Samenwerkingen tussen havens zijn in Hintjens’ optiek vooral een zaak van het hinterland. Met UA-transporteconomen Thierry Vanelslander en Eddy Van de Voorde als promotoren, werkte Hintjens – Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen – in de afgelopen acht jaar een model uit waarmee voor 104 Europese ‘core ports’ in 271 ‘nuts 2′-regio’s (in België vergelijkbaar met het provinciale bestuursniveau) kan worden berekend of een samenwerking lonend is. “Elke vrachtwagen die van de ene haven naar de andere rijdt, zou je als een samenwerking kunnen beschouwen”, zegt Hintjens. “Het hinterland is het ‘slagveld’ waar die strijd zich afspeelt. Havens zijn al lang geen eindbestemming meer voor goederen, en de ruimte voor nog meer efficiëntiewinst in de havengebieden zelf is beperkt. De uitdagingen liggen in het achterland, waar havens er bijvoorbeeld voor kunnen opteren goederenstromen te bundelen. Alleen: je moet wel kunnen voorrekenen dat er zo bespaard kan worden, en dat er ook externe winst is, bijvoorbeeld voor het milieu.”
Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.
Ben u al abonnee?