E-commercelogistieker ECDC stapt in wegvervoer

Nieuws, Mensen
Philippe Van Dooren

ECDC is een snelgroeiend fulfilmentbedrijf dat zich van meet af aan specialiseerde in crossborder e-commerce, hoofdzakelijk uit China. De producten worden niet alleen via Liege Airport ingevoerd, maar ook via de containertrein Zhengzhou-Luik en de zeehavens. Het bedrijf verzorgt de invoer, de afhandeling van de douaneprocedures, de over- en opslag, het fulfilment en de distributie in België en in Europa voor een aantal Chinese webshops, onder andere in de fashionsector. Het behandelt ook de retourzendingen.

De distributie werd tot voor kort helemaal uitbesteed. Nu gaat ECDC gedeeltelijk over tot het insourcen van het wegtransport. “Wij ondervonden tijdens de piekseizoenen regelmatig een tekort aan transportcapaciteit. Ook moeten we vaststellen dat de dienstverlening van sommige transporteurs niet beantwoordt aan de eisen die e-commerce stelt, met name op het gebied van stiptheid. Een voorbeeld: zaterdag vertrok een vrachtwagen naar Italië waar maandag gelost moest worden. Vandaag is die nog niet toegekomen en de vervoerder heeft ons nog niets laten weten”, vertelt Patrick Hollenfeltz, algemeen directeur van ECDC.

Bescheiden start

ECDC start bescheiden in het wegvervoer, met twee trekker-opleggercombinaties, een bakwagen en een bestelwagen. “In eerste instantie willen we de transporten op korte afstanden zelf uitvoeren. Hiervoor verwachten wij een vrij duidelijke return on investment. Al naargelang onze ervaring zullen we deze activiteit eventueel verder uitbreiden. Wij willen zeker niet over een nacht ijs gaan”, voegt hij toe.

Nieuw magazijn

Volgens Hollenfeltz kent het bedrijf een snelle groei. “Vorig jaar zijn we verhuisd van Visé naar een magazijn van 2.000 m² op Liege Airport, maar dat is nu al veel te klein geworden. Daarom hebben we een optie genomen op een nieuw gebouw van 6.000 m² op de logistieke zone naast de luchthaven, dicht bij de spoorterminal waar de treinen uit China toekomen.”

Pionier

ECDC startte bijna tien jaar geleden met de logistiek en distributie in Europa voor Chinese webshops, lang voor er sprake was van de komst van Alibaba naar Luik. In het begin ondervond deze pionier problemen met de inklaring van e-commercegoederen. Samen met de douane werden procedures afgesproken die de douaneafhandeling zouden versnellen. Het zijn deze procedures die de basis vormen van BE-GATE, dat onlangs zijn ‘go-live’ kende.

Philippe Van Dooren

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.