A. De Ridder moet als minister ECA en Oosterweel veiligstellen

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Annick De Ridder
Annick De Ridder © Annick De Ridder

Annick De Ridder is benoemd tot de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Ze krijgt ook de bevoegdheid Sport. De Ridder zal zich vooral ontfermen over de Oosterweelwerken en de uitbreiding van de haven in Antwerpen.

Het nieuws komt niet als een verrassing. De Antwerpse havenschepen was van bij het begin betrokken bij de onderhandelingen over het Vlaams regeerakkoord 2024-2029. Vanuit Antwerpen was er de voorbije jaren ook al de vraag om een mobiliteitsminister uit de regio te hebben.

De Vlaamse Regering is de uitvoerende macht van Vlaanderen en beheert de bevoegdheden van zowel het Vlaams Gewest als de Vlaamse Gemeenschap. Vandaag – 30 september 2024 – legt de nieuwe Vlaamse Regering de eed af in het Vlaams Parlement.

Als kersverse Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, zal Annick De Ridder zich vooral ontfermen over de Oosterweelwerken en het versterken van de Vlaamse havens. “Voor watergebonden projecten ligt de focus op extra containercapaciteit voor de haven van Antwerpen (inclusief de engagementen in het Ommelandverbond), de nieuwe sluis in Zeebrugge en de Seine-Scheldeverbinding inclusief kanaal Roeselare-Leie”, staat te lezen in het regeerakkoord.

Toegankelijkheid en walstroom

Zoals voorzien in het havendecreet zorgt de Vlaamse Regering voor de nautische toegankelijkheid en ondersteunt het de Vlaamse havens in de uitbouw en het beheer van de maritieme basisinfrastructuur met specifieke aandacht voor het inzetten van walstroom. “We faciliteren zowel in de havens als langs de binnenwateren de uitbouw van een walstroomnetwerk”, benadrukt de Vlaamse Regering in het akkoord. “Daarnaast kijken we op welke manieren we de havens verder kunnen ondersteunen in hun rol als belangrijke motor voor de Vlaamse welvaart”, klinkt het verder. “We hebben daarbij ook aandacht voor de alsmaar groter wordende uitdagingen op het vlak van digitalisering en CO2-reductie.”

Door het opzetten van een cargo-P+R-netwerk rondom de havens kunnen goederenstromen intelligenter geconsolideerd worden met performante shuttles

“We versterken de positie van onze zeehavens door die via alle modi (water, weg, spoor, openbaar vervoer, pijpleidingen) beter bereikbaar te maken, waarbij we altijd vraaggestuurd werken”, klinkt het verder. “Ook op het vlak van goederenvervoer zetten we daarom verder in op combi-mobiliteit en slimme logistiek opdat de gefragmenteerde goederenstromen die vandaag de haven in- en uitgaan efficiënter en duurzamer vervoerd worden. Door het opzetten van een cargo-P+R-netwerk rondom de havens kunnen goederenstromen intelligenter geconsolideerd en gekanaliseerd worden met performante shuttles. We blazen in overleg met de federale regering het netwerk voor containervervoer over het spoor nieuw leven in (NARCON 2.0) door onze havens met de inlandterminals en cargo-P+R’s te verbinden.”

De voorbije decennia heeft Vlaanderen grote budgetten geïnvesteerd in de economische functie van de waterwegen door onder andere kaaimuren te bouwen, bruggen te verhogen en sluizen te vernieuwen of aan te passen. “In het kader van het structurele onderhoud zetten we verder in op de bruggen en de sluizen en het baggeren op de binnenwateren”, klinkt het.

Modal shift

Personenvervoer over water wordt maximaal benut waar dat een succesvolle bijdrage levert aan de modal shift. “Samen met de vervoerregio’s onderzoeken we hoe we het potentieel van het personenvervoer over water maximaal kunnen benutten.” Voor het goederenvervoer is de uitdaging zo mogelijk “nog complexer”, klinkt het, “omdat goederenvervoer over de weg voor een groot deel bijdraagt tot de filevorming op de Vlaamse wegen. We onderzoeken – in samenspraak met de transport- en logistieke sector – onder welke voorwaarden we de kilometerheffing voor vrachtwagens kunnen optimaliseren om sluipverkeer, congestievorming en een verschuiving van vrachtwagen- naar licht vrachttransport te vermijden”.

Naast het goederenvervoer over de weg is het voor de Vlaamse Regering ook “cruciaal” om het vervoer over de andere modi te versterken en onderzoekt ze met de federale overheid welke hefbomen er zijn om het goederenvervoer per spoor en per binnenschip te versterken.

De Vlaamse Regering zal het eerste jaar van de regeerperiode een geïntegreerd investeringsplan goedkeuren met een doorkijk voor minstens de hele regeerperiode en een duidelijk vooruitzicht bieden op welke belangrijke Vlaamse en regionale projecten het pad naar uitvoering, al dan niet legislatuuroverschrijdend, definitief zullen inslaan. Het geïntegreerde investeringsprogramma wordt nadien voorgelegd aan het Vlaams Parlement, om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren voor de investeringen in mobiliteitsinfrastructuur.

Curriculum

De Ridder werd in 2004 verkozen als Vlaams parlementslid. Daar legde ze zich onder meer toe op dossiers zoals de Oosterweelverbinding, de IJzeren Rijn en de Scheldeverdieping. In 2011 nam ze politiek wat gas terug en voerde ze voor Katoen Natie van Fernand Huts consultancyopdrachten uit rond windmolens. Ze stopte als gemeenteraadslid in Antwerpen en als bestuurder van het Antwerpse Havenbedrijf omdat die taken niet verenigbaar waren met haar nieuwe functie. Ze bleef wel in het Vlaams Parlement zetelen, maar speelde daar een tijdlang een minder prominente rol.

In 2013 maakte De Ridder bekend dat ze Open Vld verliet voor N-VA. Een jaar later wordt ze voor die partij opnieuw verkozen in het Vlaams Parlement, waar ze zich blijft toeleggen op de dossiers die ze ook al bij de liberalen opvolgde. Ze wordt ook aangewezen als deelstaatsenator. Na de lokale verkiezingen van 2018 wordt ze in Antwerpen schepen van haven, stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en patrimonium.

Als schepen begeleidde De Ridder de fusie van de Antwerpse haven met die van Zeebrugge. Ze werd ook voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges. Als schepen krijgt De Ridder regelmatig te maken met het Vlaamse beleid, zoals rond de stikstofregels. In 2023 ziet chemiebedrijf INEOS de vergunning van zijn ethaankraker in de Antwerpse haven vernietigd, wat De Ridder dramatisch noemde. Nadat Vlaanderen met een nieuw stikstofdecreet kwam, kreeg de kraker een nieuwe vergunning.

Bij de verkiezingen in juni 2024 haalde De Ridder 40.936 voorkeurstemmen op de lijst voor het Vlaams Parlement, waarna ze toetrad tot het onderhandelingsteam van N-VA bij de Vlaamse formatie. Met Mobiliteit en Openbare Werken krijgt ze bevoegdheden die van belang zijn voor de Antwerpse Oosterweelwerken. De Ridder zal de komende vijf jaar ook Sport voor haar rekening nemen.

A. De Ridder moet als minister ECA en Oosterweel veiligstellen – Flows

A. De Ridder moet als minister ECA en Oosterweel veiligstellen

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Annick De Ridder
Annick De Ridder © Annick De Ridder

Annick De Ridder is benoemd tot de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Ze krijgt ook de bevoegdheid Sport. De Ridder zal zich vooral ontfermen over de Oosterweelwerken en de uitbreiding van de haven in Antwerpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login