Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Vandaag geeft Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen, ons zijn visie mee.
1. Wat was voor u dé gebeurtenis van het jaar (en waarom)?
De oorlog in Oekraïne: piekende energieprijzen, enorme volatiliteit, mogelijke schaarste aan AdBlue met als gevolg een nooit geziene inflatie én een indexering in 2023.
2. Welk bedrijf heeft in 2022 het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?
Elk bedrijf in de supplychain. Ondanks het falen van de politiek houden de meeste bedrijven zichzelf recht.
3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?
Voor mij is dat de toename van de lokale NIMBY-houding ten aanzien van trucks: ze mogen niet meer rijden, het liefst ook niet meer geparkeerd staan in mijn gemeente, zo stelt de lokale politicus. De vervoersregio’s en hun groeiende impact hebben alleen een negatief effect op de efficiënte organisatie van goederenvervoer.
4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?
De onbekende vrachtwagenchauffeur: na het covidapplaus werd hij weer zoals vanouds onrespectvol behandeld, proper sanitair ontzegd, en toch blijft hij het maar doen: onze economie en detailhandel laten draaien.
5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?
Na bijna 25 jaar belangenverdediging hoop ik me vanaf 2023 minder druk te maken wanneer de politiek onze herhaalde boodschappen opnieuw minder belangrijk vindt dan populistische dooddoeners die niets veranderen.
Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.
U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Port of Antwerp-Bruges.