Naar aanleiding van de verkiezingen legde Flows een paar vragen voor aan enkele sleutelspelers in de logistieke wereld. Vandaag bijt Marc Adriansens (voorzitter van ICO) de spits af: “Zeebrugge heeft nog altijd een echte binnenvaartverbinding nodig, want estuaire vaart is geen volwaardige oplossing.”
In de aanloop naar de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen van 9 juni polste Flows welke prioriteiten de maritieme en logistieke sector heeft voor de politiek. Voorzitter van ICO Marc Adriansens geeft in deze bijdrage aan in welke dossiers er vooruitgang werd geboekt, en welke zaken er op de lange baan werden geschoven …
Wat is voor u het belangrijkste dossier dat op tafel ligt voor de periode 2024-2028?
Marc Adriansens: “Voor de haven van Zeebrugge is dat zonder twijfel de nieuwe Visartsluis, die dringend gebouwd moet worden. De nieuwe tweede zeesluis moet de nautische bereikbaarheid van de achterhaven ook in de toekomst garanderen. Een dossier dat al twintig jaar aansleept. We hadden gehoopt dat de huidige regering het definitieve projectbesluit (als het ware de bouwvergunning) zou goedgekeurd krijgen, maar we zijn spijtig genoeg niet zo ver geraakt. Men heeft onlangs het ‘ontwerp kaderprojectbesluit’ goedgekeurd, maar er moeten nog heel wat stappen in de procedure gezet worden vooraleer we aan het definitieve projectbesluit zullen zitten. Tegen dan zijn we al bijna voorjaar 2025. Dus dat betekent dat de volgende Vlaamse regering dit dossier finaal zal moeten afronden en goedkeuren, plus de schop in de grond steken. Het is een zeer belangrijk dossier ter waarde van bijna 3 miljard euro.”
“Daarnaast vragen we aan de volgende regering om het dossier Kustvisie (bescherming van de kustregio tegen zeespiegelstijging) te koppelen aan een zeewaartse uitbreiding van haven Zeebrugge. Wij zien hierin een kans om te groeien als haven en van 1 + 1 = 3 te maken. De volgende regering moet vooral de mogelijkheden hieromtrent onderzoeken, dus de focus wat verruimen dan die die het tot nu toe is. Er moet nog veel studiewerk gebeuren, wij vragen dus om in die studies de uitbreidingsmogelijkheden mee te nemen.”
Welke politieke doorbraak uit de voorbije legislatuur heeft u aangenaam verrast?
“Graag verwijzen we naar het belang van de blijvende aftrek van de bedrijfsvoorheffing op ploegenarbeid, zie het beleid van minister Van Peteghem. Men wou dit afschaffen. Dit is ook voor de havenbedrijven die met havenarbeiders werken een heel belangrijk dossier. Er is hier heel veel overleg over gevoerd, ook met Cewez. Het ziet er naar uit dat dit systeem toch behouden zal blijven, wat zeker goed nieuws is voor de haven van Zeebrugge.”
“Wat toch ook wel een belangrijk gegeven is, is de fusie tussen MBZ en Port of Antwerp tot Port of Antwerp-Bruges. Het is een belangrijke politieke beslissing geweest om de twee havens te laten fusioneren. We waren er van nabij bij betrokken en dit is belangrijk, want er is voor de bedrijven in Zeebrugge veel veranderd. Apzi-Voka heeft hiervoor een 10-punten programma opgesteld. Dit wordt nog steeds afgetoetst op ieder STHIL-overleg (stakeholdersoverleg industrie, handel en logistiek, red.) met de Havengemeenschap en Port of Antwerp–Bruges.”
In welk dossier werd er amper of geen vooruitgang geboekt?
“De binnenvaartontsluiting van Zeebrugge blijft onze achilleshiel. In de voorbije legislatuur heeft de Vlaamse regering zelfs beslist om de reservatiestroken voor het Schipdonkkanaal te schrappen. Voor ons een dieptepunt, aangezien de Vlaamse regering toch volop inzet op multimodale bereikbaarheid van de havens. Zeebrugge heeft nog altijd een echte binnenvaartverbinding nodig want estuaire vaart is geen volwaardige oplossing. In de opwaardering van de Ringvaart rond Brugge is er de laatste vijf jaar helemaal niks gebeurd. Qua binnenvaartverbinding is er dus zelfs sprake van verdere achteruitgang, om niet te zeggen teloorgang.”
Is het Europese beleid voldoende in harmonie met het lokale beleid?
“Dit sluit aan bij voorgaande vraag: Europa vraagt om in te zetten op duurzame vervoersmodi, wil multimodaliteit en binnenvaartverbinding stimuleren. Bijvoorbeeld de netwerken Seine-Schelde en TEN-T. Maar om dergelijke infrastructuur aan te leggen, botsen we op regionale en lokale tegenstand waardoor we toch blijven steken. 75% van de goederen die Zeebrugge verlaten, gebeuren daardoor nog altijd met de vrachtwagen. De concrete vertaalslag van een grote Europese visie naar een uitvoering op het terrein lokaal, loopt dus zeker niet altijd even vlot.”
Hebben politici voldoende voeling met de haven/logistiek?
“We merken toch heel wat interesse vanuit de politiek (en dit op alle niveaus) in wat er in de haven van Zeebrugge gebeurt. We zijn dan ook een belangrijke economische motor. Zowel lokale politici als gewestelijke of nationale politici zijn zich hiervan bewust en zijn meestal bereid om met bedrijven in de haven in gesprek te gaan.”
Welke politicus heeft u het meest geïnspireerd?
“Elke politicus die een hart heeft voor de haven van Zeebrugge en die ondernemerschap waardeert en ondersteunt.”