Herbeleef het rorocongres van Flows met fotoalbum en aftermovie

Fotoalbum, Havens
Koen Dejaeger
Flows rorocongres in Zeebrugge
Flows rorocongres in Zeebrugge © Tijs Ketsman

Het allereerste Flows rorocongres stond op woensdag 15 mei op het programma in Zeebrugge, het hart van de sector. Onder de noemer ‘sector onder hoogspanning’ doken de journalisten van Flows samen met een internationaal publiek van meer dan 250 professionals uit de sector in diverse onderwerpen. Lees hier een samenvatting en herbeleef het congres met het fotoalbum en de aftermovie.

De beelden van stampvolle autoterminals zijn sinds twee jaar nationaal en internationaal nieuws. Nieuwe en tweedehandswagens worden er sneller afgezet dan ze opgehaald worden. “Er is een tsunami aan Chinese wagens op gang gekomen, maar het is fout om dat enkel aan China toe te schrijven. Sinds de pandemie heeft elke autoconstructeur een overstock opgebouwd”, zegt executive director Mike Sturgeon van de Europese federatie van autologistiek ECG. De keynotespeech van Mike Sturgeon was het startschot van een boeiende namiddag.

Die voorraadopbouw was bij de terminaloperators aanvankelijk welkom om na de financieel zware covidperiode de lege terreinen optimaal te benutten. Maar nu blijven overal in Europa te veel auto’s staan door de terugval van de verkoop en door het gewijzigde businessmodel zonder dealers, waarbij de stock op een terminal blijft staan. Gevolg: een opgestapelde congestie die de doorstroming op de terminals verlamt. Dat kostte bijvoorbeeld de Belgische havens in het eerste kwartaal 10% van het volume Chinese wagens vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Hoogbouw

Het gebrek aan ruimte door de overvloed aan geïmporteerde wagens, vooral vanuit het Verre Oosten, duwen de autoterminals richting hoogbouw. Antwerp Euroterminal startte eind september 2023 met de bouw van twee gloednieuwe multilevel parkeergarages om tegen eind 2024 22.000 extra plaatsen te hebben. Eind september 2022 opende AET al de deuren van zijn eerste parkeertoren. Ook bij ICO Terminals is extra capaciteit welkom, hoe sneller hoe liever. Maar, dat verloopt niet van een leien dakje, toont het voorbeeld van een parkeertoren die het bedrijf al jarenlang wil bouwen op een terrein van 5 hectare langs de Bastenakenkaai in Zeebrugge.

Maar de grote uitdaging is niet het toevoegen van capaciteit, maar wel om de doorlooptijd op de terminals te optimaliseren, was het punt van William Demoor, chief customer relations officer bij Port of Antwerp-Bruges. “Ook het containersegment kampte, zeker tijdens de coronapandemie, met een hoge dwell time. We moeten slimmer leren werken. Misschien moeten we het ‘hub & spoke’-businessmodel herbekijken of kunnen automatisering of digitalisering een oplossing zijn. We moeten creatiever zijn”, ging hij verder. “We proberen onze klanten zoveel mogelijk te helpen, maar we moeten rekening houden met meerdere klanten (en dus niet alleen terminaloperators) en een balans zien te vinden tussen ieders noden.”

Marc Adriansens (ICO) merkte als havengebruiker op: “Ik ga akkoord, maar de congestie zit overal. Ook de inlandterminals zitten vol. Er zullen steeds meer nieuwe wagens overzees komen. Dat is goed nieuws voor de haven. Het momentum is er. We moeten die kans grijpen en nu klaar zijn om wagens te kunnen behandelen. We laten op dit moment andere havens, zoals Duinkerke – die recent een nieuwe roroterminal opende – toe om meer lading te behandelen. Vlissingen was jarenlang leeg, dat is nu anders. De gouden kansen liggen voor het grijpen. We moeten nu klaar zijn”, benadrukte hij. “Wanneer er klanten in Zeebrugge op bezoek komen, horen we regelmatig van hen dat er zoveel groen land is, maar er niets mee wordt gedaan.”

Samenwerking

Een verdere uitbouw van multimodaal vervoer  kan een uitweg bieden, zo bleek tijdens een tweede panelgesprek. “Wij hebben capaciteit genoeg om de congestie op de terminals weg te halen”, zegt senior salesmanager Lieven Goethals van spooroperator Lineas. “De diverse transportmodi zijn concurrenten maar in dit geval kunnen we elkaar door samenwerking ook versterken.”

Die oproep viel niet in dovemansoren. “In het algemeen belang van Zeebrugge als grootse autohaven ter wereld, zijn wij bereid om het overleg voor samenwerking te faciliteren”, zei general manager Hendrik Sohier van Apzi, de vereniging van private ondernemingen in Zeebrugge. “De diverse transportmodi zijn in principe elkaars concurrenten maar worden met dezelfde problematiek geconfronteerd. We hoorden vandaag dat er bereidheid is om elkaar aan vullen en gezamenlijke oplossingen uit te werken. Vanuit Apzi kunnen we een bijeenkomst organiseren om dat overleg op gang te trekken.”

Bekijk via deze link de aftermovie:

Eerste Flows rorocongres lokt internationaal publiek naar Zeebrugge

Lees hier de andere artikels van Flows over het rorocongres:

Roroterminals en transporteurs bereid samen congestie aan te pakken

W. Demoor: “Alleen maar capaciteit toevoegen is niet de oplossing”

Bekijk hier het fotoalbum:

Herbeleef het rorocongres van Flows met fotoalbum en aftermovie – Flows

Herbeleef het rorocongres van Flows met fotoalbum en aftermovie

Fotoalbum, Havens
Koen Dejaeger
Flows rorocongres in Zeebrugge
Flows rorocongres in Zeebrugge © Tijs Ketsman

Het allereerste Flows rorocongres stond op woensdag 15 mei op het programma in Zeebrugge, het hart van de sector. Onder de noemer ‘sector onder hoogspanning’ doken de journalisten van Flows samen met een internationaal publiek van meer dan 250 professionals uit de sector in diverse onderwerpen. Lees hier een samenvatting en herbeleef het congres met het fotoalbum en de aftermovie.

De beelden van stampvolle autoterminals zijn sinds twee jaar nationaal en internationaal nieuws. Nieuwe en tweedehandswagens worden er sneller afgezet dan ze opgehaald worden. “Er is een tsunami aan Chinese wagens op gang gekomen, maar het is fout om dat enkel aan China toe te schrijven. Sinds de pandemie heeft elke autoconstructeur een overstock opgebouwd”, zegt executive director Mike Sturgeon van de Europese federatie van autologistiek ECG. De keynotespeech van Mike Sturgeon was het startschot van een boeiende namiddag.

Die voorraadopbouw was bij de terminaloperators aanvankelijk welkom om na de financieel zware covidperiode de lege terreinen optimaal te benutten. Maar nu blijven overal in Europa te veel auto’s staan door de terugval van de verkoop en door het gewijzigde businessmodel zonder dealers, waarbij de stock op een terminal blijft staan. Gevolg: een opgestapelde congestie die de doorstroming op de terminals verlamt. Dat kostte bijvoorbeeld de Belgische havens in het eerste kwartaal 10% van het volume Chinese wagens vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Hoogbouw

Het gebrek aan ruimte door de overvloed aan geïmporteerde wagens, vooral vanuit het Verre Oosten, duwen de autoterminals richting hoogbouw. Antwerp Euroterminal startte eind september 2023 met de bouw van twee gloednieuwe multilevel parkeergarages om tegen eind 2024 22.000 extra plaatsen te hebben. Eind september 2022 opende AET al de deuren van zijn eerste parkeertoren. Ook bij ICO Terminals is extra capaciteit welkom, hoe sneller hoe liever. Maar, dat verloopt niet van een leien dakje, toont het voorbeeld van een parkeertoren die het bedrijf al jarenlang wil bouwen op een terrein van 5 hectare langs de Bastenakenkaai in Zeebrugge.

Maar de grote uitdaging is niet het toevoegen van capaciteit, maar wel om de doorlooptijd op de terminals te optimaliseren, was het punt van William Demoor, chief customer relations officer bij Port of Antwerp-Bruges. “Ook het containersegment kampte, zeker tijdens de coronapandemie, met een hoge dwell time. We moeten slimmer leren werken. Misschien moeten we het ‘hub & spoke’-businessmodel herbekijken of kunnen automatisering of digitalisering een oplossing zijn. We moeten creatiever zijn”, ging hij verder. “We proberen onze klanten zoveel mogelijk te helpen, maar we moeten rekening houden met meerdere klanten (en dus niet alleen terminaloperators) en een balans zien te vinden tussen ieders noden.”

Marc Adriansens (ICO) merkte als havengebruiker op: “Ik ga akkoord, maar de congestie zit overal. Ook de inlandterminals zitten vol. Er zullen steeds meer nieuwe wagens overzees komen. Dat is goed nieuws voor de haven. Het momentum is er. We moeten die kans grijpen en nu klaar zijn om wagens te kunnen behandelen. We laten op dit moment andere havens, zoals Duinkerke – die recent een nieuwe roroterminal opende – toe om meer lading te behandelen. Vlissingen was jarenlang leeg, dat is nu anders. De gouden kansen liggen voor het grijpen. We moeten nu klaar zijn”, benadrukte hij. “Wanneer er klanten in Zeebrugge op bezoek komen, horen we regelmatig van hen dat er zoveel groen land is, maar er niets mee wordt gedaan.”

Samenwerking

Een verdere uitbouw van multimodaal vervoer  kan een uitweg bieden, zo bleek tijdens een tweede panelgesprek. “Wij hebben capaciteit genoeg om de congestie op de terminals weg te halen”, zegt senior salesmanager Lieven Goethals van spooroperator Lineas. “De diverse transportmodi zijn concurrenten maar in dit geval kunnen we elkaar door samenwerking ook versterken.”

Die oproep viel niet in dovemansoren. “In het algemeen belang van Zeebrugge als grootse autohaven ter wereld, zijn wij bereid om het overleg voor samenwerking te faciliteren”, zei general manager Hendrik Sohier van Apzi, de vereniging van private ondernemingen in Zeebrugge. “De diverse transportmodi zijn in principe elkaars concurrenten maar worden met dezelfde problematiek geconfronteerd. We hoorden vandaag dat er bereidheid is om elkaar aan vullen en gezamenlijke oplossingen uit te werken. Vanuit Apzi kunnen we een bijeenkomst organiseren om dat overleg op gang te trekken.”

Bekijk via deze link de aftermovie:

Eerste Flows rorocongres lokt internationaal publiek naar Zeebrugge

Lees hier de andere artikels van Flows over het rorocongres:

Roroterminals en transporteurs bereid samen congestie aan te pakken

W. Demoor: “Alleen maar capaciteit toevoegen is niet de oplossing”

Bekijk hier het fotoalbum: