Antwerpse haven koploper op gebied van beveiliging containervrijgave

Partnercontent, Havens
Buiten verantwoordelijkheid redactie
MPET-terminal
MPET-terminal © T-Mining

7 jaar na het eerste prototype van Secure Container Release, worden er sinds deze maand geen pincodes meer gebruikt voor het afhalen van containers in Antwerpen. Een mijlpaal voor de haven en uniek in Europa. T-Mining ziet in de huidige complexiteit nog veel kansen om het vrijgaveproces slimmer en efficienter te laten verlopen, ook buiten de havens.

In 2020 was MSC de eerste rederij in Antwerpen die van start ging met SCR en dus niet langer gebruik maakte van pincodes. MSC was zo de eerste rederij wereldwijd die zijn medewerkers en partners beschermde tegen de gevaren van pincode fraude.

Niet veel later volgden ook Hapag Lloyd en CMA-CGM, waardoor meteen een aanzienlijk volume aan containers in Antwerpen werd beveiligd. Ondertussen wordt SCR niet enkel in Antwerpen, maar ook in Rotterdam gebruikt door Hapag Lloyd, met als voordeel dat dezelfde manier van werken in verschillende havens kan worden toegepast, waar doorgaans elke haven een verschillende manier van werken hanteert.

Na de samenwerking met de drie grootste rederijen in de Antwerpse haven, sloot in juni 2023 MPET ook aan op SCR waardoor het mogelijk werd om MSC containers op MPET zonder pincode af te halen. SCR, dat in verschillende fases wordt uitgerold om geleidelijk aan het gebruik van pincodes te stoppen, kwam zo in de derde en laatse fase van de uitrol, ruim 3 jaar na de start ervan.

Nico Wauters
Nico Wauters (c) Pieter Baert / T-Mining

Volgens Nico Wauters, CEO van T-Mining  was de uitfasering van pincodes geen eenvoudige operatie:

“Bij de start van SCR was lang niet iedereen zich bewust van het probleem van pincode fraude. Bovendien schrikt verandering mensen af. Daarom investeren we hard in de kwaliteit van onze dienstverlening en ondersteuning naar de gebruikers. Onze webinars bijvoorbeeld zijn heel populair.”

“Dankzij de Certified Pick-up regelgeving werd de omschakeling versneld. Maar dat neemt niet weg dat voor de doorsnee transporteur het afhalen van containers net complexer is geworden. Zo zijn er in Antwerpen sinds de go–live van CPU begin 2024 nu 2 systemen die naast elkaar werken om het vrijgaveproces te beveiligen.”

“We zien ook bedrijven die SCR omarmen en de kans nemen om te digitaliseren. Het aantal API koppelingen is opvallend gestegen, wat erop wijst dat bij expediteurs en transporteurs nu een positieve business case is om het vrijgave proces te automatiseren.”

“Nu willen we meer inzetten om het efficiënter en slimmer maken van het vrijgave proces. De problematiek stopt ook niet aan de deepsea terminal en er komt vanuit het hinterland meer interesse voor SCR. Andere havens maken nu een inhaalbeweging en willen het vrijgave proces herbekijken. Dat opent nieuwe mogelijkheden voor SCR om verder door te groeien.”

Voor alle info:

www.t-mining.be

www.securecontainerrelease.com

Antwerpse haven koploper op gebied van beveiliging containervrijgave – Flows

Antwerpse haven koploper op gebied van beveiliging containervrijgave

Partnercontent, Havens
Buiten verantwoordelijkheid redactie
MPET-terminal
MPET-terminal © T-Mining

7 jaar na het eerste prototype van Secure Container Release, worden er sinds deze maand geen pincodes meer gebruikt voor het afhalen van containers in Antwerpen. Een mijlpaal voor de haven en uniek in Europa. T-Mining ziet in de huidige complexiteit nog veel kansen om het vrijgaveproces slimmer en efficienter te laten verlopen, ook buiten de havens.

In 2020 was MSC de eerste rederij in Antwerpen die van start ging met SCR en dus niet langer gebruik maakte van pincodes. MSC was zo de eerste rederij wereldwijd die zijn medewerkers en partners beschermde tegen de gevaren van pincode fraude.

Niet veel later volgden ook Hapag Lloyd en CMA-CGM, waardoor meteen een aanzienlijk volume aan containers in Antwerpen werd beveiligd. Ondertussen wordt SCR niet enkel in Antwerpen, maar ook in Rotterdam gebruikt door Hapag Lloyd, met als voordeel dat dezelfde manier van werken in verschillende havens kan worden toegepast, waar doorgaans elke haven een verschillende manier van werken hanteert.

Na de samenwerking met de drie grootste rederijen in de Antwerpse haven, sloot in juni 2023 MPET ook aan op SCR waardoor het mogelijk werd om MSC containers op MPET zonder pincode af te halen. SCR, dat in verschillende fases wordt uitgerold om geleidelijk aan het gebruik van pincodes te stoppen, kwam zo in de derde en laatse fase van de uitrol, ruim 3 jaar na de start ervan.

Nico Wauters
Nico Wauters (c) Pieter Baert / T-Mining

Volgens Nico Wauters, CEO van T-Mining  was de uitfasering van pincodes geen eenvoudige operatie:

“Bij de start van SCR was lang niet iedereen zich bewust van het probleem van pincode fraude. Bovendien schrikt verandering mensen af. Daarom investeren we hard in de kwaliteit van onze dienstverlening en ondersteuning naar de gebruikers. Onze webinars bijvoorbeeld zijn heel populair.”

“Dankzij de Certified Pick-up regelgeving werd de omschakeling versneld. Maar dat neemt niet weg dat voor de doorsnee transporteur het afhalen van containers net complexer is geworden. Zo zijn er in Antwerpen sinds de go–live van CPU begin 2024 nu 2 systemen die naast elkaar werken om het vrijgaveproces te beveiligen.”

“We zien ook bedrijven die SCR omarmen en de kans nemen om te digitaliseren. Het aantal API koppelingen is opvallend gestegen, wat erop wijst dat bij expediteurs en transporteurs nu een positieve business case is om het vrijgave proces te automatiseren.”

“Nu willen we meer inzetten om het efficiënter en slimmer maken van het vrijgave proces. De problematiek stopt ook niet aan de deepsea terminal en er komt vanuit het hinterland meer interesse voor SCR. Andere havens maken nu een inhaalbeweging en willen het vrijgave proces herbekijken. Dat opent nieuwe mogelijkheden voor SCR om verder door te groeien.”

Voor alle info:

www.t-mining.be

www.securecontainerrelease.com