Spreken is goud tijdens Toastmasters-conferentie in Antwerpen

Reportage, Mensen
Koen Dejaeger
Toastmasters-conferentie in Antwerpen
Toastmasters-conferentie in Antwerpen © Toastmasters

Tijdens de internationale ‘District Conference’ van Toastmasters kwamen ruim 200 leden bijeen in Antwerpen. Zij kregen van enkele experts tips en tricks aangereikt om hun leiderschapsvaardigheden aan te scherpen en om impactvol te spreken voor publiek.

Het statige Crowne Plaza hotel aan de Gerard le Grellelaan in Antwerpen was afgelopen weekend, 25 en 26 mei, het decor van de ‘District Conference’ van Toastmasters. “Met 208 deelnemers uit de Benelux en Frankrijk (district 59) was de opkomst bijzonder groot”, zeggen Kirsti Gjertsen en Pieter Haeck. Gjertsen werkt als key accountmanager bij Port of Antwerp-Bruges, dat ook een eigen Toastmastersclub heeft. Pieter Haeck is journalist bij Politico.

Toastmasters is een non-profitorganisatie die haar leden zowel capaciteiten voor leiderschap als voor het brengen van een impactvolle speech wil meegeven. “We komen doorheen het jaar op regelmatige tijdstippen samen om daaraan te werken”, zegt Kirsti Gjertsen. “Tijdens onze bijeenkomsten wordt er geoefend op het geven van presentaties en op het onvoorbereid spreken over een bepaald thema. Daar wordt dan door de andere leden constructief feedback op gegeven.”

Shine like a diamond

Toastmasters is als vereniging wereldwijd actief en tijdens de zogenaamde ‘District Conferences’ komen de leden per district samen; in dit geval de Benelux en Frankrijk. Het thema van de conferentie in Antwerpen was ‘Shine like a Diamond’ en het Antwerp World Diamond Center was hoofdsponsor. Ook havenschepen Annick De Ridder kwam zaterdagmiddag langs om enkele sessies bij te wonen.

Aan hoogtepunten geen gebrek tijdens deze conferentie. Niemand minder dan de ‘World Champion of Public Speaking 2022’ van Toastmasters Cyril Junior Dim was van de partij om een speech te geven en in een workshop zijn tips te delen. “Wat mij het meest is bijgebleven van zijn speech is dat je authentiek moet blijven en dat je niet alleen een connectie moet proberen te maken met het publiek, maar ook het publiek onderling moet proberen te connecteren. Op die manier kun je een samenhorigheidsgevoel creĆ«ren, en dat maakt ‘public speaking’ zo krachtig”, zegt Gjertsen.

Catrien Scheers

Een ander hoogtepunt was een geanimeerd panelgesprekĀ  op zondagochtend. Onder de noemer ‘from coal to diamond’ gingen Catrien Scheers van Fastlines, CEO van Cameleon Pascal Switten en Pieter Delaere van dScribe in gesprek over leiderschap en (duurzaam) ondernemen. “Ondernemen en leiden gaan hand in hand, maar het grootste verschil tussen leiderschap en ondernemen, is dat je voor ondernemen lef nodig hebt”, aldus Delaere. Hij onderstreepte ook het belang van investeren in mensen en werd daarin bijgetreden door Pascal Switten: “Je moet je omringen met de juiste mensen en in hen investeren.”

Catrien Scheers kreeg de stelling voorgeschoteld dat de scheepvaart toch geen bijster groen imago heeft. Dat was wel een kolfje naar haar hand: “De scheepvaart is met Ć fstand de groenste manier van transporteren”, zette Scheers de puntjes op de i. “De vraag is of we niet minder moeten consumeren zodat we al die spullen niet moeten produceren. Bovendien wordt het ook tijd dat we een eerlijke prijs betalen voor wat we verbruiken. Ik ben dan ook een groot voorstander van een label op elk product, dat zegt hoe het wordt geproduceerd wordt en wat daar de impact van is.”

Wat betreft duurzaam ondernemen onderstreept Switten het belang van hergebruik van spullen. “Dankzij ons platform hebben we een nieuwe doelgroep kunnen warm maken voor tweedehandsspullen, waar wij we vandaag een gemiddelde leeftijd zien bij onze klanten tussen 45 en 51 jaar.”

Citytrip

Omdat het een internationaal event betrof, was er voor de deelnemers ook een programma uitgewerkt om de stad Antwerpen te ontdekken. “Naast een ontvangst in het Antwerp World Diamond Center, hebben we ook een rondleiding gekregen in het stadhuis en het MAS bezocht”, zegt Gjertsen. “Het leren kennen van mensen en het ontdekken van andere landen en steden is een extra troef van Toastmasters. Wie zich aangesproken voelt, is van harte welkom want we breiden onze vereniging graag uit met nieuwe leden.”

In augustus staat de internationale conferentie op het programma in Anaheim, Californiƫ. Daar wordt meteen ook de honderdste verjaardag van Toastmasters gevierd.

Spreken is goud tijdens Toastmasters-conferentie in Antwerpen – Flows

Spreken is goud tijdens Toastmasters-conferentie in Antwerpen

Reportage, Mensen
Koen Dejaeger
Toastmasters-conferentie in Antwerpen
Toastmasters-conferentie in Antwerpen © Toastmasters

Tijdens de internationale ‘District Conference’ van Toastmasters kwamen ruim 200 leden bijeen in Antwerpen. Zij kregen van enkele experts tips en tricks aangereikt om hun leiderschapsvaardigheden aan te scherpen en om impactvol te spreken voor publiek.

Het statige Crowne Plaza hotel aan de Gerard le Grellelaan in Antwerpen was afgelopen weekend, 25 en 26 mei, het decor van de ‘District Conference’ van Toastmasters. “Met 208 deelnemers uit de Benelux en Frankrijk (district 59) was de opkomst bijzonder groot”, zeggen Kirsti Gjertsen en Pieter Haeck. Gjertsen werkt als key accountmanager bij Port of Antwerp-Bruges, dat ook een eigen Toastmastersclub heeft. Pieter Haeck is journalist bij Politico.

Toastmasters is een non-profitorganisatie die haar leden zowel capaciteiten voor leiderschap als voor het brengen van een impactvolle speech wil meegeven. “We komen doorheen het jaar op regelmatige tijdstippen samen om daaraan te werken”, zegt Kirsti Gjertsen. “Tijdens onze bijeenkomsten wordt er geoefend op het geven van presentaties en op het onvoorbereid spreken over een bepaald thema. Daar wordt dan door de andere leden constructief feedback op gegeven.”

Shine like a diamond

Toastmasters is als vereniging wereldwijd actief en tijdens de zogenaamde ‘District Conferences’ komen de leden per district samen; in dit geval de Benelux en Frankrijk. Het thema van de conferentie in Antwerpen was ‘Shine like a Diamond’ en het Antwerp World Diamond Center was hoofdsponsor. Ook havenschepen Annick De Ridder kwam zaterdagmiddag langs om enkele sessies bij te wonen.

Aan hoogtepunten geen gebrek tijdens deze conferentie. Niemand minder dan de ‘World Champion of Public Speaking 2022’ van Toastmasters Cyril Junior Dim was van de partij om een speech te geven en in een workshop zijn tips te delen. “Wat mij het meest is bijgebleven van zijn speech is dat je authentiek moet blijven en dat je niet alleen een connectie moet proberen te maken met het publiek, maar ook het publiek onderling moet proberen te connecteren. Op die manier kun je een samenhorigheidsgevoel creĆ«ren, en dat maakt ‘public speaking’ zo krachtig”, zegt Gjertsen.

Catrien Scheers

Een ander hoogtepunt was een geanimeerd panelgesprekĀ  op zondagochtend. Onder de noemer ‘from coal to diamond’ gingen Catrien Scheers van Fastlines, CEO van Cameleon Pascal Switten en Pieter Delaere van dScribe in gesprek over leiderschap en (duurzaam) ondernemen. “Ondernemen en leiden gaan hand in hand, maar het grootste verschil tussen leiderschap en ondernemen, is dat je voor ondernemen lef nodig hebt”, aldus Delaere. Hij onderstreepte ook het belang van investeren in mensen en werd daarin bijgetreden door Pascal Switten: “Je moet je omringen met de juiste mensen en in hen investeren.”

Catrien Scheers kreeg de stelling voorgeschoteld dat de scheepvaart toch geen bijster groen imago heeft. Dat was wel een kolfje naar haar hand: “De scheepvaart is met Ć fstand de groenste manier van transporteren”, zette Scheers de puntjes op de i. “De vraag is of we niet minder moeten consumeren zodat we al die spullen niet moeten produceren. Bovendien wordt het ook tijd dat we een eerlijke prijs betalen voor wat we verbruiken. Ik ben dan ook een groot voorstander van een label op elk product, dat zegt hoe het wordt geproduceerd wordt en wat daar de impact van is.”

Wat betreft duurzaam ondernemen onderstreept Switten het belang van hergebruik van spullen. “Dankzij ons platform hebben we een nieuwe doelgroep kunnen warm maken voor tweedehandsspullen, waar wij we vandaag een gemiddelde leeftijd zien bij onze klanten tussen 45 en 51 jaar.”

Citytrip

Omdat het een internationaal event betrof, was er voor de deelnemers ook een programma uitgewerkt om de stad Antwerpen te ontdekken. “Naast een ontvangst in het Antwerp World Diamond Center, hebben we ook een rondleiding gekregen in het stadhuis en het MAS bezocht”, zegt Gjertsen. “Het leren kennen van mensen en het ontdekken van andere landen en steden is een extra troef van Toastmasters. Wie zich aangesproken voelt, is van harte welkom want we breiden onze vereniging graag uit met nieuwe leden.”

In augustus staat de internationale conferentie op het programma in Anaheim, Californiƫ. Daar wordt meteen ook de honderdste verjaardag van Toastmasters gevierd.