Euroports bouwt mee aan 'waterstof- en CO2-hub' Port-La Nouvelle

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Afgevaardigden van Euroports, DEME Concessions, Teréga en Région Occitanie ondertekenen een MoU.
Afgevaardigden van Euroports, DEME Concessions, Teréga en Région Occitanie ondertekenen een MoU. © Euroports

Goederenbehandelaar Euroports ondertekende samen met DEME Concessions, Teréga en de regio Occitanie een MoU voor de ontwikkeling van nieuwe haven- en logistieke infrastructuur in Port-La Nouvelle. Het consortium wil de Franse haven uitbouwen tot een belangrijke mediterrane hub voor alternatieve energie.

De ondertekening van de memorandum of understanding gebeurde al op 20 september 2024, maar Euroports maakte het nieuws pas later bekend. Met de samenwerking willen de betrokken partijen in de haven van Port-La Nouvelle een essentiële hub oprichten voor koolstofarm waterstof- en CO2-beheer in het Middellandse Zeegebied. Het ambitieuze project maakt deel uit van de energietransitie, zowel op regionaal als Europees niveau.

Specifiek beoogt het partnerschap haven- en logistieke infrastructuur te ontwikkelen voor de toekomstige flows van schone moleculen zoals waterstof, CO2 en andere alternatieve brandstoffen of koolstofarme bijproducten. De partners zullen samenwerken aan een haalbaarheidsonderzoek en het ontwerp van de infrastructuren, in nauwe samenwerking met lokale stakeholders.

2 miljoen ton per jaar

“Samen met Europese projecten zoals de HySoW (Hydrogen South West corridor)-waterstofcorridors, zullen die initiatieven de haven van Port-La Nouvelle verbinden met belangrijke waterstof- en CO2-transportinfrastructuren en zo haar rol in de energietransitie versterken”, schrijft Euroports in een persbericht. “De ontwikkeling van de infrastructuur zal Port-La Nouvelle omvormen tot een platform voor de import en export van waterstof, CO2 en koolstofarme bijproducten. Uiteindelijk kan de invoercapaciteit van waterstof oplopen tot 2 miljoen ton per jaar.”

Er wordt al aan een waterstoffabriek, genaamd Hyd’Occ, gebouwd. De oplevering is gepland eind 2024. De fabriek zal op grote schaal hernieuwbare waterstof produceren om te voldoen aan de lokale behoeften voor zware mobiliteit, industrie en elektriciteitsopwekking. De activiteiten beginnen in 2025 met 3.000 ton per jaar. Tegen 2030 zal de eenheid 6.000 ton waterstof produceren.

SEMOP Port-La Nouvelle is de concessiehouder van de haven, waarvoor La Région Occitanie de concessieverlener is. Terwijl de regio een publieke partner is binnen SEMOP, zijn Euroports en de DEME Group industriële partners. Teréga, een speler op het gebied van gastransport en -opslag in het zuidwesten van Frankrijk, investeert samen met die spelers via dit partnerschap.

Nieuwe bulkterminal

De haven van Port-La Nouvelle breidt zich snel uit. SEMOP heeft al grote werkzaamheden uitgevoerd, waaronder het uitbaggeren van de haven op 15,9 meter diep om zeeschepen met een draagvermogen tot 80.000 ton te kunnen ontvangen, en de aanleg van meer dan 150 hectare landoppervlak, waaronder een bouwterrein voor drijvende offshore windmolenparken.

Naast die verwezenlijkingen is de bouw van speciale aanlegsteigers voor grote tankers aan de gang. Die werkzaamheden kaderen in de bouw van een nieuwe terminal van Euroports voor de behandeling van vloeibare bulkgoederen in de regio. Euroports verwacht dat de nieuwe bulkterminal volledig operationeel zal zijn tegen januari 2026.

De haven zal toenemen van 60 tot 210 hectare. De investeringen in de nieuwe infrastructuur bedragen meer dan 600 miljoen euro.

Lees verder onder de foto.

Port-La Nouvelle
Port-La Nouvelle (c) SEMOP

“Door gebruik te maken van onze expertise in havenlogistiek zijn we trots om bij te dragen aan de potentiële ontwikkeling van Port-La Nouvelle als een strategische hub voor groen waterstof- en CO2-beheer. Samen met onze partners willen we een duurzame infrastructuur uitbouwen die de overgang van Europa naar een koolstofneutrale toekomst ondersteunt en tegelijk de rol van het Middellandse Zeegebied in de wereldwijde energielogistiek versterkt,” aldus Frédéric Platini, CEO van Euroports.