In het Flowsmagazine van december blikken een aantal belangrijke spelers terug op 2022 en ze kijken vooruit naar 2023. Philippe Mathieu van ECS in Zeebrugge heeft het onder meer over de aandeelhouderswissel en de uitbreiding van de magazijnen.
Voor transport- en logistieke groep ECS uit Zeebrugge was 2022 een jaar van veranderingen en investeringen. Er was een wissel van de familiale aandeelhouders, met Philippe Mathieu kwam er een nieuwe CEO en de uitbreiding van de magazijnen is bijna klaar. En dat alles in een klimaat van stijgende energieprijzen en arbeidskrapte. “Dit bedrijf is al twintig jaar veerkrachtig en ziet in elke uitdaging een opportuniteit.”
Philippe Mathieu was vanuit zijn rol in de investeringswereld al vier jaar voorzitter van ECS toen hij in april 2022 bij de familiale aandeelhouderswissel doorschoof naar de functie van CEO. “Die stap dichter bij de operaties ging met veel goesting gepaard. Ik was al een actieve voorzitter van zowel de corporate vennootschap als de werkmaatschappijen. De strategie, organisatie, missie en visie zijn niet gewijzigd. Daar gaven de voorgaande jaren veel mensen vorm aan. Dit bedrijf heeft een mooie dimensie met meer dan zeshonderd medewerkers en internationale activiteiten. De meerjarenplanning gaat verder in een breed gedragen continuïteit, waarbij we stilaan het half miljard euro omzet naderen”, zegt Mathieu.
Magazijn 40 meter hoog
Een tastbaar voorbeeld van de langetermijnplanning zijn de 2,5 hectare bijkomende magazijnen voor spoorvracht aan de achterzijde van de site langs de Baron de Maerelaan. De vergunning werd in 2017 toegekend aan het toenmalige 2XL, maar de werken startten pas in 2021 na de volledige integratie van de nieuwe groep ECS. Deze uitbreiding bestaat uit een verlenging van het laagbouwmagazijn en een nieuw, tweede volautomatisch spoorverbonden magazijn van 40 meter hoog. Dat zal de capaciteit voor het behandelen van spoorvracht optrekken van 250 naar 1.200 meter per dag. Het gaat om opslag en distributie van Europese goederen naar de Britse markt.
“We zitten op schema om in de eindejaarperiode de testfase aan te vatten. De volledige ingebruikname is gepland rond april 2023. Dit is geen eindpunt: we werken aan een vastgoedplan voor 2030. Daarnaast investeerden we voor verdere groei in mensen, organisatie en uitrusting, zoals containers en trailers.”
Lees verder onder de foto.
Verenigd Koninkrijk en Ierland
Toch is er zeker strategische verbreding. “We kijken nu ook buiten onze gebruikelijke corridor van continentaal Europa naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Die vormde tot twee jaar geleden meer dan 90% van onze business en begint intussen al vanuit Turkije. Daarnaast willen we nu in de rest van Europa intermodale oplossingen ontwikkelen. We geloven daarvoor sterk in onze hubs, waarvan Zeebrugge en Rotterdam de belangrijkste zijn en ook Dourges en Venlo hun rol spelen. Dit past naadloos in onze duurzaamheidsstrategie, waarin we streven naar een duurzame en efficiënte transitie van het goederenvervoer, van wegvervoer naar spoortransport. Die modal shift gaat evenwel niet zomaar in één nacht”, vertelt Mathieu verder.
Brexit niet voorbij
Het jaar 2022 was de vuurproef van de brexit, die in 2023 nog de invoering van het fytosanitair certificaat in petto heeft. “In elk potje voeding zit minstens één ingrediënt waarvoor je zo’n certificaat nodig hebt. Voor de buitenwereld lijkt de brexit verteerd, maar wij moeten er nog dagelijks aan werken. Onze voorbereiding startte onmiddellijk na het referendum in 2016. Daardoor slaagden we erin om vanaf het begin van de nieuwe administratie op 1 januari 2022 ‘full compliant’ te zijn. Iedereen moest ermee leren omgaan en er zijn telkens weer aanpassingen. De software van het Britse ministerie van douane en accijnzen (HMRC) veranderde bijvoorbeeld op 1 oktober. De impact van al die stappen is enorm.”
Mensen centraal
Een heet hangijzer zijn de energieprijzen. Mathieu: “Alle meerkosten in het elektrische spoorvervoer, de brandstof van de schepen – maal vijf! – en vrachtwagens, elektriciteit in de magazijnen enzovoort, leiden tot stijgende uitgaven en druk op de resultaten. We moeten sneller en flexibeler reageren dan voorheen. In plaats van met de klanten jaarlijks over prijzen te communiceren, gebeurt dat nu permanent. Daardoor nemen ook de complexiteit en de werkdruk toe, nota bene in een krappe arbeidsmarkt.”
“Maar dit bedrijf is al twintig jaar zeer wendbaar. Ons interne credo luidt: aan elk risico en aan elke uitdaging hangt een opportuniteit. We vinden telkens nieuwe oplossingen om onze mensen en de organisatie te versterken. Ik wil graag benadrukken dat wij in recente rapporten zeer goed scoren inzake duurzaamheid en personeelsbeleid. Zo behaalden we onlangs het EcoVadis Platinum Label, een wereldwijd erkende duurzaamheidsbeoordeling en een erkenning als Great Place To Work. Mensen staan centraal”, besluit Mathieu.
—
Philippe Mathieu (55) werd in april 2022 de CEO van ECS nadat het CEO-echtpaar Kelly De Dijcker en Pieter Balcaen alle aandelen verkochten aan zus Christine De Dijcker en haar man Marc Lanckriet. Mathieu was al sinds midden 2017 voorzitter om de integratie na de acquisitie van sectorgenoot 2XL in goede banen te helpen leiden. De familie De Dijcker zocht daarvoor een profiel met ervaring in logistiek, familiebedrijven, fusies en overnames.
Mathieu was vroeger actief bij de investeringsmaatschappij Cobepa (BNP Paribas) en leidde de investeringsgroep De Eik (familie Van Waeyenberge), beide gericht op familiale ondernemingen. Namens De Eik was hij voorzitter van het logistiek bedrijf Eurobrokers, dat eind 2015 aan Nedcargo verkocht werd. Mathieu komt uit Hasselt en woont in Wemmel.
Roel Jacobus