Op zaterdag 22 januari wordt in Zeebrugge het middenstuk van de grootste beweegbare brug van Europa op zijn plaats gebracht. Het 130 meter lange en 1.800 ton zware draaistuk van de Verbindingsbrug wordt vanuit Gent op een zeeponton aangevaren.
Sinds het najaar van 2020 wordt gebouwd aan een nieuwe brug over het Verbindingsdok in Zeebrugge. De tijdelijke aannemerscombinatie Artes Depret, Artes Roegiers, Victor Buyck Steel Construction en Agidens realiseert er, in samenwerking met studiebureaus SBE, Stendess en Demako, de grootste beweegbare brug van Europa. Een constructie van 400 meter lang dwars over het Verbindingsdok zal de zuidwestelijke achterhaven ontsluiten voor verkeer met de voorhaven.
Het koninginnenstuk is een centrale draaibrug van 130 meter lang, 17 meter breed en 1.800 ton zwaar. Die kan opengedraaid worden voor schepen tot een breedte van 55 meter. Dat is afgestemd op de Pierre Vandammesluis en de geplande nieuwe Visartsluis.
Zeeponton Sarens
In het Verbindingsdok in Zeebrugge is hard gewerkt aan de vaste delen in beton op stalen buispijlers. Nu is in de ateliers van Victor Buyck Steel Construction langs de Ringvaart in Wondelgem (Gent) ook de centrale draaibrug klaar. Die wordt nu zorgvuldig voorbereid om naar Zeebrugge verplaatst te worden.
De brug wordt door de transporteur Sarens eerst op het rivierponton (twin barge) ‘Karel-Victor’ van 61,5 meter lang en 22,8 meter breed geschoven. Via de Ringvaart gaat het naar het Kluizendok, waar de lading wordt overgezet op het grotere zeeponton ‘Louis’ van 100 meter lang en 33 meter breed. Via de Westerschelde wordt het ponton, als de weersomstandigheden het toelaten, naar Zeebrugge gevaren.
Neerlaten op centrale as
Na de aankomst en enkele dagen voorbereiding in Zeebrugge, begint op zaterdag 22 januari de plaatsing van de draaibrug. De eerste stap is het deels overrijden van de lading op een tweede ponton, zodat het middenste stuk vrij boven het water komt te hangen. Op die manier kan de brug neergelaten worden op de centrale as (middeneiland) die in het water gebouwd is.
Als de aansluitingen aangebracht zijn en de wegen afgewerkt, kan de brug in de eerstkomende maanden in gebruik genomen worden. Het betreft een veelzijdig ontwerp: sterk genoeg voor zware mobiele kranen en breed genoeg voor haven- en personenverkeer, met inbegrip van een afgescheiden fietspad. Onder de werktitel ‘Verbindingsbrug’ gaat het om een investering van 32 miljoen euro door het havenbestuur MBZ.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.