In navolging van andere Europese landen zal ook Duitsland het gebruik van de digitale vrachtbrief goedkeuren. “Omdat Duitsland belangrijk is in de logistiek, is dat een extra duw in de rug voor de e-CMR”, zegt Barry Van Leuven van Pionira.
Dat de e-CMR tot nog niet geratificeerd was door onze oosterburen, vormde een belangrijk struikelblok voor wegvervoerders om de omschakelijking te maken van een papieren naar een elektronisch exemplaar. “In Polen was de e-CMR bijvoorbeeld al geratificeerd, maar in Duitsland, was dat nog niet het geval. Op deze beslissing zaten heel wat bedrijven te wachten. Dit is een belangrijke doorbraak”, zegt Van Leuven, het bedrijf dat als eerste in ons land gestart is met de e-CMR. “Intussen staan er al 25 landen op de kaart die de e-CMR hebben bekrachtigd. De Duitse beslissing zal het pad verder effenen.”
Voortrekkersrol
Intussen speelt ons land samen met Nederland en Luxemburg wel een voortrekkersrol in een Benelux-project. “Andere landen kijken onze richting uit omdat we de behandeling van de e-CMR grensoverschrijdend bekijken. Zo is er ook overleg over de interoperabiliteit tussen de verschillende aanbieders van e-CMR. Zo willen we ook die remmende factor wegnemen”, schetst Van Leuven.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.