Voor meer synergie tussen de verschillende activiteiten op zijn terminals, creëerde Wallenius Wilhelmsen de overkoepelende functie van general manager operations. In Zeebrugge promoveerde Cedric Bulcke tot nieuwe topman.
De Scandinavische rorogroep Wallenius Wilhelmsen heeft op elk van zijn wereldwijde vestigingen twee uiteenlopende activiteiten: enerzijds de terminal- en scheepsoperaties, en anderzijds de technical services. Die laatste omvatten onder meer de modificatie van de verscheepte machines en de eindafwerking van de nieuwe auto’s. Om tussen die twee departementen meer synergieën te creëren, werd beslist om één general manager operations aan te stellen.
In Zeebrugge werd die overkoepelende functie van mei tot juni tijdelijk waargenomen door de (intern) ervaren Sam De Spiegelaere. Vanaf juli werd Bulcke, al acht jaar bij Wallenius Wilhelmsen actief, definitief tot general manager operations aangesteld.
Via Argentinië naar Zeebrugge
Bulcke is een geboren en getogen 32-jarige Oostendenaar. Hij studeerde toegepaste economische wetenschappen aan UGent, die hij in de richting finance afsloot. “Vanuit mijn interesse in transport en logistiek voegde ik er nog de eenjarige master-na-master maritieme wetenschappen aan toe. Na die studies kon ik via PIANC (de wereldorganisatie voor watergebonden infrastructuur) voor drie maanden op stage bij een vestiging van de Deense groep APM Terminals in Buenos Aires (Argentinië).”
Die ervaringen op de werkvloer waren noodzakelijk om later de juiste beslissingen te kunnen nemen
“Terug in België solliciteerde ik in Zeebrugge bij Wallenius Wilhelmsen, de grootste rororederij ter wereld met een sterk verleden, overal aanwezig en met een grote aandacht voor duurzaamheid en natuurbehoud. Ik mocht er starten als cargo super intendant: plannen hoe een schip optimaal gelost en geladen wordt, en daarvoor met de havenarbeiders oplossingen bedenken. Na dat jaar volgde nog een jaar als teamleader op de yard om de praktijk aan de landzijde te leren kennen. Die ervaringen op de werkvloer waren bijzonder leerrijk en noodzakelijk om later de juiste beslissingen te kunnen nemen. Eind 2017 werd ik terminal operations manager, rapporterend aan de general manager terminal.”
Voortouw transitie groen energie
Na de hervorming van de aansturing van de activiteiten, is Bulcke sinds juli overkoepelend general manager operations. “Het is een goede zaak dat de beide takken nu nauw samenwerken om de goederenstromen te optimaliseren en aan de klanten oplossingen te bieden.” Zeebrugge is de grootste vestiging van Wallenius Wilhelmsen wereldwijd. Er werken een 700-tal mensen, een groep die bestaat uit bedienden, ateliermedewerkers en havenarbeiders op de timetable.
“We behoren tot een stabiel bedrijf dat niet afwacht maar zelf de verandering leidt. Wij nemen het voortouw in de transitie naar groene energie. Voorbeelden zijn de lopende ontwikkeling van het cargozeilschip ‘Orcelle Wind’ en de recente ingebruikname van de eerste fase van onze nieuwe Orcelle Terminal. Daar creëerden we op een duurzame manier 32 hectare nieuwe ruimte, die over enkele jaren aangevuld wordt tot 49 hectare met drie kaaien. Dat betekent een verdubbeling van onze Canadaterminal (50 hectare).”
Grootste project aan land
“Wij zijn voornamelijk gespecialiseerd in de export van zware machines: jaarlijks verschepen we 50.000 high & heavy units. Voorheen behandelden we slechts 25% import maar door de toenemende aanvoer van auto’s en machines uit China, evolueren we naar een 50-50 verhouding. Daarom is de Orcelle Terminal in eerste instantie gericht op import. Met de extra capaciteit van het huidige afgewerkte gedeelte streven we in 2024 naar een groei van 50% in autobehandeling. Het is ook economisch en ecologisch interessant als je de schepen in beide richtingen optimaal kunt vullen.”
Het is een uitdaging om voldoende vrachtwagentransport naar de eindklanten te vinden
“De Orcelle Terminal is het grootste project van Wallenius Wilhelmsen aan land. Dankzij de inzet van onze mensen in Zeebrugge kregen we die investering toegewezen. De nieuwe terminal had onmiddellijk een positief effect op de business, wij kennen op onze terreinen geen congestie. Maar het is wel een uitdaging om voldoende vrachtwagentransport naar de eindklanten te vinden”, besluit Bulcke.