Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Rookie of the Year Liselot Paeleman (PSA) deelt met ons haar frisse kijk op het afgelopen en het nieuwe jaar.
1. Wat was voor u dé gebeurtenis van het jaar (en waarom)?
2022 was voor mij op professioneel vlak een topjaar. Naast de uitdagende en leerrijke projecten bij PSA Antwerpen werd ik het hele jaar door ondersteund door een carrièrecoach. Dat was een geweldig traject dat heel wat nieuwe inzichten opgeleverd heeft waarmee ik nu aan de slag ben gegaan. Verkozen worden tot Flows Rookie of the Year was ongetwijfeld mijn meest memorabel moment van 2022. Het was al een ongelooflijke eer om afgevaardigd te worden vanuit PSA Antwerpen, gezien elk bedrijf maar één werknemer kan nomineren. Nadat ik de presentaties van de andere genomineerden had gehoord, had ik helemaal niet verwacht deze award te winnen. Het was hartverwarmend om zoveel positieve reacties te krijgen en om in de kijker gezet te worden binnen de logistieke sector.
2. Welk bedrijf heeft in 2022 het meeste indruk op u gemaakt (en waarom)?
Elk bedrijf dat een pioneersrol vervult in duurzaam ondernemen, mag voor mij in de kijker gezet worden. Het outdoormerk Patagonia is hiervan een mooi voorbeeld. Dit jaar liet de CEO van Patagonia weten dat hij zijn bedrijf had weggeschonken aan onze planeet. Hierdoor zullen jaarlijks 100 miljoen dollar aan winsten aangewend worden om klimaatopwarming te bestrijden. Ook in eigen land zijn er geweldige voorbeelden van duurzaam ondernemerschap. Kijk maar naar de jonge ondernemer Casimir Morobé uit Gent die met zijn bedrijf Toqua CO2 neutrale scheepvaart dichterbij brengt. Door IoT-data van de schepen en satellietdata van de weersomstandigheden samen te brengen in één machine learning model, kunnen rederijen meer datagedreven werken en gemiddeld 6% besparen aan brandstof.
3. Wat is voor u de meest vervelende trend van het voorbije jaar/de voorbije jaren (en waarom)?
Het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs is een zorgwekkende trend. Afgelopen jaar is het duidelijk geworden dat het dalend aantal chauffeurs een wereldwijd en structureel probleem is. Volgens de internationale transportfederatie IRU zal het totale tekort aan chauffeurs tegen 2026 zelfs verdrievoudigen door de groeiende kloof tussen chauffeurs die met pensioen gaan en de lage instroom van nieuwe chauffeurs. Het tekort aan chauffeurs in het wegtransport vormt een directe bedreiging voor de supplychain. Naast congestie op de terminal en langere lead times zullen ook consumenten de impact ervaren door hogere prijzen. Het zal geen evident jaar worden voor transportbedrijven gezien zij naast hun openstaande vacatures ook nog eens te kampen hebben met torenhoge brandstofprijzen, loonindexatie-aanpassing en nieuwe loonschalen. Ik hoop dan ook dat dit een stimulans kan zijn om in 2023 meer CO2-vriendelijke transportoplossingen te promoten zoals barge en rail.
4. Wie is voor u de man of vrouw van het jaar 2022 (en waarom)?
Graag zet ik Conny Vandendriessche in de kijker als vrouw van het jaar 2022. Ik merkte haar voor het eerst op als jurylid in het tv-programma ‘De Leeuwenkuil’ waar jonge ondernemers op zoek gaan naar financiering. Haar enorme drive en ondernemerschap hebben ervoor gezorgd dat ik haar altijd ben blijven volgen in de media. Conny slaagde erin om één uitzendkantoor van Accent Jobs in Roeselare te laten groeien tot een internationale groep House of HR, zijnde de grootste Belgische hr-speler en nummer 9 van Europa. Gezien zij dit jaar ook nog eens een miljardendeal sloot door de verkoop van de aandelen aan een private equity fonds, vind ik dat zij deze titel zeker verdient. Ook heb ik veel bewondering voor de manier waarop zij diversiteit in senior management en raden van bestuur steeds weer onder de aandacht brengt. Zo heeft ze een investeringsfonds opgericht, We are Jane, dat uitsluitend participeert in bedrijven met vrouwelijk leiderschap.
5. Op welk goed voornemen mogen we u afrekenen eind 2023?
Mijn voornemen voor 2023 is om voldoende tijd te maken om te lezen en te leren. Ik vind het ongelooflijk fascinerend hoe snel technologische ontwikkelingen zich voordoen. De coronacrisis heeft de digitalisatie en automatisatie in de logistiek in een stroomversnelling gebracht. Ik vind het dan ook een must om hiervan op de hoogte te blijven. Zo ontdekte ik deze week nog chatGPT, een chatbot van OpenAI, opgericht door Sam Altman en Elon Musk. Die chatbot kan razendsnel informatie van het web halen en programmeervraagstukken oplossen. Daarnaast volg ik ook een APICS-opleiding om mijn supplychainkennis verder uit te breiden en wil ik tegen eind 2023 zeker mijn certificaat behaald hebben.
Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.
U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner ASV.