Deridder (ELA): “Internationalisering wegtransport krijgt prioriteit”

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
20230224 Karel Deridder ELA Europese Arbeidsautoriteit
Karel Deridder (ELA) © Yannick De Spiegeleir

Als Belgisch verbindingsofficier bij de Europese Arbeidsautoriteit (ELA) helpt Karel Deridder mee aan het bevorderen van een eerlijke Europese arbeidsmobiliteit. “De internationalisering binnen het wegtransport krijgt onze prioritaire aandacht.”

Informatiefolders in dertig verschillende talen verspreiden over de recentste Europese regelgeving rond rij- en rusttijden of detachering van vrachtwagenchauffeurs. ‘Best practices’ voor controles van het wegvervoer breder bekend maken bij politie- en inspectiediensten uit alle Europese lidstaten of ‘road shows’ op poten zetten om zowel chauffeurs als transportondernemers te informeren over hun rechten en plichten. Het zijn maar enkele concrete voorbeelden van de initiatieven die de Europese Arbeidsautoriteit (ELA) onderneemt om te werken aan een eerlijke Europese arbeidsmobiliteit specifiek in de sector van het internationaal wegvervoer.

De European Labour Authority of kortweg ELA werd drie jaar geleden in het leven geroepen om een eerlijke arbeidsmobiliteit in Europa te bevorderen. “Het aantal grensoverschrijdende tewerkstellingen binnen Europa is de afgelopen jaren gevoelig gestegen. Daarnaast was er de vaststelling dat de Europese regelgeving inzake arbeidsmobiliteit niet altijd voor alle partijen duidelijk was, laat staan dat ze correct nageleefd werd”, schetst Karel Deridder die sinds 2021 de National Liaison Officer of nationaal verbindingsofficier is voor België bij de Europese Arbeidsautoriteit.

Ambassadeur

Als verbindingsofficier voor België vertolkt Karel Deridder een rol als ELA-ambassadeur. “Mijn taak is om een brug te vormen tussen de verschillende diensten binnen ELA en de diverse administraties en autoriteiten in ons land die bevoegd zijn voor arbeids- en sociale zekerheidsaangelegenheden”, schetst Deridder. Als voormalig directeur-generaal van de inspectiediensten van de RSZ in ons land vormde hij de geknipte persoon voor de functie. “Bij controles nodigen we politie- en inspectiediensten uit andere lidstaten uit om deel te nemen als observator. Zo hadden we bij een recente controle van het wegtransport langs de E40 in Wetteren mensen van de Deense politie en een delegatie van de arbeidsinspectie uit Nederland te gast.”

Het internationale wegtransport is een van de sectoren die prioritaire aandacht krijgt van de Europese Arbeidsautoriteit. “De sector van het internationaal wegtransport is bij uitstek een domein waar er grensoverschrijdend gehandeld moet worden”, verduidelijkt Deridder.

Gerichte controles

Een jaar geleden, in februari 2022, trad een nieuw luik van het Europese Mobility Package in voege om sociale dumping in het internationale wegtransport aan te pakken. Zo kwamen er nieuwe regels voor de detachering van vrachtwagenchauffeurs en een terugkeerplicht voor vrachtwagens. Vanuit de transportsector weerklonk de laatste maanden al kritiek dat er te weinig controles zijn op de naleving van de nieuwe regels uit het Mobility Package. “Tijdens een recente controle langs de E40 in Wetteren werd voor het eerst een antenne gehanteerd door politiediensten die vanop afstand gegevens kan uitlezen van slimme tachografen. Uiterlijk in augustus 2024 moeten alle lidstaten hun controleautoriteiten met deze apparatuur uitgerust hebben voor vroegtijdige opsporing op afstand. Het gebruik van dit nieuwe instrument zal bijdragen tot een meer gerichte handhaving.”