De Houthi-militanten, gesteund door Iran, blijven de scheepvaart in de Rode Zee ontwrichten. Naarmate de onrust aanhoudt, wordt de impact op de wereldeconomie mogelijk groter dan verwacht. In een nieuwe aflevering van ‘Flowscast’ gaat Julie Desmet hierover in gesprek met Thierry Vanelslander, haveneconoom aan de Universiteit Antwerpen.
Sinds begin december 2023 worden vrachtschepen op de Rode Zee geteisterd door Houthi-militanten, een terreurgroep uit Jemen die vrijgeleide krijgt van het Iraanse regime. Met meerdere raket– en droneaanvallen op verschillende schepen proberen de militanten naar eigen zeggen de Israëlische aanvallen in Gaza te vergelden. Veel vervoerders hebben daarom beslist de Rode Zee te vermijden en een omweg te nemen via Kaap de Goede Hoop,
Eerder waarschuwde professor Christa Sys al over een discrepantie tussen de extra kost en de hoge toeslagen die diverse rederijen toepassen. Ook verladers deden al hun beklag over de toeslagen en gingen nog een stap verder door een aantal Europese rederijen te beschuldigen van misbuik van de situatie en ‘graaiflatie’.
Thierry Vanelslander, haveneconoom en voorzitter van het Departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen (UA) licht toe welke impact de situatie in de Rode Zee heeft op de logistieke sector en wat de effecten kunnen zijn op langere termijn.
Onze podcast is te beluisteren via Spotify. Elke podcast is opgenomen met video, en speciaal voor onze abonnees voegen we die hier ook toe.
Heeft u eerdere afleveringen gemist? Geen probleem, u vindt hier alle podcasts op één plek. Zoals altijd zijn we op zoek naar leuke verhalen. Als u zelf voorstellen heeft, mag u ze sturen naar redactie@flows.be.