Containers in plaats van kolen: Duisburg Gateway Terminal gelanceerd

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Openingsceremonie DGT in haven van Duisburg
Openingsceremonie DGT in haven van Duisburg © Marco Stepniak

De Duisburg Gateway Terminal (DGT) is officieel geopend nu de eerste bouwfase is voltooid. DGT is de tiende containerterminal in de haven van Duisburg en zal na finale voltooiing de grootste inlandterminal van Europa zijn.

DGT werd op 16 september 2024 officieel geopend in aanwezigheid van onder meer minister-president van Noordrijn-Westfalen Hendrik Wüst, de burgemeester van Duisburg Sören Link en vertegenwoordigers van de vier DGT-aandeelhouders duisport, HTS, Hupac en PSA. De partijen drukten tijdens de openingsceremonie op de symbolische startknop in het bijzijn van ongeveer 250 genodigden (zie foto). De eerste bouwfase van de trimodale containerterminal van 235.000 m2 groot is afgerond. Een oppervlakte van 150.000 m2 is nu in gebruik genomen.

De nieuwe terminal DGT is gebouwd op het voormalige koleneiland, dat centraal in de haven van Duisburg ligt. DGT zal vooral worden gebruikt voor het afhandelen van ‘China-treinen’, de containertreinen die over de nieuwe zijderoutes tussen Duisburg en meerdere Chinese eindbestemmingen rijden.

De logistiek in heel Europa zal profiteren van de nieuwe terminal

“De Duisburg Gateway Terminal zet maatstaven op het gebied van productiviteit en marktnabijheid: met 730 meter lange overslagsporen, volledig gedigitaliseerde processen en een centrale locatie in het hart van Europa biedt de faciliteit essentiële voorwaarden voor het succes van gecombineerd vervoer”, zegt Michail Stahlhut, CEO van de Hupac Group. “Of het nu gaat om de ARA-havens, de Rijn-Alpencorridor of Oost-Europa, de logistiek in heel Europa zal profiteren van de nieuwe terminal.”

Mijlpaal

“Waar meer dan 100 jaar lang steenkool werd verwerkt, staat er nu een klimaatneutrale containerterminal. De Duisport Gateway Terminal is een uitstekend voorbeeld van succesvolle structurele verandering in het Ruhrgebied. De implementatie van het eerste idee tot de voltooiing in slechts een paar jaar, laat zien dat we in Noordrijn-Westfalen het tempo aangeven”, zegt Wüst. “Door over te schakelen op klimaatneutraal vrachtvervoer is de terminal ook een mijlpaal op weg naar een klimaatneutrale industriestaat. Met de opening van DGT laten we zien hoe industrie en klimaatneutraliteit succesvol kunnen samenwerken.”

Waterstof en walstroom

In de haven van Duisburg wordt onder de noemer ‘enerPort II’ de volledige energietransformatie van de terminal gerealiseerd. ‘EnerPort II’ moet aantonen dat zelfs een terminal van zulke grote omvang volledig klimaatneutraal kan worden geëxploiteerd met behulp van lokale opwekking van warmte en elektriciteit.

Op DGT zal een duurzaam energiesysteem worden geïnstalleerd dat hernieuwbare energie, energieopslag en verschillende waterstoftechnologieën combineert. Tot de belangrijkste onderdelen behoren een fotovoltaïsch systeem (dat zet zonlicht om in elektriciteit), brandstofcelsystemen en waterstofmotoren voor energieopwekking en batterijopslag. Een intelligent lokaal energienetwerk verbindt de verschillende energiesystemen en opslagunits met elkaar om verbruikers op de terminal van stroom te voorzien, inclusief walstroom, oplaadpunten en kraansystemen. Daarnaast wordt een toekomstige voorziening voor naburige districten overwogen.

Link: “Duisburg zal een steeds centralere rol spelen in de Duitse energietransitie. Dat is hier in de haven al te zien. Waar vroeger miljoenen tonnen kolen werden overgeslagen, levert de Duisburg Gateway Terminal nu een baanbrekende bijdrage aan de CO2-reductie. De logistiek van de toekomst wordt gecreëerd met behulp van waterstoftechnologie. Alle betrokken partners kunnen hier terecht trots op zijn.”

850.000 teu

Met de Duisburg Gateway Terminal wordt de overslagcapaciteit in de haven van Duisburg met ongeveer 850.000 teu per jaar vergroot. Op de 235.000 m2 grote site komen zes portaalkranen, twaalf bloktreinplatformen met een lengte van 730 meter elk, en zes aanlegplaatsen voor binnenschepen.

Er is een totale investering van 120 miljoen euro mee gemoeid. Een deel van dat geld ging onder meer ook naar een AI-systeem dat de komende jaren processen optimaliseert en het overslagproces sneller moet maken.

Containers in plaats van kolen: Duisburg Gateway Terminal gelanceerd – Flows

Containers in plaats van kolen: Duisburg Gateway Terminal gelanceerd

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Openingsceremonie DGT in haven van Duisburg
Openingsceremonie DGT in haven van Duisburg © Marco Stepniak

De Duisburg Gateway Terminal (DGT) is officieel geopend nu de eerste bouwfase is voltooid. DGT is de tiende containerterminal in de haven van Duisburg en zal na finale voltooiing de grootste inlandterminal van Europa zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login