DSV zet in op verdere uitbouw van farmalogistiek in België

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Healthcare-conferentie van DSV in het Havenhuis
Healthcare-conferentie van DSV in het Havenhuis © DSV

België is een hotspot voor de farmaceutische industrie, zowel op het vlak van productie met grote spelers als UCB, Pfizer, GSK en Johnson & Johnson als voor eindgebruikers. Diverse logistieke bedrijven spelen daarop in. Een daarvan is DSV, dat zijn positie in België verder verankert.

Het Deense DSV biedt een waaier aan logistieke diensten aan en heeft diverse sites in België, waaronder een healthcarehub in Gent, een site in de Antwerpse haven en een uitvalsbasis op Brucargo. Het bedrijf heeft een duidelijke focus op de ontwikkeling van oplossingen voor de gezondheidssector, algemene vracht en het gespecialiseerde vervoer van bederfbare goederen. Op donderdag 12 september hield DSV in het Havenhuis in Antwerpen een ‘Healthcare Supply Chain Conference’.

“Voor DSV is healthcare een van onze focuspunten”, zegt Oliver Buss, director Business Development BE bij DSV Solutions. “In België hebben we in Gent onze West-Europese healthcarecluster. Het logistieke landschap is hier zeer gunstig dankzij de diverse havens en luchthavens. Daarnaast is er een bijzonder sterke productie van farma en zijn er veel eindgebruikers.”

DSV biedt een hele bandbreedte van oplossingen aan voor healthcarelogistiek, gaande van alle types van medische instrumenten tot bijzonder gespecialiseerd (koel)transport van specifieke medicijnen. “Daarnaast ligt vandaag onze focus steeds meer op biofarmaceuticals, die toch een veel meer geavanceerde koudeketen vereisen met temperaturen van -20 tot -40 °C”, aldus Buss.

Verdubbeling capaciteit

De capaciteit van de magazijnen van de cluster in Gent verdubbelt in oppervlakte, van 110.000 m2 naar 220.000 m2. “Uiteraard brengt deze investering ook heel wat nieuwe jobs met zich mee, voornamelijk in engineering en projectmanagement. Vandaag zijn er 30 mensen specifiek met dit project bezig. Eens de site klaar is, zullen er rond de 350 personen werkzaam zijn.”

“Dit magazijn is voor ons echt de toekomst van de healthcarelogistiek, dat betekent dat we investeren in de automatisering van onze magazijnen, zoals ‘pallet automation’ en ‘picking supportive automation’. Manuele activiteiten zullen blijven bestaan, dat zit in onze strategie en visie verankerd.”

Uitdagingen ziet DSV voornamelijk in de infrastructuur. “Voor ons is de logistieke infrastructuur natuurlijk uitermate belangrijk”, geeft Buss nog mee. “En een vlotte verbinding tussen onze diverse locaties. We staan positief tegenover de huidige ontwikkelingen en de investeringen in meer multimodale oplossingen. De elektrificatie is ook een grote uitdaging, met name voor het wegtransport, maar dat geldt voor alle logistieke spelers.”

Brussels Airport

Waar de luchthaven van Luik inzet op e-commerce, specialiseert Brussels Airport zich in specifieke oplossingen voor cargo, zoals farma en zogenaamde ‘perishables’ (bederfelijke waren). Zo’n 40% van de cargo gaat via passagiersvliegtuigen en 60% via cargovliegtuigen. Door de oppervlakte zijn de mogelijkheden tot uitbreiding er beperkt en kijken ze vooral naar oplossingen in de hoogte.

Samen met Brussels Airport investeert DSV ook in de luchthaven in Zaventem, waar DSV Air & Sea Belgium zijn aanwezigheid op Brucargo West verder uitbreidt met een ultramodern gebouw van 12.000 m2. Brussels Airport is vandaag al de grootste hub voor het transport van farmaceutische producten via de lucht voor Frankfurt, Amsterdam, Parijs, Londen en Straatsburg. De voorbije jaren werd door Brussels Airport samen met DSV Air & Sea geïnvesteerd in optimale infrastructuur en processen.

Het ontbreken van multimodale ontsluiting van de luchthaven is een nadeel.

Port of Antwerp-Bruges

Ook Port of Antwerp-Bruges presenteert zich als hub voor de farmalogistiek. Met een capaciteit van 10.000 reefer plugs, is de haven uitermate geschikt voor de behandeling van farmaceutische producten, klinkt het. Al 8,5% van de behandelde containers zijn reefers (ongeveer 1 miljoen teu).

Port of Antwerp-Bruges rolt ook een digitaal radar- en cameranetwerk uit, onder de noemer APICA. Om de containers te kunnen volgen met realtime-informatie is Certified Pick-up (CPu) ontstaan. Na de verplichte invoering van CPu voor de containerterminals voor de sluizen, breidt Port of Antwerp-Bruges het systeem voor het ophalen van containers op basis van identiteit uit naar heel het havengebied. Sinds 17 mei verloopt containerophaling achter de sluizen ook via CPu.