Pak uitdagingen voor Europees wegvervoer, extra probleem voor Belgen

Nieuws, Mensen
Sven Josten

Transport Intelligence (TI) is een consultancybedrijf en een denktank. Het houdt zich bezig met de wereld van de logistiek. Het rapport analyseert de huidige marktsituatie en wijst op de verantwoordelijkheid van de overheden. Het rapport gaat onder meer over het chauffeurstekort en het te grote aantal lege kilometers. Tussen die twee zaken is er een oorzakelijk verband, stelt het rapport. Isabelle De Maegt van Febetra bevestigt: ”Lege kilometers zijn voor de transportondernemers niet interessant en ze doen er dan ook alles aan om die te vermijden. Het chauffeurstekort is een groot probleem en ook het feit dat de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs hoog is omdat er te weinig instroom is van jongere. De kostprijs om een rijbewijs C te halen is erg hoog maar er wordt vanuit de sector een substantieel budget voorzien om die drempel te verlagen.” En ze voegt eraan toe: ”De files maken het beroep uiteraard ook niet aantrekkelijker.” Dat zegt ook Goele Vandenberghe van sectorfederatie TLV: ”Het chauffeurstekort is absoluut de grootste zorg voor onze sector, en de files liggen voor een flink stuk aan de basis van ons imagoprobleem en dragen sterk bij tot het chauffeurstekort.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login