Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Vandaag deelt directeur van Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) Peter Van de Putte zijn visie met ons.
1. Wat was voor u dé gebeurtenis van 2022 (en waarom)?
Op 20 april 2022 tekenden 13 heel diverse partijen het ‘Verbond voor de toekomst en leefbaarheid van het ommeland van de haven van Antwerpen, de polders op Linkerscheldeoever’. Het Verbond zorgde voor een evenwicht tussen de belangen van de haven, wonen, natuur en landbouw.
Door het sluiten van dit Verbond kunnen we verder met de ruimtelijke processen om de Waaslandhaven en bij uitbreiding de haven van Antwerpen verder te ontwikkelen. Door dit Verbond bleef het voorkeursbesluit van het complex project Extra Containerbehandelingscapaciteit voor de haven van Antwerpen overeind, maar werden ook andere inbreidingsprojecten in de haven aanvaard: de braakliggende restgronden in de Waaslandhaven, de verdere ontwikkeling van het Verrebroekdok en het Logistiek Park Waasland.
2. Welk bedrijf heeft het afgelopen jaar het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?
Het is steeds moeilijk om een bedrijf te benoemen, maar één bedrijf heeft me doorheen het jaar blij verrast. Borealis bouwt in Kallo een nieuwe fabriek en kwam tijdens de werken in het nieuws met de economische uitbuiting van buitenlandse werknemers via schimmige onderaannemers. Dat dossier werd na enige aarzeling en verbazing sterk opgepikt binnen Borealis. Het besloot niet alleen de toenmalige situatie met de aannemer streng aan te pakken, maar Borealis ging ook met de sectororganisaties mee denken om deze toestanden in de toekomst te vermijden. Het opnemen van deze pioniersrol is cruciaal en verdient ook in 2023 onze steun.
3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?
Ik blijf graag hameren op de uitwassen van e-commerce. Wat vandaag wordt besteld, moet vandaag of morgen thuis geleverd worden. Eén grote bestelling wordt soms zelfs in meerdere keren geleverd. De bestelwagen rijdt nog maar van de oprit of een andere van hetzelfde of van een ander bedrijf komt de wijk binnen gereden … en ten slotte komt de bestelwagen vaak vanuit een distributiecentrum dat niet eens in België gelegen is. En de geleverde goederen worden veel te vaak (gratis) retour gezonden. In een land met zoveel mobiliteitsellende stoot me dat als economist en ecologist mateloos tegen de borst.
4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?
Ik zou ‘de vrouw’ willen voordragen als figuur van het jaar. In mijn team en in de havenwereld valt me de fors toegenomen sterkte van vrouwen op. Recent nog op handelsmissie in Egypte waren zowel de Belgische vrouwen in onze delegatie als onze Egyptische gesprekspartners ‘outstanding’. Het mannenbastion ís niet meer in de haven en gelukkig maar.
5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?
Ik ben van nature een slechte luisteraar en onderbreek vaak te snel mijn gesprekpartners. Bij deze, aan al mijn gesprekspartners van 2023: vraag me gerust om even te zwijgen en naar u te luisteren.
Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.
U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Fast Lines.