Jan Vercruysse: “Tafelen met panorama heraanleg luchthaven Oostende"

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Jan Vercruysse van Brasserie Restaurant Belair Oostende
Jan Vercruysse van Brasserie Restaurant Belair Oostende © Roel Jacobus

Ook tijdens de twee maanden sluiting van Luchthaven Oostende-Brugge voor de heraanleg van de startbaan, houdt Jan Vercruysse zijn horecazaak Belair open voor het publiek. Er hangen plannen van de werken in de zaak en er zijn verrekijkers ter beschikking.

Op de Luchthaven Oostende-Brugge is het sinds donderdag 25 januari een drukte van jewelste. Niet met passagiers- of cargovluchten, maar met vrachtwagens en tractoren die aan- en afrijden voor de complete renovatie van de startbaan. Pas na afloop van de megaklus op donderdag 28 maart zullen er weer vliegtuigen opstijgen en landen.

Ondanks deze tijdelijke sluiting blijft Brasserie Restaurant Belair Oostende onder de leiding van Jan Vercruysse (69) open voor het grote publiek. De ervaren ondernemer heeft een bijna veertigjarige carrière in de luchtvaartsector. “Na aanvankelijk een andere beroepsactiviteit en afkomstig van Wervik aan de andere kant van West-Vlaanderen, belandde ik in 1986 in de exploitatie van de passagiersterminal in Oostende. Vanaf 1989 nam ik er als hobby het restaurant bij. Ik bleef dat vervolgens doen terwijl ik in de cargosector stapte, eerst als loadmaster voor een Amerikaans bedrijf en vanaf 1994 met mijn eigen firma Globe Air Cargo op Brussels Airport. Sinds de verkoop van mijn bedrijf in 2016 leid ik voltijds Brasserie Restaurant Belair Oostende.”

Kranen en bulldozers

“Tot aan de coronacrisis was deze horecazaak nooit één dag gesloten. Op een luchthaven is er elke dag beweging. Wij bedienen hier niet alleen passagiers maar ook bemanningsleden, zakenmensen, vaste bezoekers uit de buurt en kusttoeristen. Naargelang hun smaak en beurs, kunnen ze terecht in onze brasserie, voor een dagschotel of in het à la carte restaurant.”

“Met dank aan ons A-team kunnen we ook gedurende de sluiting vanwege de renovatie van de landingsbaan, open blijven. Het panorama van vliegtuigen is vervangen door kranen en bulldozers. Om onze klanten te informeren, hebben we ook plannen opgehangen. Zo kunnen ze zien welke werken waar uitgevoerd worden. Om ook de verste activiteiten goed te kunnen bekijken, stellen we verrekijkers ter beschikking.”

James Ensor

In Oostende is 2024 het Ensorjaar en daar speelt Belair op in met een culinair eerbetoon aan de grote kunstenaar. “De ‘Tafel van James’ presenteert een uniek James Ensor-menu, met als voorgerecht een mysterieuze garnalenbisque, gevolgd door een bouché met verse Noordzeevis en zeevruchten als hoofdgerecht. Het dessert omvat exotisch fruit geserveerd met artisanaal ijs.”

Op deze manier blijft het horecagedeelte van Luchthaven Oostende-Brussel open zonder dat er economische werkloosheid ingeroepen moet worden. “We geraken hier wel door met de steun van onze klanten. Bovendien kan wie in de brasserie of het restaurant minstens veertig euro spendeert, gratis parkeren”, besluit Vercruysse.

Jan Vercruysse: “Tafelen met panorama heraanleg luchthaven Oostende” – Flows

Jan Vercruysse: “Tafelen met panorama heraanleg luchthaven Oostende"

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Jan Vercruysse van Brasserie Restaurant Belair Oostende
Jan Vercruysse van Brasserie Restaurant Belair Oostende © Roel Jacobus

Ook tijdens de twee maanden sluiting van Luchthaven Oostende-Brugge voor de heraanleg van de startbaan, houdt Jan Vercruysse zijn horecazaak Belair open voor het publiek. Er hangen plannen van de werken in de zaak en er zijn verrekijkers ter beschikking.

Op de Luchthaven Oostende-Brugge is het sinds donderdag 25 januari een drukte van jewelste. Niet met passagiers- of cargovluchten, maar met vrachtwagens en tractoren die aan- en afrijden voor de complete renovatie van de startbaan. Pas na afloop van de megaklus op donderdag 28 maart zullen er weer vliegtuigen opstijgen en landen.

Ondanks deze tijdelijke sluiting blijft Brasserie Restaurant Belair Oostende onder de leiding van Jan Vercruysse (69) open voor het grote publiek. De ervaren ondernemer heeft een bijna veertigjarige carrière in de luchtvaartsector. “Na aanvankelijk een andere beroepsactiviteit en afkomstig van Wervik aan de andere kant van West-Vlaanderen, belandde ik in 1986 in de exploitatie van de passagiersterminal in Oostende. Vanaf 1989 nam ik er als hobby het restaurant bij. Ik bleef dat vervolgens doen terwijl ik in de cargosector stapte, eerst als loadmaster voor een Amerikaans bedrijf en vanaf 1994 met mijn eigen firma Globe Air Cargo op Brussels Airport. Sinds de verkoop van mijn bedrijf in 2016 leid ik voltijds Brasserie Restaurant Belair Oostende.”

Kranen en bulldozers

“Tot aan de coronacrisis was deze horecazaak nooit één dag gesloten. Op een luchthaven is er elke dag beweging. Wij bedienen hier niet alleen passagiers maar ook bemanningsleden, zakenmensen, vaste bezoekers uit de buurt en kusttoeristen. Naargelang hun smaak en beurs, kunnen ze terecht in onze brasserie, voor een dagschotel of in het à la carte restaurant.”

“Met dank aan ons A-team kunnen we ook gedurende de sluiting vanwege de renovatie van de landingsbaan, open blijven. Het panorama van vliegtuigen is vervangen door kranen en bulldozers. Om onze klanten te informeren, hebben we ook plannen opgehangen. Zo kunnen ze zien welke werken waar uitgevoerd worden. Om ook de verste activiteiten goed te kunnen bekijken, stellen we verrekijkers ter beschikking.”

James Ensor

In Oostende is 2024 het Ensorjaar en daar speelt Belair op in met een culinair eerbetoon aan de grote kunstenaar. “De ‘Tafel van James’ presenteert een uniek James Ensor-menu, met als voorgerecht een mysterieuze garnalenbisque, gevolgd door een bouché met verse Noordzeevis en zeevruchten als hoofdgerecht. Het dessert omvat exotisch fruit geserveerd met artisanaal ijs.”

Op deze manier blijft het horecagedeelte van Luchthaven Oostende-Brussel open zonder dat er economische werkloosheid ingeroepen moet worden. “We geraken hier wel door met de steun van onze klanten. Bovendien kan wie in de brasserie of het restaurant minstens veertig euro spendeert, gratis parkeren”, besluit Vercruysse.