De bargeverbinding tussen de terminal van DFDS in de haven van Gent en de havens van Antwerpen en Rotterdam, werd eind 2016 opgestart. “De volumes zijn sindsdien sterk gegroeid. Voor Antwerpen en Rotterdam samen verwachten we dit jaar een volume tussen de 30.000 en 40.000 teu. Volgend jaar verwachten we daar vlot over te gaan”, zegt Sam De Wilde, managing director van DFDS Seaways in Gent.
Totaalconcept
“Wij zijn terminaloperator en charteren een barge in eigen beheer. Wij kunnen een totaal end-to-endconcept bieden. Onze terminal is 24/7 geopend en de klanten kunnen hun containers volgen via een app. De meeste truckingmaatschappijen die klant zijn bij ons vervoeren al 80 tot 85% van hun volumes per barge naar Antwerpen. De efficiëntie verhoogt doordat ze lokaal kunnen afzetten en opladen en geen hinder ondervinden van files op de weg of congestie op de terminals. Zo kunnen ze drie- tot viermaal per dag uitleveren in plaats van eenmaal. Dat is voor alle partijen en zeker voor onze industriële partners een goede zaak”, zegt De Wilde.
Grote volumes
Van congestie op te terminals heeft de containershuttle van DFDS weinig hinder. “Wij beschikken over grote volumes zodat we met volle barges de terminal kunnen aanlopen. We hebben bovendien een constante aan- en afvoer”, besluit De Wilde.
Koen Heinen
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.