Sinds 1985 heeft de Taiwanese rederij Evergreen haar thuisbasis in een art-decogebouw op de Keyserlei in Antwerpen. Een mooi gebouw, maar niet duurzaam genoeg en daarom verhuizen de 62 medewerkers van de rederij naar een gloednieuw kantoor wat verderop.
Evergreen heeft in Antwerpen een eigen kantoor, van waaruit de Taiwanese rederij de activiteiten controleert. Lange tijd werd dat gedaan door een agentuur, tot Evergreen het zelf organiseerde. “In 1984 introduceerde Evergreen Shipping Company als eerste een Round-The-World route (Eastbound en Westbound)”, blikt Heidi Van Dael, junior vice president Customer Service bij Evergreen, terug op de geschiedenis van de rederij.
“Het duurde tot in 2002 voor die dienst zou worden vervangen door twee zogenaamde pendulum services (Noord-Europa, Noord- en Centraal-Amerika, en Oost-Azië, Noord-Europa, Azië, en Pacific Noord-West). Eveneens in 1984 werden de agentschappen Rotterdam Freight Agencies (RFA) en Antwerp Freight Agencies (AFA) opgericht als agentuur specifiek voor Evergreen, wat betekent dat zij als scheepsagent geen andere rederijen vertegenwoordigden.”
Art deco
In 2001 werden zowel Antwerp Freight Agencies als Rotterdam Freight Agencies overgenomen door Evergreen zelf en gingen ze verder als agentuur onder de naam Evergreen Shipping Agency. De wijziging was destijds een heel bewuste strategie van Evergreen: alle agenturen in West-Europa werden door de rederij overgenomen.
Vlak na de oprichting huisde Antwerp Freight Agencies een tijdje op de Frankrijklei, om in 1985 naar de De Keyserlei te verhuizen. De rederij nam in dat jaar haar intrek op twee verdiepingen in een mooi art-decogebouw op de Keyserlei. Eerst zijn dat de verdiepingen 5 en 6, later de hogere verdiepingen 10 en 11 met een prachtig uitzicht op het centraal station. In september 2024 trekken de werknemers van de Taiwanese rederij er voor het laatst de deur achter zich dicht.
Duurzaamheid
“Evergreen zet als rederij heel erg in op duurzaamheid en dat is meteen ook de voornaamste reden waarom we verhuizen”, legt Van Dael uit. “De locatie hier op de Keyserlei is fenomenaal, maar het gebouw is niet meer van deze tijd. Met de ETS 2-regelgeving (ETS staat voor emissiehandelssysteem voor de CO2-emissies, red.) die er volgend jaar aankomt, was het niet meer te verantwoorden om hier nog te blijven.”
In lijn met haar groene ambities verhuist de rederij haar lokale afdeling binnenkort naar de Kievit Tower in de Van Immerseelstraat, waarvan de achterkant uitgeeft op de Plantin Moretuslei. Het gebouw is eigendom van Baloise en in beheer van ENGIE. Vanaf september 2024 nemen de 62 medewerkers van Evergreen in Antwerpen hun intrek in de nieuwe kantoren.
Steeds meer Antwerpen
Evergreen is als rederij uitsluitend actief op de containermarkt. De main trades zijn Azië – Europa en Azië – trans-Pacific (Amerika), maar daarnaast biedt de rederij ook trades van Europa naar Amerika (Oostkust) aan en enkele Middellandse Zee-diensten.
Ook als transhipmenthaven wint Antwerpen aan belang voor Evergreen
“Voor Evergreen zijn Rotterdam en Hamburg de belangrijkste havens in Europa. Toch is de haven van Antwerpen de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor de rederij, en lopen er bepaalde diensten die vroeger alleen in Rotterdam kwamen, nu ook Antwerpen aan”, vertelt Van Dael. “Ook als transhipmenthaven wint Antwerpen aan belang voor Evergreen.”
De Taiwanese rederij heeft een vaste stek op de DP World terminal Antwerp Gateway.