België vraagt vernietiging van ICSID-vonnis in zaak tegen DP World

Nieuws, Havens
Flowsredactie
Containerterminal DP World Deurganckdok
Containerterminal DP World Deurganckdok © DP World

Het ‘Koninkrijk België’ heeft de vernietiging gevraagd van een vonnis dat het Internationaal Centrum voor de Beslechting van Investeringsgeschillen (ICSID) velde op 15 februari 2024. Op die datum werd ons land veroordeeld tot 41,3 miljoen euro boete in een geschil met DP World International (Dubai).

Ons land – en zo komt de Haven van Antwerpen-Brugge meteen in het vizier – werd op 15 februari 2024 veroordeeld tot een boete van 41,3 miljoen euro (plus gerechtskosten en plus advocatenkosten). Het verhaal van de uitspraak begint bij de toewijzing van de concessies voor operaties aan het Deurganckdok, dat in september 2005 openging voor de scheepvaart. De Haven van Antwerpen, op dat moment nog niet geassocieerd met Zeebrugge, wees destijds een stuk grond van 300 meter en 40 hectare toe aan MPET.

Het bewuste perceel op het einde van de oostzijde van het Deurganckdok zou oorspronkelijk door DP World worden ingenomen. Op die manier zou DP World de volledige strook aan de oostzijde van het Deurganckdok krijgen. Maar omdat DP World toen voorlopig niets met dat gedeelte van 300 meter kon uitrichten door de internationale crisis, werd dat ’ten tijdelijke titel’ overgedragen aan MPET, een terminal in gedeelde eigendom van MSC en PSA: MSC PSA European Terminal.

Jaren wachten

In 2017 trok DP World hiervoor naar ICSID en kaartte aan dat het bedrijf DP World “onteigend” was. ICSID deed na lang overwegen een uitspraak op 15 februari 2024, een slordige 7 jaar na datum. En die staat in theorie op de helling, want op vrijdag 21 juni vorige week pakte ICSID uit met de mededeling dat België de nietigverklaring eist van het vonnis. Dat meldt persagentschap Belga. België vraagt dus in afwachting van een ander vonnis “de voorlopige schorsing van de tenuitvoerlegging van het vonnis”.

Eind mei heette het dat de procedure “nog niet was afgesloten” omdat de Franse arbitragespecialist Damien Charlotin aan Raf Verbeke, lid van GrondRecht, had meegedeeld dat er nog een uitweg was via een voorlopige schorsing in afwachting van een nieuw vonnis. Wel viel toen op dat het tribunaal “een zeer ernstige fout had gemaakt” waarbij werd aangegeven dat “België moest aantonen dat het tribunaal een dergelijke fout had gemaakt”. Pas vorige week vrijdag 21 juni 2024 is daar dan duidelijkheid over gekomen met de vraag tot vernietiging van het vonnis door het ‘Koninkrijk België’.

Hierdoor kan de zaak opnieuw maanden tot zelfs jaren aanslepen. Volgens advocaat Damien Charlotin die op vraag van Raf Verbeke commentaar geeft, is de kans dat het vonnis herzien moet worden, uiterst klein. In ons land wordt de zaak bekeken door advocatenbureau Liedekerke Wolters Waelbroeck Kirkpatrick, dat – net zoals de overheidsinstanties en de Haven van Antwerpen-Brugge – geen commentaar geeft over deze zaak.

Heel veel geld

De hele zaak gaat in elk geval om heel veel geld. Naast de 41,3 miljoen euro ‘Wiedergutmachung’ voor DP World International zijn er ook nog 9 miljoen euro gerechtskosten plus een ‘onbepaald’ bedrag aan advocatenkosten. Dat is wel minder dan de 80 miljoen euro die oorspronkelijk gevraagd werd, maar door het aanslepen van de hele zaak wordt die som  intussen wel benaderd.

Dit voorjaar maakte Port of Antwerp-Bruges bekend dat DP World een concessie van 25 hectare in de voorhaven van Zeebrugge kreeg toegewezen. Er gingen stemmen op dat het havenbedrijf op die manier alvast een tegengeste wilde doen aan DP World voor de vervelende rechtszaak, maar die worden door het havenbedrijf afgedaan als nonsens. Het betreft een relatief kleine concessie in Zeebrugge die bovendien niet-zeegebonden is.

In een reactie aan Flows wil het havenbedrijf daar nog het volgende over kwijt: “Port of Antwerp Bruges heeft voor de toekenning van dit terrein (in Zeebrugge, red) de marktbevragingsprocedure gevolgd. Op basis van een toetsing aan de selectie- en toekenningscriteria hebben we geoordeeld dat het projectvoorstel van DP World de beste score haalde, onder meer door het genereren van additionele maritieme volumes vanuit hun globaal netwerk, en de maturiteit van de commerciële pijplijn. Daarnaast legde DP World een aantal ambities voor op het gebied van hinterlandvervoer, en scoorde het projectvoorstel goed op het vlak van duurzaamheid. Bovendien brengt het projectvoorstel de complementariteit tussen Antwerpen en Zeebrugge naar voren.”

Auteur: Paul Verbraeken

België vraagt vernietiging van ICSID-vonnis in zaak tegen DP World – Flows

België vraagt vernietiging van ICSID-vonnis in zaak tegen DP World

Nieuws, Havens
Flowsredactie
Containerterminal DP World Deurganckdok
Containerterminal DP World Deurganckdok © DP World

Het ‘Koninkrijk België’ heeft de vernietiging gevraagd van een vonnis dat het Internationaal Centrum voor de Beslechting van Investeringsgeschillen (ICSID) velde op 15 februari 2024. Op die datum werd ons land veroordeeld tot 41,3 miljoen euro boete in een geschil met DP World International (Dubai).

Ons land – en zo komt de Haven van Antwerpen-Brugge meteen in het vizier – werd op 15 februari 2024 veroordeeld tot een boete van 41,3 miljoen euro (plus gerechtskosten en plus advocatenkosten). Het verhaal van de uitspraak begint bij de toewijzing van de concessies voor operaties aan het Deurganckdok, dat in september 2005 openging voor de scheepvaart. De Haven van Antwerpen, op dat moment nog niet geassocieerd met Zeebrugge, wees destijds een stuk grond van 300 meter en 40 hectare toe aan MPET.

Het bewuste perceel op het einde van de oostzijde van het Deurganckdok zou oorspronkelijk door DP World worden ingenomen. Op die manier zou DP World de volledige strook aan de oostzijde van het Deurganckdok krijgen. Maar omdat DP World toen voorlopig niets met dat gedeelte van 300 meter kon uitrichten door de internationale crisis, werd dat ’ten tijdelijke titel’ overgedragen aan MPET, een terminal in gedeelde eigendom van MSC en PSA: MSC PSA European Terminal.

Jaren wachten

In 2017 trok DP World hiervoor naar ICSID en kaartte aan dat het bedrijf DP World “onteigend” was. ICSID deed na lang overwegen een uitspraak op 15 februari 2024, een slordige 7 jaar na datum. En die staat in theorie op de helling, want op vrijdag 21 juni vorige week pakte ICSID uit met de mededeling dat België de nietigverklaring eist van het vonnis. Dat meldt persagentschap Belga. België vraagt dus in afwachting van een ander vonnis “de voorlopige schorsing van de tenuitvoerlegging van het vonnis”.

Eind mei heette het dat de procedure “nog niet was afgesloten” omdat de Franse arbitragespecialist Damien Charlotin aan Raf Verbeke, lid van GrondRecht, had meegedeeld dat er nog een uitweg was via een voorlopige schorsing in afwachting van een nieuw vonnis. Wel viel toen op dat het tribunaal “een zeer ernstige fout had gemaakt” waarbij werd aangegeven dat “België moest aantonen dat het tribunaal een dergelijke fout had gemaakt”. Pas vorige week vrijdag 21 juni 2024 is daar dan duidelijkheid over gekomen met de vraag tot vernietiging van het vonnis door het ‘Koninkrijk België’.

Hierdoor kan de zaak opnieuw maanden tot zelfs jaren aanslepen. Volgens advocaat Damien Charlotin die op vraag van Raf Verbeke commentaar geeft, is de kans dat het vonnis herzien moet worden, uiterst klein. In ons land wordt de zaak bekeken door advocatenbureau Liedekerke Wolters Waelbroeck Kirkpatrick, dat – net zoals de overheidsinstanties en de Haven van Antwerpen-Brugge – geen commentaar geeft over deze zaak.

Heel veel geld

De hele zaak gaat in elk geval om heel veel geld. Naast de 41,3 miljoen euro ‘Wiedergutmachung’ voor DP World International zijn er ook nog 9 miljoen euro gerechtskosten plus een ‘onbepaald’ bedrag aan advocatenkosten. Dat is wel minder dan de 80 miljoen euro die oorspronkelijk gevraagd werd, maar door het aanslepen van de hele zaak wordt die som  intussen wel benaderd.

Dit voorjaar maakte Port of Antwerp-Bruges bekend dat DP World een concessie van 25 hectare in de voorhaven van Zeebrugge kreeg toegewezen. Er gingen stemmen op dat het havenbedrijf op die manier alvast een tegengeste wilde doen aan DP World voor de vervelende rechtszaak, maar die worden door het havenbedrijf afgedaan als nonsens. Het betreft een relatief kleine concessie in Zeebrugge die bovendien niet-zeegebonden is.

In een reactie aan Flows wil het havenbedrijf daar nog het volgende over kwijt: “Port of Antwerp Bruges heeft voor de toekenning van dit terrein (in Zeebrugge, red) de marktbevragingsprocedure gevolgd. Op basis van een toetsing aan de selectie- en toekenningscriteria hebben we geoordeeld dat het projectvoorstel van DP World de beste score haalde, onder meer door het genereren van additionele maritieme volumes vanuit hun globaal netwerk, en de maturiteit van de commerciële pijplijn. Daarnaast legde DP World een aantal ambities voor op het gebied van hinterlandvervoer, en scoorde het projectvoorstel goed op het vlak van duurzaamheid. Bovendien brengt het projectvoorstel de complementariteit tussen Antwerpen en Zeebrugge naar voren.”

Auteur: Paul Verbraeken