Sarina Wolfs werd in mei 2023 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van logistiek vastgoed op Brussels Airport. Steeds meer neemt het luchtvaartbedrijf de bouw van logistiek zelf in handen. “Hierdoor werken we uniformer, maar er komt wel meer verantwoordelijkheid bij kijken.”
Voor ze aan de slag ging bij Brussels Airport was Sarina Wolfs verantwoordelijk voor het vastgoed bij NMBS. Daarvoor was ze advocate, gespecialiseerd in omgevingsrecht. “Bij NMBS zat ik na vijf jaar aan het einde van mijn groeipotentieel. Toen een headhunter me contacteerde, was mijn eerste reactie: Wat moet ik op een luchthaven gaan doen? Ik was verrast en had ook niet meteen grote affiniteit met of een verleden in de luchtvaart. Sommige collega’s kunnen perfect zeggen welk model en van welk jaar een bepaald vliegtuig is, maar dat was mij niet gegeven. Maar ik ben blij dat ik deel uitmaak van Brussels Airport Company.”
Meer capaciteit en meer groen
Sarina Wolfs nam de uitdaging aan. Sinds mei 2023 is ze als head of Logistics Real Estate verantwoordelijk voor de vastgoedportefeuille op Brucargo. “Dat gaat van dagelijkse zaken – de poort van een klant die niet meer sluit – tot de toekomstvisie van Brussels Airport in termen van parking, mobiliteit, gebouwen en masterplanning.”
Brucargo ontwikkelt zich aan een snel tempo. Tegen 2027 komt er 25% meer capaciteit bij. Het huidige pronkstuk is Brucargo Centraal waarin Brussels Airport 70 miljoen euro investeert. Er komen drie warehouses, samen goed voor zo’n 34.000 vierkante meter. “Daarbij houden we sterk rekening met duurzaamheid”, legt ze uit. “De omgeving is hier te veel verhard. We willen meer magazijnen, maar ook meer groen. Onze roadmap geeft een goed beeld van waar we naartoe willen en op welke segmenten we inzetten, namelijk pharma, levende dieren, e-commerce en perishables (bederfbare goederen).”
Zelf ontwikkelen
Cargo kende na covid een boom. “Iedereen werkte thuis en bestelde alles online. Omdat Brussels Airport te veel steunde op de passagierskant en die inkomsten, koos de luchthaven er in zijn nieuwe strategie voor om meer te diversifiëren, onder meer door investeringen in cargo en logistiek. Vandaag is de groei in de sector minder pertinent aanwezig. We merken dat klanten nu meer risicoavers zijn. Ze beogen eerder een contract van tien jaar in plaats van dertig jaar.”
Een belangrijke shift is dat Brussels Airport steeds meer zelf de logistiek van het vastgoed in handen neemt. “Vroeger gaven we een grond in concessie, een bedrijf bouwde daarop en na dertig jaar kwam dat terug bij ons. We merken dat veel gebouwen suboptimaal gebouwd zijn of bepaalde delen van de grond niet benut zijn. De gebouwen staan ook niet altijd mooi parallel, het is vaak een mikmak. Daarom ontwikkelen we steeds meer zelf. Wij bouwen ook volgens de standaarden die vergunningstechnisch aanvaardbaar zijn voor de vergunningverlenende overheid.”
De uitdaging van alles zelf te doen, is voldoende expertise en mankracht hebben. “Ons team is meegegroeid”, zegt Sarina Wolfs. “Het afgelopen jaar is het verdubbeld van drie naar zes medewerkers. De kwalitatieve expertise is aanwezig en het team werkt zich volop in.”
Een andere groeipijn is de presteerdruk. “Die ligt nu volledig bij ons. Meer gebouwen in portefeuille betekent ook meer onderhoudskosten. Ten slotte is de verantwoordelijkheid ook groter.”
Weekend tussenuit
Sarina Wolfs probeert goed te waken over haar work-lifebalans. Ik doe vooral zaken waarvan ik zelf de planning in handen heb. Als je op dinsdag en donderdag in de spinningles moet raken, dan komt dat niet goed. De fun is ervan af als je je ’s ochtends al aan het opjagen bent. Daarom zit ik vaak thuis op de crosstrainer of doe ik yoga op momenten dat ik tijd heb.”
Ze houdt ook van de natuur. “Ik woon in Limburg, in het mooie Haspengouw. Ik hoef maar de deur uit te gaan om mooie wandelingen te maken. Daarnaast trek ik er vaak op uit in het weekend. Ik ontdek de natuur, ga naar een museum of pik een concert mee. Dat ontspant me.”