar stroop de mouwen omhoog en los het op.”

Zoals Karel Geybels in eenvoud leefde om de volgende generaties kansen te geven, wil ook Ben Geybels zijn bedrijf nog beter kunnen doorgeven. “Zelf wil ik onze firma elke dag nog beter maken om ze te kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Zo bouwen we aan de toekomst mét respect voor het verleden en wie weet zet zich dat voort in de vierde generatie.”